حل مشکل آب‌شرب 18 روستای غیزانیه خوزستان تا 10 روز آینده

    کد خبر :739117

معاون طرح و توسعه آب‌وفاضلاب روستایی خوزستان گفت: مطابق وعده داده شده فاز دوم طرح آبرسانی به غیزانیه تا ابتدای شهریورماه به پایان می رسد و مشکل آب شرب ناپایدار ۱۸ روستای این بخش حل خواهد شد

علی نیسی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص آخرین وضعیت آبرسانی به بخش غیزانیه بیان کرد: در فاز سوم این طرح نیز قرار است به ۲۴ روستای غیزانیه آبرسانی شود اما با تکمیل فاز دوم امکان تامین آب شرب وجود دارد، همزمان با اجرای فاز دوم عملیات فاز سوم با لوله گذاری به طول ۳۰ کیلومتر آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز سوم طرح آبرسانی توسط بنیاد مستضعفان اجرایی شده است افزود: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته فاز سوم این طرح نیز تا آبانماه به پایان می‌رسد.

معاون طرح و توسعه آب‌وفاضلاب روستایی خوزستان گفت: فاز دوم طرح آبرسانی به غیزانیه شامل ۲۸ کیلومتر لوله‌گذاری است که هشت کیلومتر آن قبلا انجام شده بود درحال حاضر نیز چهار کیلومتر از این فاز باقی مانده است.

نیسی یادآور شد: در مسیر بخش غیزانیه لوله‎‌های نفتی قرار دارند باوجود همکاری شرکت نفت، اما روند کار به دلیل لزوم رعایت مسائل ایمنی تاحدودی کند است اما تلاش می‌کنیم پیش از موعد این پروژه را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات مالی در اجرای فاز دوم این طرح گفت: انتظار داریم شرکت نفت در تامین منابع مالی فاز دوم همانند فاز نخست همکاری کند در این خصوص نامه‌ای به وزیر نفت نیز داده شده‌است.

معاون طرح و توسعه آب‌وفاضلاب روستایی خوزستان اظهار داشت: وجود معارضان محلی یکی دیگر از مشکلات اجرای این طرح بود اما با همکاری مدیران محلی این مشکل نیز برطرف و ۳۰ کیلومتر لوله گذاری فاز سوم طرح اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد :۱۷هزار مترمربع آب شرب روزانه غیزانیه از سه منبع رودخانه کارون، کمتوله رامهرمز و شیبان تامین می‌شود همچنین ۴۰ دستگاه تانکر به ۴۵ روستای غیزانیه آبرسانی می کنند.

نیسی بیان کرد: از تمام ساکنان روستاهای غیزانیه درخواست می شود با صرفه‌جویی در مصرف آب ما را در اجرای این پروژه یاری کنند.

اجرای گام دوم طرح آبرسانی به غیزانیه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و بقیه توسط شرکت آب و فاضلاب خوزستان تامین می‌شود.

گام سوم این طرح به طول ۲۵ کیلومتر با خط لوله ۳۱۵ میلیمتر از ایستگاه تقویت فشار نزهه به سمت دهلایه خواهد بود.

بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب روستاهای بخش غیزانیه با تکمیل گام دوم طرح آبرسانی حل می شود زیرا ایستگاه تقویت فشار نزهه نقطه ثقل بیشتر روستاها است؛ تکمیل گام سوم این طرح نیز در پایدارسازی آب شرب روستاهای شرق غیزانیه تاثیرگذار است.

در گام دوم این طرح نیز قرار است آب شرب روستاهای رامشیر که از چاه‌های کمتوله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شود تا تاسیسات کمتوله به روستاهای شرق اهواز آبرسانی کنند.

آب شرب بخش غیزانیه شامل دهستان مشرحات و دهستان غیزانیه از سه منبع تامین آب شامل تاسیسات آب شیبان، تاسیسات یادگار امام خمینی (ره) منشعب شده از کانال کوت‌امیر و تاسیسات کمتوله‌ آب زیرزمینی شهرستان رامهرمز تامین می‌شود.

رییس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید