چرا ذخیره خون بندناف نوزاد اهمیت دارد؟

  • آرشیو
  • یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۸:۳۰
    کد خبر :768933

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان درخصوص اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان توضیحاتی را ارائه کرد.

مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان درباره دلایل علمی ذخیره سازی خون بندناف نوزادان، اظهار کرد: خون بندناف حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر و غنی از سلول‌های بنیادی است که در زمان زایمان کمتر از ۵ دقیقه برای جمع آوری آن زمان وجود دارد.

او گفت: خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز است که در موقع تولد به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شوند، اما ذخیره آن در بانک خون بندناف می‌تواند برای درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری لاعلاج یا صعب العلاج مفید باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ضرابی بیان کرد: سلول‌های بنیادی خون بندناف نسبت به سلول‌های بنیادی بزرگسالان مناسب‌تر است، زیرا جوان‌تر هستند و کمتر در معرض بیماری‌ها یا عوامل محیطی قرار گرفته اند. سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف را می‌توان بدون هیچ گونه خطری برای کودک یا مادر جمع آوری کرد. سلول‌های بنیادی قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر هستند و در صورت ذخیره سازی خون بندناف همواره منبع غنی از سلول‌های بنیادی در اختیار داریم که می‌توانند در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری مورد استفاده قرار گیرند.

خون بندناف در درمان کدام بیماری‌ها موثر است؟

او تصریح کرد: خون بندناف در حال حاضر برای درمان بیماری‌هایی با منشا خون از قبیل انواع سرطان‌های خون، تالاسمی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد و تحقیقات در زمینه کاربرد آن‌ در درمان بیماری‌هایی با منشا عصبی مثل فلج مغزی، اوتیسم، پارکینسون و سایر بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۱ و ۲، آرتروز و کرونا در حال انجام است. براساس اطلاعات منابع معتبر بین المللی سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نمونه خون بندناف در جهان جمع آوری می‌شود.

زمان نگهداری سلول‌های بنیادی ۳۰ سال است

ضرابی بیان کرد: از زمان اولین پیوند موفق سلول‌های بنیادی خون بندناف در سال ۱۹۸۸ تاکنون بیش از ۴۰ هزار پیوند سلول بنیادی خون بندناف تنها در درمان بیماری‌های صعب العلاج با منشا خونی در سراسر جهان صورت گرفته است. در دسترس بودن، کاهش احتمال رد پیوند نسبت به سایر منابع سلول‌های بنیادی خون ساز، کاهش خطر آلودگی و عدم تطابق ژنتیکی کامل در پیوند از مهم‌ترین مزایای خون بندناف نسبت به سایر منابع سلولی است.

او گفت: سلول‌های بنیادی خون بندناف در درون تانک‌های مخصوص در دمای منفی ۱۹۶ درجه نگهداری می‌شوند. در حال حاضر با توجه به تجربه‌های جهانی حداقل زمان نگهداری سلول‌های بنیادی حدود ۳۰ سال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید