رافائل گروسی با اسلامی دیدار کرد

  • سیاسی
  • شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۳۹
    کد خبر :892887
رافائل گروسی با اسلامی دیدار کرد

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیشب برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران آمده است، پیش از ظهر امروز (شنبه)‌۱۴ اسفند ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی قرار است ظهر امروز نیز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کند. گروسی شب گذشته با استقبال بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد.

گروسی قبل از انجام این سفر در توئیتی نوشت: به تهران سفر می‌کنم تا با مقام‌های ایرانی دیدار کنم تا به سؤالات باقی مانده در ایران بپردازم. هم اکنون زمان حساسی بود، اما دستیابی به یک نتیجه مثبت برای همه امکانپذیر است.

یک منبع مطلع روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه با اعلام سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: براساس توافق به عمل آمده رافائل گرسی مدیرکل آژانس و هیأت همراه روز شنبه ۱۴ اسفند ماه به تهران سفر خواهد کرد. گروسی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه در پاسخ به سوالی در خصوص ایران گفت: «قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم». مدیرکل آژانس اتمی در خصوص برنامه برای سفر به ایران در آینده هم گفت که همه چیز ممکن است.

لازم به ذکر است این سفر در شرایطی انجام شده است که دور هشتم مذاکرات در وین بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است. گروسی روز چهارشنبه در نشست خبری در وین در خصوص مذاکرات وین و آنچه مسائل باقی‌مانده پادمانی خوانده می‌شود، گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است و بر کسی پوشیده نیست که این مذاکرات که مذاکرات من نیست و ما در آن مشارکت داریم و مورد مشورت قرار می‌گیریم، در حال رسیدن به نقطه تعیین‌کننده است و البته این موضوع (مسائل باقی‌مانده پادمانی) مطرح شده، موضع ما در این خصوص همیشه یکسان بوده، این‌ها رویه‌های جداگانه هستند، گرچه به وضوح تاثیر متقابل وجود دارد، اما چیزی که برای حل آن‌ها نیاز داریم، یک روند یکپارچه و متکی به خود است که من خوشبینم بتوانیم بدون سیاسی‌سازی مسئله یا مشروط و وابسته کردن آن به نهایی شدن مذاکرات به آن دست یابیم. بنابراین باید کار خود را ادامه دهیم. به دستیابی به یک روند کامل برای شفاف‌سازی این موضوع که تحت تاثیر مذاکرات کنونی (در وین) یا توافقی در نتیجه آن نباشد، خوشبین هستم.

۲۱ شهریور ماه سالجاری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین سفرش در دولت سیزدهم با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در تهران ملاقات کرد. گروسی در اوایل آذر ماه نیز در سفر به تهران ضمن دیدار با محمد اسلامی، برای نخستین بار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم دیدار کرد و به رایزنی پرداخت.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید