داداشی: دولت 20 هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است

    کد خبر :582123

یک نماینده مجلس گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان دولت به فرهنگیان بدهی دارد و نمی‌پردازد که باید بدهی خود را پرداخت کند.

ولی داداشی نماینده مجلس در سومین میزگرد بررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور گریبانگیر مقوله آموزش و پرورش است، بحث عدم اجرای کامل یا اجرای ناقص سند تحول آموزش و پرورش است؛ رهبر معظم انقلاب هم بر این بحث تأکید کردند که سند تحول آموزش و پرورش باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته مباحثی چون اجرای سند ۲۰۳۰ و مفاهیمی در این مضمون، سند تحول آموزش و پرورش را در اجرا به حاشیه راند و از سوی دیگر در خصوص عدم اجرای کامل سند تحول، اعتراضاتی مطرح شد؛ معتقدم سند تحول آموزش و پرورش باید به صورت کامل اجرا شود چرا که یک سند جامع است؛ البته ممکن است یک سری اشکالاتی هم وجود داشته باشد که می‌تواند رفع اشکال شود.

داداشی اضافه کرد: در آموزش و پرورش با مشکلات زیادی روبرو هستیم به عنوان مثال یک معلم برای خودش به لحاظ مادی آینده‌ای متصور نیست؛ البته وقتی با دوستان معلم خودم صحبت می‌کنم می‌بینم که این عزیزان، کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند، درس می‌دهند و دل می‌سوزانند و این موضوع به خاطر عشق‌شان نسبت به دانش‌آموزان است و نسبت به هویت فرهنگی که دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه ما چقدر توانسته‌ایم هویت معلم را حفظ کنیم و هویت معلم را بالا ببریم، یک سوال است؟ واقعا در فرهنگ خودمان چقدر برای شغل معلمی ارزش قائل شدیم؛ ببینید در دین خودمان چقدر برای معلمی ارزش قائل شده است اما خودمان چقدر هویت معلم را ارزش دادیم.

وی با بیان اینکه امروز معلمان خودمان را می‌بینیم که حقوق مکفی ندارند، گفت: نمی‌خواهم تقصیر را گردن آموزش و پرورش بیندازم بلکه همه در اینجا مقصریم یعنی در فرهنگ عمومی جامعه ما به معلم اهمیت داده نشده است و در اینجا خیلی‌ها مقصر هستند؛ رسانه‌ها مقصر هستند، صدا و سیما مقصر است؛ اشخاص و نخبگانی که در سطوح جامعه و در ردیف‌های مختلف فعالیت می‌کنند، مقصر هستند دولتمردان ما مقصر هستند.

داداشی با اشاره به این نکته که هویت واقعی را به معلمان ندادیم، افزود: وقتی یک نماینده مجلس، دوره نمایندگی‌اش تمام می‌شود حاضر نیست سر کلاس برود و با درس و دانش‌آموز سر و کار داشته باشد بلکه می‌خواهد به دانشگاه برود چون به دانشگاه هویت دادیم.

وی به ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولا سواد کافی در این حوزه و تجربه کافی داشته باشد و کسی باشد که زیر مجموعه از آن حساب ببرند؛ باید کسی به آموزش و پرورش بیاید و مشغول به کار شود که سوار بر کار باشد و تجربه کافی را داشته باشد یعنی تسلط کافی بر زیر مجموعه داشته باشد؛ تصور کنید که یک مدیرکل از یک جایی برداشتید آوردید و می‌خواهید آن را وزیر کنید چه دردی را می‌خواهد درمان کند؟

به گزارش فارس، این نماینده مجلس با بیان اینکه باید سطح معیشت معلمان را ارتقا دهیم، ادامه داد: معلمان ما به لحاظ خدمات رفاهی خیلی پایین‌تر از دستگاه‌هایی هستند که حتی بودجه‌شان پایین‌تر از آموزش و پرورش است؛ مثلا یک فرهنگی می‌خواهد با خانواده به مسافرت برود، جایی باید اسکان یابد که پر از گرد و خاک است؛ این چه خدمات رفاهی است؟ اگر بنای علمی، فرهنگی و آموزشی ما به این افراد بسته است باید به آنها خدمات درست بدهیم که در خور شأن معلم باشد.

وی افزود: از سوی دیگر بیمه معلمان مناسب نیست ضمن اینکه پاداش‌ پایان خدمت معلمان بازنشسته را دو سال است که هنوز نداده‌اند؛ این در حالیست که در دستگاه‌های دیگر اینگونه نیست؛ در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان دولت به فرهنگیان بدهی دارد و نمی‌پردازد که باید دولت بدهی خود را پرداخت کند.

داداشی ادامه داد: در بحث کمبود معلم، قانون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ با رأی همه نمایندگان مجلس تصویب شد اما اجرا نشد؛ در این قانون سه گروه از معلمان نهضتی، پیش‌دبستانی و شرکتی مورد توجه بودند. این در حالی است که آیین‌نامه درستی به این قانون بسته نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید