نگاهی به فناوری دکمه‌ مجازی اولتراسونیک در گوشی هوشمند

  • آرشیو
  • سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹
    کد خبر :780257

در این مقاله نگاهی داریم به عملکرد و جزئیات دکمه‌ مجازی اولتراسونیک که به‌زودی در گوشی‌های هوشمند به کار خواهد رفت.

سال آینده می‌توانید گوشی هوشمندی در دست بگیرید که دکمه‎‌هایی خاص و تقریبا نامرئی در بخش کناری بدنه دارد که می‌توان به وسیله آن‌ها زوم دوربین و دکمه ‌شاتر را کنترل کرد؛ درست مثل اینکه یک دوربین عکسبرداری، بدون هیچگونه کنترل‌کننده فیزیکی در دست دارید.

این دکمه‌های مجازی از فناوری اولتراسونیک Sentons استفاده می‌کنند. این شرکت پیش‌تر وظیفه‌ی توسعه‌ی حسگر اولتراسونیک حساس به فشار (Air Trigger) گوشی گیمینگ ROG Phone 3 را بر عهده داشت. DigitalTrends با سام شنگ، مدیر ارشد فناوری Sentons، درباره‌ی شیوه‌ی عملکرد این فناوری مصاحبه کرده است.

حسگرهای اولتراسونیک حساس به فشار در کنار شاسی Asus ROG Phone 3 قرار گرفته است و دکمه‌های مجازی قابل سفارشی‌سازی خاصی برای بازی در جهت افقی فراهم می‌کنند؛ بدین شکل دیگر نیازی به قرار دادن دکمه‌ی فیزیکی در کنار گوشی هوشمند وجود ندارد. این بدان معنا است که دیگری چیزی برای شکستن و خرابی وجود ندارد، هیچ برجستگی زشتی دیده نمی‌شود و مشکلی در زمینه مقاومت در برابر آب نیست؛ همچنین ارگونومی و عملکرد گوشی بهبود یافته است.

فهرست بالا شامل مزایای زیادی است و Sentons قصد دارد با CameraBar جدید همین امکانات و راحتی‌ را در اختیار کاربران بیشتری قرار بدهد.

شنگ پیش از اینکه درباره‌ی جزئیات عملکرد CameraBar توضیح بدهد گفت:

این فناوری در مورد ایجاد تجربه دوربین بصری و ساده است و می‌توان از آن به حالت تکی یا دوتایی (در دو انتهای شاسی) استفاده کرد؛ در نتیجه می‌توانید برای بزرگنمایی انگشت خود را روی بدنه بکشید، به منظور فوکوس کردن انگشتتان را فشار بدهید و برای ثبت تصویر فشار را بیشتر کنید.

به گزارش زومیت، این قابلیت با استفاده از حسگر اولتراسونیک مخفی‌شده زیر قاب دستگاه کار می‌کند. ویژگی CameraBar نه‌تنها از نظر قابلیت و کاربرد انعطاف‌پذیر است، بلکه برای دکمه‌ی مجازی بسیار مناسب‌تر از فناوری‌های مشابه است.

شنگ درباره این فناوری می‌گوید:

ما می‌توانیم از اولتراسونیک برای تبدیل هر سطح به حسگر لمسی استفاده کنیم. فیبر کربن، چوب و تقریبا هر ماده سفت دیگری می‌تواند به یک حسگر لمسی تبدیل شود. این اولین حسگر لمسی جهان است که به‌طور هم‌زمان نیرو و موقعیت را مشاهده می‌کند و تشخیص می‌دهد؛ بنابراین ما نه‌تنها محور X و Y انگشت شما را می‌بینیم، بلکه محور Z را نیز مشاهده می‌کنیم که مقدار فشار انگشت را مشخص می‌کند.

یکسان نبودن عملکرد همه‌ی دکمه‌های مجازی

اگر تجربه‌ استفاده از ROG Phone 3 ندارید و عملکرد عالی Air Triggers آن را حس نکرده‌اید، ممکن است از دکمه‌های حجم صدا در هواوی میت ۳۰ پرو و اچ‌تی‌سی U12 پلاس یا قابلیت Active Edge در گوگل پیکسل ۳ استفاده کرده باشید. این دکمه‌ها عملکرد خوبی ندارند و به نظر نمی‌رسد از فناوری مشابه CameraBar استفاده کرده‌ باشند. میت ۳۰ پرو از یک حسگر خازنی استفاده کرده که دارای چندین جنبه منفی است. شما نمی‌توانید انگشت خود را روی آن قرار بدهید؛ زیرا فعال می‌شود و اگر انگشتانتان خیس باشد، کار نمی‌کند. قابلیت Active Edge در پیکسل از فشارسنج استفاده می‌کند که برای فعال‌ شدن به نیروی زیادی نیاز دارد.

نمونه‌های اولتراسونیک خیلی متفاوت هستند؛ حسگرهای Senton حتی هنگام خیس بودن انگشت، پوشیدن دستکش، بودن گوشی هوشمند درون قاب یا فرو رفتن کامل دستگاه در آب کار می‌کنند. اما راز واقعی استفاده از آن، در خود نوار و نرم‌افزار آن است.

شنگ می‌گوید:

از نظر سخت‌افزاری، CameraBar یک نسخه‌ی گسترش‌یافته از حسگرهایی است که ما تاکنون ساخته‌ایم؛ اما این نمونه بزرگ‌تر است و رزولوشن بالاتری دارد. موقعیت دکمه شاتر جایی خواهد بود که انگشت شما به‌طور طبیعی در آنجا قرار می‌گیرد. ما نوار آن را بلندتر می‌کنیم تا نیازی نباشد با موقعیت انگشت خود بازی کنید. همچنین می‌توان موقعیت‌یابی را به‌طور خودکار یا دستی تنظیم و نوار را به دو دکمه جداگانه تقسیم کرد.

Sentons حداقل طول CameraBar را ۳۰ میلی‌متر تعیین کرده؛ بنابراین پیدا کردن و فشار دادن آن آسان‌تر است و این بخش می‌تواند ویژگی‌های مختلف را فعال کند. حسگرهای اولتراسونیک حساس به فشار در Asus ROG Phone 3 قابلیت سفارشی‌سازی بسیاری دارند؛ اما شنگ می‌گوید امکان افزودن هرگونه ویژگی اضافه به CameraBar را در اختیار تولیدکنندگان دستگاه‌ها قرار می‌دهد.

شنگ می‌گوید:

می‌توانید طول نوار، مقدار فشار لازم برای فعال شدن و موارد این‌چنینی را تنظیم کنید. تنظیمات همیشه در دسترس خواهند بود؛ اما بازسازی عملکردها در سطحی از پیچیدگی است که احتمالا بر عهده‌ی افراد حوزه گیمینگ گذاشته می‌شود.

ارگونومیک دکمه‌های اختصاصی دوربین

دوربین‌های عکاسی همگی از طراحی مشابهی برخوردار هستند؛ بدنه در جهت افقی نگه داشته می‌شود و دکمه شاتر در زیر انگشت اشاره قرار دارد. سونی این نوع طراحی را برای Xperia 1 II و Xperia 5 II ارائه می‌دهد و برخی دیگر از تولیدکنندگان برای ایجاد جلوه‌ای مشابه، از دکمه تنظیم صدا استفاده می‌کنند.

دکمه‌های مجازی بدون داشتن مشکلات نمونه‌های فیزیکی، تمام مزیت‌های نمونه‌های دیگر را دارند. با استفاده از این فناوری می‌توان به نکات مثبت دیگری دست پیدا کرد که از آن‌ جمله می‌توان به توانایی تنظیم کامل برای افراد راست‌دست و چپ‌دست اشاره کرد. براساس پیشرفت‌ مداوم حسگرهای اولتراسونیک بین نسل اول و سوم گوشی‌های ROG و واکنش‌های سریع CameraBar ساخته‌شده توسط Sentons، می‌توان نتیجه گرفت که این فناوری در حال نزدیک شدن به دقت و ارگونومی دکمه فیزیکی موجود در دوربین‌ها است.

زمان عرضه گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت CameraBar

شنگ درباره‌ی زمان آغاز فروش گوشی‌های هوشمندی که از حسگرهای این شرکت استفاده می‌کنند، می‌گوید:

هنوز نمی‌توانم اطلاعات دقیق این مسئله را فاش کنم. اما به‌زودی چندین گوشی هوشمند با CameraBar ارائه می‌شوند. اطلاعیه‌های مربوطه در اوایل سال آینده ارائه می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید