خواب رفتن پا را جدی بگیرید

    کد خبر :739492

خواب رفتن پا، اتفاقی است که همه ما بارها و بارها در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. اتفاقی که عمدتا به دنبال یکجانشینی طولانی مدت و یا وارد شدن فشار به عضله پا ایجاد می‌شود.

این اتفاق ساده در اکثر موارد با تغییر وضعیت رفع می شود، اما اگر فشارها طولانی مدت باشد و فرد به مدت طولانی در یک وضعیت قرار گیرد، امکان آسیب رسیدن به عصب پا وجود دارد.

دکتر داریوش افشاری متخصص نورولوژی در گفت و گو با ایسنا در خصوص علت خواب رفتن پا، اظهار کرد: زمانی که فشار بیرونی به عضلات پا وارد شود، به طوری که جریان خونرسانی به عصب دچار اختلال شود، پا به اصطلاح به خواب می‌رود و با تغییر وضعیت، افراد احساس مور مور، گز گز و سوزن سوزن شدن را در پاهای خود حس می کنند.

وی افزود: این اتفاق به خودی خود ساده است و با تغییر وضعیت ظرف مدت کوتاهی رفع می شود، اما زمانی که فشار وارد شده بر عصب طولانی شود و افراد به مدت طولانی در یک وضعیت فشار قرار گیرند، امکان آسیب رسیدن به عصب پا وجود دارد.

وی افزود: افرادی که باید در حالت نشسته برای مدت طولانی فعالیت داشته باشند، مانند کشاورزانی که در حالت نشسته در مدت زمان طولانی مشغول درو هستند، بیش از همه در معرض آسیب عصب پا هستند و باید برای جلوگیری از این آسیب بصورت مداوم تغییر وضعیت دهند و در یک وضعیت ثابت نمانند.

افشاری خاطرنشان کرد: حتی بعضا بسیار اتفاق می افتد که پای افراد هنگام خواب روی لبه تخت قرار گرفته و در این حالت عصب پا تحت فشار قرار می گیرد که طولانی بودن این وضعیت هم می تواند آسیب عصب پا را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در مواردی که عصب پای افراد برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرد ممکن است “آکسون ها”یِ سلول عصبی آسیب ببینند که این حالت غیرقابل برگشت است، بنابراین باید افراد دقت داشته باشند که عصب پاها برای طولانی مدت تحت فشار قرار نگیرد.

این متخصص نورولوژی با بیان اینکه گزگز و مور مور شدن پا همیشه نشانه خواب رفتگی پا نیست، گفت: اگر افراد بدون وارد شدن فشار به پا، احساس گزگز و مور مور شدن در پاها را داشتند و این علائم برای مدت طولانی ادامه داشت، باید به وجود برخی اختلالات عصبی و تغذیه‌ای مشکوک شوند.

وی افزود: کمبود برخی ویتامین ها و بویژه کمبود آهن می تواند احساس گز گز و مور مور شدن در پاها را برای طولانی مدت ایجاد کند که معمولا این اتفاق در کف هر دو پا احساس می شود.

افشاری تصریح کرد: همچنین برخی بیماریها از جمله “ام.اس” دارای علائمی از جمله احساس سوزن سوزن شدن در کف پاها است و داشتن این علائم به مدت طولانی باید افراد را نسبت به خطرات وجود این بیماریها حساس کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید