خاموشی یک قدم نزدیک شد

    کد خبر :806708
خاموشی یک قدم نزدیک شد

باتوجه به اینکه نیروگاه های برق آبی امسال به دلیل کاهش بارش ها، کمک رسان صنعت برق نیستند، مسوولان برقی دست به دامان مدیریت مصرف از سوی مشترکان شدند تا جایی که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق در صورت ادامه روند کنونی مصرف برق، ناچار به استفاده از ذخایر آبی سدها برای تولید برق هستیم و این موضوع می تواند ما را در تابستان به شدت دچار مشکل کند.

افزایش قابل ملاحظه و زودهنگام دمای هوا سبب افزایش بی سابقه مصرف برق به میزان ۲۲ درصد در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته شده و این در شرایطی است که کم بارشی نیز موجب کاهش ۳۴ درصدی حجم آب مخازن نیروگاه های برق آبی و متناسب با آن، کاهش ظرفیت تولید برق این نیروگاه ها و ایجاد عدم توازن تولید و مصرف برق در کشور شده است.

اهرساله ۱۶ تا ۱۷ درصد از برق مورد نیاز در ساعت های پیک توسط نیروگاه های برق آبی تامین می شود اما امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی ۳۴ درصد از مخازن سدهای نیروگاه های برق آبی را در اختیار نداریم که منجر به کسری حدود ۴۰۰۰ مگاواتی تولید برق در ساعات اوج مصر ف می شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی صنعت برق کشور در این باره گفت: وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای جبران این میزان کمبود برق بکار بسته است، در همین خصوص برنامه ای با ۴۵ محور اصلی برای جلوگیری از بروز خاموشی تدوین شده است که البته وزارت نیرو اجرای این برنامه ها را ابتدا از خود شروع و بکارگیری کولرهای گازی و وسایل سرمایشی را از ماه جاری در شرکت های زیرمجموعه خود ممنوع کرده است.

شرط اعمال نشدن خاموشی همکاری همه مشترکان است

مصطفی رجبی مشهدی شرط اعمال نشدن خاموشی های برنامه ریزی شده را همکاری همه مشترکان دانست و تصریح کرد: تنها با همکاری مشترکان و رعایت سقف مصرف استانی می توانیم از خاموشی برنامه ریزی شده رهایی یابیم. به همین دلیل از همه مشترکان درخواست می کنیم از هم اکنون نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند.

او در خصوص مهم ترین دلیل افزایش مصرف برق گفت: بالاترین میزان مصرف به وسایل سرمایشی تعلق دارد که در این میان سهم کولرهای گازی بیشتر از کولرهای آبی است. افزایش بار سرمایشی به دلیل نبود آمادگی لازم برای تحمل این افزایش، ممکن است شبکه را با مشکل روبرو کند.

رجبی مشهدی بر ضرورت مدیریت مصرف وسایل سرمایشی از سوی کاربران تاکید کرد و گفت: توصیه می شود مشترکان در ساعت های اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است، از به کار بردن وسایل پرمصرف تا آنجا که امکان دارد خودداری کرده و درجه کولرگازی خود را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کنند. این درحالی است که شرکت های دولتی تنها در صورت تنظیم درجه دما روی ۲۶ درجه، اجازه استفاده از کولرهای گازی را خواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید