خداحافظی اکثریت شهروندان با خرید کیلویی پسته/ قیمت پسته در آستانه شب یلدا سر به فلک گذاشت

    کد خبر :871233

«بازتاب»؛ زهره علامی- بررسی ها نشان می دهد که علاوه بر افزایش قیمت کالاهای اساسی، گرانی به آجیل و خشکبار و به ویژه پسته رسیده و فروشندگان این صنف از قیمت‌هایی که هر ساعت تغییر می کند و تحت‌تأثیر بازار ارز نوسان دارد، ناراضی هستند، به گفته یکی از فروشندگان آجیل، قیمت پسته طی هفته گذشته 29 درصد افزایش داشته است.

بررسی های میدانی خبرنگار بازتاب از آجیل فروشی های سطح پایتخت هم نشان می دهد که فروشندگان برای از دست ندادن مشتریان خود به جای اعلام قیمت یک کیلو پسته، قیمت نیم کیلو را می گویند، در واقع رشد چشمگیر قیمت پسته موجب شده که متر و معیار سنجش آن از یک کیلو به نیم کیلو تغییر کند.

البته قیمت نیم کیلو پسته هم رقم بالایی است و در بیشتر آجیل فروشی ها قیمت آن بالای 200 هزار تومان است بنابراین هر کیلو پسته بالای 400 هزار تومان فروخته می شود.

رکود در بازار آجیل فروشان

قیمت آجیل از سال 97 و با رشد قیمت دلار، افزایش چشمگیری را تجربه کرد و همین موضوع موجب شده که طی سه سال گذشته، آجیل و به ویژه پسته از سبد خانوارهای ایرانی حذف شود و صنف آجیل‌فروشان هم به علت افزایش قیمت دچار رکود شده‌اند.

علیرضا حمصیان، دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به شیب افزایش قیمت آجیل اظهار می کند: از 2 ماه پیش قیمت انواع آجیل با نسبت های مختلف به خصوص اقلام صادراتی آن حدود 15 درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به افزایش قیمت پسته می افزاید: امسال برداشت پسته از باغات به دلیل خشکسالی کاهش 40 تا 50 درصدی نسبت به سال گذشته داشته بنابراین قیمت پسته به کیلویی 260 تا 400 هزار تومان رسیده است.

حمصیان می گوید: بسیاری از واحدهای آجیل فروشی اجاره ای در یک سال گذشته به دلیل افزایش قیمت خرید آجیل و کاهش خرید مردم، مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده اند.

محمد باقری یکی از فعالان پسته هم اظهار می کند: در کنار کشش بازار در شب یلدا به دلیل افزایش تقاضایی که فروشندگان انتظار دارند، افزایش قیمت دلار در افزایش قیمت پسته بسیار موثر بوده است.

او می گوید: دلالان 90 درصد از پسته را صادر می کنند و فقط دلالان خرده پا هستند که میزان محدودی پسته را برای سود در بازار داخلی عرضه می کنند و همین میزان پسته هم دقیقا متناسب با اوضاع بازار ارز تغییر قیمت می دهد.

باقری با اشاره به اینکه قیمت ارز در روزهای اخیر به بالای 31 هزار تومان رسید، می گوید: این نوسان قیمت روی قیمت پسته تاثیر مستقیم دارد چون پسته در واقع یک بازار صادراتی است.

به گفته او، پسته تر در زمان برداشت کیلویی 130 تا 140 هزار تومان قیمت دارد و پس از خشک شدن تا 180 الی 200 هزار تومان افزایش قیمت پیدا می کند اما جهش ناگهانی قیمت پسته فقط به کشش بازار و اوضاع نابسامان ارز بر می گردد.

در این شرایط رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد درباره دلیل گرانی قیمت پسته می گوید: در کنار مشکل خشک‌سالی، کمبود محصول ، تداوم صادرات و افزایش نرخ ارز‌ موجب افزایش قیمت‌ پسته شده است.

راهکار آجیل فروشان در شرایط گرانی پسته

افزایش ناگهانی قیمت پسته در آستانه شب یلدا موجب می شود که مردم این کالا را از سبد مصرفی خود حذف کنند، بنابراین فروشندگان به فکر راهی افتاده اند تا بتوانند آجیل را با قیمت مناسب تری به مردم عرضه کنند.

آنها تنوع بیشتری به محصولات یلدایی و آجیل های عرضه شده داده اند و میزان پسته موجود در آجیل های شب یلدایی را کم کرده و بیشتر به سمت فروش ترکیب آجیل شیرین رفته اند که بخش عمده آن را کشمش یا مویز تشکیل می دهد.

همچنین آجیل های عرضه شده یلدایی توسط آجیل فروشان تخمه بیشتری دارند ضمن اینکه با اضافه کردن باسلوق، وزن غالب به این شیرینی اختصاص می یابد.

امنیت غذایی مردم در خطر است

افزایش قیمت مواد خوراکی در دو سه سال اخیر، شرایط زندگی را برای طبقات کم درآمد سخت‌ کرده است و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که عمده آنچه توسط خانواده‌ها مصرف می‌شود، بیش از تورم کشور افزایش قیمت داشته‌است.

در این میان مقایسه قیمت‌ مواد خوراکی و درصد تغییر آنها حاکی از آن است که امنیت غذایی مردم به ویژه طبقه کم درآمد در خطر است، در این شرایط چه اقداماتی می تواند به بهبود وضعیت سبد مصرفی خانوارها کمک کند؟

راهکار بلند مدت برای حل این مشکل، ایجاد رشد اقتصادی و رهایی از رکود است اما راه‌حل های کوتاه‌مدتی هم در همین راستا وجود دارند، یکی از آنها حذف یارانه‌های غیرضروری حامل‌های انرژی و بازتوزیع منابع حاصل از آن برای حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه است، البته اجرای طرح های نظارتی بر بازار برای مقابله با گران فروشی هم می تواند تاحدودی راهگشا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید