خودرو GAC تایم کانسپت معرفی شد/ مفهومی اما چشم نواز

    کد خبر :905785

خودروساز چینی GAC، حال و پس از گذشت چندین ماه از نمایشگاه خودروی «گوآنجو» در سال ۲۰۲۱، اطلاعات بیشتری را درباره مدل مفهومی خود به نام «زمان» (Time) منتشر کرده است.

بازتاب -این خودروی مفهومی کاملا برقی یک سدان لوکس محسوب می‌شود که بیانگر توانایی تولیدی GAC در ساخت پرچمدار لوکس خودروهای چینی است. GAC تمرکز اصلی خود را در ساخت تایم، روی رعایت نکات آیرودینامیکی گذاشته است. این خودروساز با معرفی این کانسپت، زبان طراحی آینده خود موسوم‌به «قطره اشک روی شمشیر» را برای خودروهای برقی درمعرض دید عموم قرار داد.

بگذارید از بیرون شروع کنیم؛ GAC تایم از فرمپردازی سقف و کابینن به‌شکل یک قطره آب استفاده می‌کند که بدون هیچ مقطعی تا انتهای خودرو کشیده شده است. کاپوت کوتاه به شیشه جلو با شیب زیاد می‌رسد. مدل مفهومی تایم را می‌توان یک نمونه کمتر پخته‌شده از مدل مفهومی هیوندای «پیش‌گویی» (Prophecy) دانست که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و قرار است از المان‌های آن در طراحی مدل جدید آیونیک ۶ استفاده شود. با نگاهی دقیق‌تر می‌توان رگه‌هایی از الگوبرداری از سدان‌های خانواده EQ مرسدس‌بنز را نیز در آن مشاهده کرد.

الگوی آیرودینامیک این خودرو به سازنده اجازه داده تا به ضریب درگ ۰.۱۹۱ برسد. این عدد در دنیای خودرو قابل‌تحسین است اما همچنان به اندازه ضریب درگ ۰.۱۷ مرسدس‌بنز ویژن EQXX خارق‌العاده نیست. GAC در توسعه طرح این خودرو از یک مدل مفهومی دیگر خود به نام «ENO.146 کانسپت» استفاده کرده که در سال ۲۰۱۹ از آن رونمایی کرد؛ ضریب درگ خودروی یادشده رقمی به‌مراتب بهتر از تایم و برابر ۰.۱۴۶ بود.

از ویژگی‌های جذاب طراحی این خودرو می‌توان به بخش چر‌خ‌ها اشاره کرد که با استفاده از فناوری نورپردازی هولوگرافیک، یک تصویر سه‌بعدی موسوم‌به «زمان‌سنج ازلی» را تشکیل می‌دهد. سازنده به چراغ‌های مستطیلی چرخان این خودرو که به‌صورت یک نوار کوچک درکنار قرار گرفته‌اند لقب «ریزموج‌های زمان» را داده است که درکنار چراغ‌های LED عقب، به هماهنگی کامل با طراحی داخلی و خارجی رسیده‌اند.

درهای معکوس بسیار بزرگ که بخشی از سقف را نیز با خود جابه‌جا می‌کنند به کاربران امکان دسترسی راحت و آسان به کابین را می‌دهند؛ جایی که طراحی آن پا را از هر آنچه که تاکنون دیده‌ایم فراتر گذاشته است. همان‌گونه که مدیر ارشد طراحی GAC، «فَن ژانگ»، توضیح می‌دهد، فضای داخلی این خودرو درحقیقت یک اتاق استراحت متحرک محسوب می‌شود که در آن فناوری‌های روز دردسترس بوده و هنر در معرض دید سرنشین قرار گرفته است. طراحان برای طراحی بخش داخلی از اشیا پیچیده‌ای همچون بطری کِلِین و نوار ریاضی موبیوس الهام گرفته‌اند.

صندلی راننده روی بخشی شبیه به یک برکه کوچک قرار گرفته که GAC آن را «دانه گندم شفاف» می‌نامد. داشبورد دیجیتال از پنل‌های OLED به‌عنوان نمایشگر لمسی و معلق اصلی و نمایشگر روی فرمان راننده سود می‌برد. در بخش پشتی شاهد استفاده از یک نیمکت هستیم که وظیفه آن فراهم‌آوردن بالاترین سطح راحتی برای سرنشینان بوده و به‌صورت یک خط منحنی یکپارچه و با الهام‌گیری از معماری مدرن طراحی شده است. در آخر نیز شاهد استفاده از مواد سفیدرنگ در ساخت کابین هستیم که درکنار بخش‌های چوبی و نورپردازی طلایی و بنفش، زیبایی خود را دوچنان کرده است.

 

GAC اعلام کرده که مدل مفهومی تایم براساس معماری مخصوص این شرکت برای توسعه خودروهای برقی ساخته شده و از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرده است. این خودروساز چینی می‌گوید که کانپست تایم با بهره‌گیری از رادارهای لیزری و حسگرهای متنوعی که به‌شکل یکپارچه درون بدنه قرار گرفته‌اند، به فناوری خودران سطح ۴ مجهز شده است. با وجود اینکه GAC تایم یک مدل مفهومی محسوب می‌شود اما انتظار داریم که خودروهای برقی آینده این شرکت از المان‌های آن استفاده کرده و مشتریان زیادی را به‌سوی خود جذب کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید