دوربین مادون قرمز برای کنترل راننده

    کد خبر :872644
دوربین مادون قرمز برای کنترل راننده

کابین مفهومی ارائه شده توسط شرکت میتسوبیشی دریچه‌ای به‌سوی آینده خودروهای خودمختار است. اتومبیل‌های کاملا خودمختار سال‌ها، اگر نگوییم دهه‌ها با آن چیزی که انتظارش را داریم فاصله دارند.

این انتقال از خودروهای معمولی به‌خودمختار، خودروسازان را ملزم به نصب دستگاه‌های مختلفی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که راننده به جاده توجه می‌کند و در مواقع مورد نیاز، خیلی سریع کنترل خودرو را در دست می‌گیرد. واقعیت این است که بسیاری از رانندگان زمانی که با خودران‌ها و سیستم اتوپایلوت کار می‌کنند، همه‌چیز را به ماشین می‌سپارند و خود کوچک‌ترین توجهی به وضعیت رانده شدن خودرو ندارند. گاه حتی می‌خوابند که این به‌ هیچ عنوان مدنظر سازندگان نیست. آنها هم‌اکنون به‌طور مرتب از صاحبان چنین خودروهایی می‌خواهند که دست‌شان به فرمان بوده و همواره آماده عکس‌العمل درصورت نیاز باشند. با این حال‌خودروسازان از سیستم‌های نظارت بر راننده نیز در کنار سیستم خودمختار استفاده می‌کنند تا شرایط او را در طول رانندگی مورد بررسی قرار دهد. هم‌اکنون در بسیاری از مدل‌ها این سیستم وجود دارد، اما کانسپت جدید میتسوبیشی الکتریک با نام Emirai xS Drive، تکرار احتمالی بعدی این فناوری را به‌عنوان یک پیش‌نمایش ارائه می‌کند. با این تفاوت که سیستم ارائه‌شده بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

حسگرهای امواج رادیویی

کانسپت اتاق و سیستم‌های مربوط به راننده البته نباید به‌عنوان پیش‌نمایشی از کابین خودروهای آینده میتسوبیشی درنظر گرفته شود. آنها موجودیت‌های متفاوتی هستند که زیر یک چتر شرکتی قرار دارند و چندین فناوری را ترکیب می‌کنند که واقعا به راننده کمک می‌کند. اما داستان اصلی اینجاست که کابین دارای یک دوربین مادون قرمز است که اطلاعات چهره و بیومتریک راننده را ثبت می‌کند که شامل ثبت تغییرات جزئی در روشنایی پوست ناشی از ضربان نبض فرد می‌شود. حتی می‌تواند این تغییرات را با ارتعاشات خودرو و تغییرات نور محیط داخلی تشخیص دهد. این دوربین همچنین با استفاده از تمام اطلاعات موجود برای قضاوت در مورد هوشیاری راننده، وضعیت بدن، حرکات و دمای بدن راننده را برای نشانه‌های خستگی بررسی می‌کند. اگر راننده خواب‌آلود به‌نظر برسد، وسیله نقلیه هشداری ارسال می‌کند که توصیه می‌کند استراحت کند یا خودرو را در امتداد شانه جاده متوقف کند. این سامانه همچنین شامل حسگرهای امواج رادیویی است که میتسوبیشی برای تشخیص حضور سرنشینان و اندازه بدن آنها در خودرو استفاده می‌کند تا مشخص کند که آیا نوزادی جا مانده است یا خیر.

میتسوبیشی الکتریک با ترکیب آن با مکان‌یاب با وضوح بالا، این فناوری را یک قدم فراتر می‌برد. این فناوری بر نقطه‌ای که راننده به آن نگاه می‌کند نظارت دارد و جاده را در آن جهت روشن می‌کند و در عین حال شکل و انحنای سطح رانندگی را نیز درنظر می‌گیرد. همچنین خطرات یا موانع احتمالی خارج از دید راننده را که ممکن است براساس جایی که به‌دنبال آن بوده متوجه نشده باشند، روشن می‌کند. این کانسپت می‌تواند این موانع را نیز به خوبی روشن کند و به راننده این امکان را می‌دهد که آنها را بهتر تشخیص دهد. این سیستم اطلاعات مورد نیاز رانندگان نیز همراه در اختیار آنها قرار می‌دهد.

رونمایی، ماه آینده

این کانسپت نخستین نسخه رسمی خود را در CES ‌ماه آینده (نمایشگاه الکترونیک مصرفی) در لاس‌وگاس به نمایش درخواهد آورد. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این فناوری‌ها به‌خودروهای تولیدی راه پیدا کند، اگرچه خودروسازان به‌دنبال راه‌هایی برای برآورده کردن استانداردهای ایمنی سختگیرانه فزاینده هستند؛ مانند نیاز به فناوری جدید رانندگی که برای تشخیص شرایط تعادل و هشیاری راننده به‌کار می‌رود. این فناوری تشخیص می‌دهد که آیا راننده از حالت طبیعی خارج نشده است و می‌تواند با هشیاری کامل رانندگی کند. این بدان معنی است که حتی در خودران‌ها نیز راننده باید شش‌دانگ حواس‌اش به حرکت اتومبیل باشد؛ حتی اگر بیشتر این کار را خود وسیله نقلیه انجام دهد.

موتور۱

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید