دخل و خرج دولت، رشد بیش از ۱۷۰۰ درصدی پرداخت‌های عمرانی را نشان می‌دهد

    کد خبر :379309

گزارش اخیر منتشر شده توسط بانک مرکزی پیرامون دخل و خرج دولت، نشان می دهد که پرداخت های عمرانی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 1700 درصد رشد است. در این مدت برای طرح های عمرانی بیش از آنچه در بودجه سال 97 برای چهار ماهه نخست سال جاری در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده است.

به گزارش تابناک، دولت هنگامی که بودجه سالانه خود را تهیه می کند در آن سعی می کند تا درآمدها و هزینه های سال آینده خود را مشخص کند. به عبارتی بودجه برنامه یکساله دولت است و یکی از سیاسی ترین اسناد رسمی کشور محسوب می شود.

دولت در بودجه با دو نوع هزینه عمده رو به رو است که باید این هزینه ها را از محل درآمدهای عمده خود تامین کند. هزینه های عمده دولت، هزینه های جاری و هزینه های عمرانی می باشد که این هزینه ها عمدتاً از محل درآمدهای نفتی و مالیاتی تامین می شوند.

در مورد بودجه عمرانی یا پرداختی های عمرانی باید گفت، بودجه عمرانی یا اعتبارات عمرانی بیشتر در توسعه امور زیربنایی و زیرساخت های کشور هزینه می شود و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای اقتصادی کشور با این نوع بودجه و هزینه آن، می تواند نقش مهمی را در به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی کشور ایفا نماید. به عبارتی بودجه عمرانی می تواند نقش بسزایی را در ایجاد رونق اقتصادی و متعاقب آن ایجاد اشتغال ایفا کند. از طرف دیگر بودجه جاری بیشتر در هزینه هایی مانند پرداخت حقوق و دستمزد صرف می شود.

به تازگی گزارش دخل و خرج دولت در چهار ماهه نخست سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است.

در بخش درآمدهای عمده دولت یعنی درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی، آمارها نشان می دهند که دولت با رشد چشمگیری در مقایسه با سال گذشته رو به رو بوده است.

طبق این گزارش درآمدهای مالیاتی دولت در چهار ماهه نخست سال جاری، 34.9 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است. البته در بودجه سال 97، برای درآمدهای دولت از محل اخذ مالیات برای چهار ماهه نخست 48.2 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که متاسفانه دولت نتوانسته است این میزان را در مدت مذکور محقق سازد.

در بخش درآمدهای نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری دولت عملکرد بسیار مناسبی داشته است. در حالی که در بودجه سال 97 مصوب شده بود دولت در چهار ماهه نخست از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی 34.3 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، دولت توانسته است در این مدت از این محل 41.9 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. همچنین میزان درآمدهای دولت از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مذت مشابه سال گذشته، 60.7 درصد رشد داشته است که در نوع خود جالب می باشد.

در بخش هزینه های عمده دولت، یعنی هزینه های جاری و هزینه های عمرانی نیز دولت توانسته است در چهار ماهه نخست سال جاری میزان هزینه های جاری را کمتر و میزان هزینه های عمرانی را بیشتر از آنچه در بودجه مصوب شده بود، تخصیص دهد. در بودجه سال 97 برای هزینه های جاری در چهار ماهه نخست سال جاری 99.9 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که دولت در این مدت تنها 85.4 هزار میلیارد تومان را به این هزینه ها اختصاص داده است. البته هزینه های جاری در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15.2 درصد رشد داشته است.

در بخش هزینه ها و پرداخت های عمرانی دولت در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عملکرد فوق العاده ای را داشته است. دولت توانسته در این مدت، 23.4 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کند. این در حالی است که در بودجه 97 مصوب شده بود تا در این مدت دولت 21 هزار میلیارد تومان به این هزینه ها اختصاص دهد اما دولت بیشتر از آنچه مصوب شده بود برای طرح های عمرانی پرداخت کرده است که این در نوع خود جالب می باشد. همچنین میزان پرداختی ها عمرانی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 1700 درصد رشد داشته است.

در مجموع آنچه در مورد دخل و خرج دولت در چهار ماهه نخست سال جاری بیشتر به چشم می آید اول رشد پرداخت های عمرانی و دوم رشد درآمدهای نفتی است. رشد پرداخت های عمرانی می تواند موجبات رشد و رونق اقتصادی و اشتغال را فراهم آورد. دولت باید همین رویه را در مورد پرداخت های عمرانی تا پایان سال در پیش بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید