خطر انقراض ۱۳۰ گونه جانوری ایران

    کد خبر :872882

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکهزار و ۳۰۰ گونه جانوری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ گونه در خطر انقراض و معرض تهدید است.

به گزارش ایرنا؛ حسن اکبری شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر به استان سمنان و بازدید از پارک ملی توران شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: یوزپلنگ، میش مرغ، درنای سیبری، گورخر و برخی از خزندگان و دوزیستان از جمله گونه‌های در خطر انقراض و تهدید است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: قاچاق قابل توجه و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی قرارگیری برخی گونه‌های جانوری در خطر انقراض است و ترویج فرهنگ مهربانی با محیط زیست و تقویت مشارکت اجتماعی یکی از راهکارهای مهم و موثر در حفاظت از محیط زیست است.

اکبری اضافه کرد: قرارگیری سلاح و فشنگ سهمیه‌ای زیاد در اختیار سودجویان از دیگر عوامل خطر و تهدیدکننده جمعیت حیات وحش است.

وی بیان کرد: هوبره یک گونه بیابانی است که اکنون به دلیل قاچاق قابل توجه در شمارش در بیابان کم شده است و یا پرنده بالابان به صورت زنده‌گیری قاچاق می‌شود.

اکبری افزود: ۳۰۹ منطقه چهارگانه شامل پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که این نقاط ۱۱.۶ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و حفاظت از وسعت با این تنوع با ترویج فرهنگ مهربانی با طبیعت امکان‌پذیر است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: راهبرد و اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و معرض تهدید حفظ زیستگاه است، اما در برخی مواقع و در نگاه کلان لازم است تکثیر گونه در اسارت و یا با جابه جایی گونه دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از گونه‌های جانوری مانند خزندگان و دوزیستان به دلیل ناشناخته بودن و نداشتن اطلاعات کافی مردم از این گونه نابود می‌شوند و اکنون پراکنش سمندرها به عنوان یکی از گونه‌های خزندگان به دلیل نامهربانی و نداشتن اطلاعات کافی مردم کم شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: گردشگران و دامداران به دلیل ناآگاهی به گونه‌های خزنده و دوزیست آسیب می‌زنند و افزایش آگاهی لازمه حفاظت است.

وی بیان کرد: بانک اطلاعاتی در زمینه پژوهش‌های انجام شده در زمینه محیط زیست به منظور ارتقای کیفی حفاظت از محیط زیست تشکیل می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: درباره تنوع زیستی کشور مقاله‌های زیادی چاپ شده که پراکنده است و تلاش می‌شود با ایجاد یک بانک اطلاعاتی این پژوهش‌ها تجمیع و استفاده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بازید از پارک ملی کویر گرمسار و پارک ملی توران در شهرستان شاهرود به استان سمنان سفر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید