کووید-۱۹؛ پلتفرم های مجازی را قدرتمند و سودده کرد

رابین هود بازار سهام را بشناسید

    کد خبر :743594

در روزهای شیوع کرونا، اپلیکشن رابین هود از پلتفرمی کمتر شناخته شده به عاملی تاثیرگذار در بورس تبدیل شد و ۳ میلیون کاربر جدید را از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون به دست آورد.

به گزارش اقتصادنیوز، شیوع بیماری کووید-۱۹ بازار بسیاری از پلتفرم‌های مجازی را تغییر داد. شرکت‌های حوزه تکنولوژی و فناوری‌های اینترنتی در روزهایی که مردم در بسیاری از نقاط جهان به دلیل قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در خانه می‌ماندند، به شدت قدرتمند و سودده شدند.

شاید در نگاه اول عجیب نباشد که پلتفرم‌هایی چون فیس‌بوک، نتفلیکس، دیزنی پلاس در دوران خانه نشینی رشد کرده باشند، اما می‌توان به جرات گفت که بزرگترین رشد در این زمینه را اپلیکیشن بورسی «رابین‌هود» تجربه کرد که از پلتفرمی کمتر شناخته شده به عاملی تاثیرگذار در بورس تبدیل شد و ۳ میلیون کاربر جدید را از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون به دست آورد.

ردپای رابین هود در سرمایه گذاری های بورسی

دنیای بورس و بازارهای مالی در قرن ۲۱ دستخوش تغییرات فراوانی شده است و حالا دیگر تنها بازیگران بزرگ این بازار کارگزاری‌های سنتی با کارمزدهای سنگین نیستند. اپلیکیشن رابین‌هود یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهایی است که برای سرمایه‌گذاری خرد از آن استفاده می‌شود.

 

کارگزاری با کمیسیون صفر درصدی!

رابین هود نخستین کارگزاری در بورس آمریکا محسوب می‌شود که که از سال ۲۰۱۳ تاکنون کمیسیون صفر درصدی از هر مبادله سهام دریافت می‌کند و از این نظر کاملا رایگان است. همین مساله به اصلی‌ترین عامل محبوبیت این پلتفرم در میان نسل جوان شده است به گونه‌ای که آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مشتریان این کارگزاری آنلاین در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال قرار دارند.

رابین هود ادعا می‌کند که با راه اندازی چنین پلتفرمی به دمکراتیک کردن بازارهای مالی کمک می‌کند و از این رو کارمزدی بابت معاملات خود دریافت نمی‌کند. در رابین هود شما می‌توانید تا ۵ هزار واحد سهام بخرید یا در ETFها سرمایه‌گذاری کنید و هیچ هزینه‌ای تحت عنوان کارمزد از شما کسر نخواهد شد.

بیت کوین؛ رابین هود را جذاب کرد

باید گفت که تنها جذابیت رابین هود در کارمزد صفر معاملاتش نیست؛ بلکه به عنوان تنها کارگزاری که در آن امکان معامله رمز‌ارزهایی چون بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی این اپلیکیشن البته فضای بسیار ساده و قابل فهم آن برای کاربران عادی است به گونه‌ای که پس از ثبت نام در این اپلیکیشن در یک ویدئو ۸۰ ثانیه‌ای به کاربران خود روش استفاده از اپلیکیشن را آموزش می‌دهد.

از خودکشی معامله‌گر تا عدم شفافیت

در کنار این ویژگی‌های مثبت رابین‌هود نیز حواشی و ایرادات جدی نیز داشته است. یکی از بزرگترین مشکلات کاربران، به ویژه در دوران کرونا این است که با افزایش بسیار سریع تعداد کاربران و افزایش حجم تراکنش‌ها و معاملات سرور‌های این اپلیکیشن از دسترس خارج و عملکرد آنان متوقف می‌شود که این امر زیان‌های بسیاری را به کاربران خود رسانده است. البته بسیاری قصد پیگیری حقوقی و حمایت از این پلتفرم را داشتند اما طبق قراردادی که هنگام ثبت نام در اپلیکیشن با توسعه‌دهندگان توسط کاربر پذیرفته شده است، رابین هود هیچ مسئولیتی را در قبال وقفه‌های این چنینی نپذیرفته است.

 

معامله با رابین هود حتی با حساب منفی

از نکات جالب دیگر رابین‌هود آن است که شما می‌توانید با حساب منفی نیز معامله کنید که البته این امر در سال جاری به تراژدی خودکشی دانشجویی ۲۰ ساله که حسابش در رابین هود به منفی ۷۰۰ هزار دلار رسیده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و این شرکت مجبور شده تا برنامه توسعه بازار خود در بریتانیا و سایر کشورهای جهان را فعلا به حالت تعلیق درآورد تا دست به بازنگری‌های جدی تر در حوزه آموزش و بالا بردن امنیت در معاملات بزند.

دیگر انتقادی که از رابین هود می‌شود، به رغم رایگان بودن کمیسیون معاملات سهام و صندوق‌ها این شرکت اقدام به دریافت کمیسیون‌های گزاف از پرداخت‌های غیرمعمول می‌کند. به طور مثال کمیسیون دریافتی بابت معامله آپشن‌ها در رابین هود بسیار بیشتر از اپلیکیشن‌های مشابه است.

حالا باید دید به رغم تمام انتقاد‌ها و تعریف و تمجیدها رابین هود برای آینده چه برنامه جدیدی دارد، برآورد بودجه این شرکت در ماه آگوست به بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است و بازارهای مالی منتظر خلاقیت‌های جدید رابین‌هود در جنگ با کارگزاری‌های کلاسیک هستند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید