حمایت هنرمندان از ریشه کنی گرسنگی

    کد خبر :153273

نشست خبری سی‌امین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران در سالن کنفرانس برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد با حضور هیأت داوران، نماینده و سخنگوی برنامه جهانی غذا در ایران برگزار شد. لیلی رشیدی، سحر دولت شاهی،ویشکا آسایش،علیرضا عصار از هنرمندانی بودند که در این نشست حضور داشتند.

نگار گرامی  نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با بیان اینکه “از بین رفتن گرسنگی امکان پذیر است”، گفت: حضور هنرمندان در کنار ما باعث می‌شود که ما بتوانیم رسالت خودمان را به درستی منتقل کنیم و صدایمان را به مردم برسانیم.

به گزارش بازتاب ،نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با بیان اینکه “مراسم ویژه‌ای برای سی‌امین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران برگزار خواهد شد”، گفت:‌ در این مراسم نمایشگاهی از نقاشی بچه‌های پناهنده در ایران خواهیم داشت و آن‌ها را به نمایش می‌گذاریم تا به فروش برسند. موضوع نقاشی‌های امسال بنابر محوریتی بود که هر ساله این سازمان نامگذاری می‌کند و امسال موضوع آن «مهاجرت و غذا» بود.

وی افزود: ما خیلی هم تأکید نداشتیم که نقاشی‌ها در این زمینه باشد چون خلاقیت بچه‌ها برایمان مهم بود. سال آینده هم اگر حمایت مالی داشته باشیم این نمایشگاه برگزار خواهد شد و فراخوان نقاشی فقط برای بچه‌های پناهنده است.

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران با اشاره به اینکه برنامه جهانی غذا بزرگترین آژانس کمک‌رسانی است، گفت: در حدود ۳۰ سال پیش در چنین روزهایی زمانی که اولین فوج پناهنده‌های افغان در ایران حضور پیدا کردند دولت جمهوری اسلامی از برنامه جهانی غذا خواست تا به آن‌ها کمک شود و در طی این ۳۰ سال هنوز هم نزدیک به یک میلیون افغان که دارای کارت آمایش هستند، حضور دارند که ۳۰ هزار نفر از آن‌ها تحت پوشش این نهاد هستند و عمدتا زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: سبد غذایی که به آن‌ها داده می‌شود شامل نان، برنج، روغن، حبوبات و شکر است تا از این طریق بتوانند یک رژیم غذایی مناسب داشته باشند، البته ما یک برنامه تشویق به تحصیل هم برای دختران این پناهنده‌ها داریم تا بتوانند توانمندتر شوند.

گرامی خاطر نشان کرد: برنامه جهانی غذا در ایران فقط از بحث تغذیه، پناهنده حمایت می‌کند و امیدواریم این پناهنده‌ها به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند و تا زمانی که آنجا شرایط مناسب نباشد ما موظف به تأمین غذا و تحصیل آن‌ها هستیم.

ویشکا آسایش یکی از اعضاء هیأت داوران این مراسم نیز با ابراز خوشحالی از اینکه با این آژانس بشردوستانه همکاری می‌کند، گفت:‌ طرح تشویقی روغن و مسابقه نقاشی، امسال از طرف برنامه جهانی غذا صورت گرفت که به خانواده‌ها و بچه‌ها یک ورق کاغذ و یک بسته مدادشمعی داده شد تا نقاشی بکشند. ۶۰۰۰ نقاشی کشیده شد، از بین آن‌ها ۱۲۰ اثر انتخاب شد و در نهایت ۳۰ اثر برای این نمایش در نمایشگاه برگزیده شد، علت انتخاب عدد ۳۰ به خاطر تعداد سال‌های حضور این آژانس در ایران است.

سحر دولتشاهی از دیگر اعضاء هیأت داوران درباره برنامه جهانی غذا گفت: هر روز تعداد آدم‌های بیشتری از گرسنگی می‌میرند و این تعداد کمتر از کسانی نیست که از بیماری فوت می‌شوند. همه ما حتما عزیزانی داریم که مهاجرت کرده‌اند و در غربت، تنها هستند بنابر این از طریق کمک به این آژانس می‌توانیم احساس بهتری داشته باشیم. ما نقاشی‌ها را دیدیم و انتخاب از بین آن‌ها بسیار سخت بود اما سعی کردیم عادلانه این کار را انجام دهیم.

لیلی رشیدی بازیگر سینما و تئاتر هم که جز هیات داوران این رویداد است، گفت: هر کدام از این نقاشی‌ها یک داستان است و یک دید جامعه‌شناسی راجع به همه بچه‌های مهاجر که در کمپ‌ها هستند، به ما می‌دهد. ما از این طریق فکر و حس و حال آن‌ها را می‌سنجیم و این نشان می‌دهد که این بچه‌ها چقدر از نظر روانی و احساسی به حمایت نیاز دارند و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند.

غلامرضا کاظمی دینان جزو هیأت داوران این مراسم که خودش چند نقاشی را پیش از برگزاری این نمایشگاه خریداری کرده است، با اشاره به اینکه نقاشی اولین هنر است، گفت: نقاشی می‌تواند شش برابر زبان نوشتاری اثرگذار باشد. تمام این نقاشی‌ها همراه خود پیامی داشتند که از ذهن این بچه‌ها آمده است و می‌تواند در افکار و احساسات عمومی اثرگذار باشد و باعث بیدارشدن ما شود. به نظرم همه این نقاشی‌ها باید خریداری می‌شد. ما با خرید آن‌ها ضرر نمی‌کنیم چون با نگاه به آنها از خواب غفلت بیداری خواهیم شد و پیام‌هایی که در هر یک از آن‌ها بود اشک هر انسانی را درمی‌آورد.

در ادامه علیرضا عصار  که قرار است در مراسم بزرگداشت قطعاتی را اجرا کند با اظهار تاسف و بیان تسلیت برای حادثه کرمانشاه بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف ما مطلع کردن مردم از مأموریت این آژانس است، زیرا شاید خیلی از مردم از حضور این موسسه اطلاع نداشته باشند. عشق و محبت جغرافیا ندارد. وقتی مردم متوجه شوند که مأموریت این نهاد چیست حتما به آن ملحق خواهند شد.

یانا رایس مدیر شرکت نونوریس که حامی مالی برنامه جهانی غذاست نیز گفت: ما یک شرکت دارویی در ایران تاسیس می‌کنیم که به عنوان اولین کارخانه تولید دارو قرار است بخشی از داروهای مورد نیاز به خصوص در بخش دیابت را برعهده بگیرد. در همین راستا یکی از اهداف ما توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و آموزش و آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری‌ها و به خصوص دیابت است.

در پایان این نشست دارا دربندی سخنگوی برنامه جهانی غذا در ایران درباره جزئیات بزرگداشت سی‌امین سال حضور برنامه غذا در ایران گفت: ما در این بزرگداشت که پنج‌شنبه دوم آذرماه برگزار خواهد شد، ۳۰ عدد از نقاشی‌ها را به نمایش می‌گذاریم و کسانی که تمایل دارند، آن‌ها را خریداری می‌کنند و قیمت هر نقاشی ۴۰۰ هزار تومان است و اگر مایل باشند می‌توانند آن را دوباره برای فروش قرار دهند تا پول بیشتری جمع شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید