حقوق 16.8 میلیونی برای 111 هزار کارمند بانک دولتی

    کد خبر :775300

گزارش های ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه و نیز دیوان محاسبات از بودجه 9 بانک دولتی نشان می دهد که در سال آینده متوسط حقوق کارکنان در این بانک ها بیش از 16 میلیون تومان در ماه خواهد بود.

این در حالی است که برخی از این بانک ها در زمره بزرگ ترین شرکت های دولتی از نظر حجم بودجه قرار دارند و در عین حال، تراز عملکردشان از سال 96 تا شش ماهه 99 همواره منفی بوده است.

اطلاعات ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که بانک های دولتی با داشتن بیش از 111 هزار پرسنل، 29 درصد کارکنان شرکت های دولتی را در اختیار دارند.

با این حال، بررسی های دیوان محاسبات درباره بودجه سال آینده این بخش نکات قابل تاملی را نشان می دهد. طبق گزارش این نهاد نظارتی، کارکنان کل 9 بانک دولتی (با احتساب بانک مرکزی)، به طور متوسط در سال آینده 16 میلیون و 800 هزار تومان دریافتی خواهند داشت و در عین حال به غیر از بانک ملی( متوسط حقوق ناخالص) متوسط حقوق هیچ کدام از بانک ها در سال 1400، کمتر از 14 میلیون تومان در ماه نخواهد بود.

در جدول، اطلاعات تعداد و میانگین دریافتی کارکنان بانک های دولتی در سال آینده آمده است.

این در حالی است که براساس بررسی های دیوان محاسبات و به رغم سودده بودن تعداد پنج بانک دولتی و سربه‌سر بودن تعداد سه بانک و زیان ده بودن یک بانک در بودجه پیشنهادی سال 1400، عملکرد این بانک ها پیشتر متفاوت بوده است.

بر این اساس تعداد سه بانک در سال 98 زیان ده بوده اند. همچنین در شش ماه اول سال 99، شش بانک با زیان مواجه شده اند.باید توجه داشت اگرچه شاید تکالیف دولت به بانک های دولتی بعضاً موجب اختلال در عملکرد مستقل و تراز منفی آن ها شده باشد، اما ارقام حقوق و مزایا به شرح فوق، آن هم در شرایطی که برخی از این بانک ها در جمع بزرگ ترین شرکت های دولتی حضور دارند، سوال برانگیز است و توجه بیشتر نهادهای نظارتی را می طلبد.

به گزارش فارس، در حقیقت گزارش های روزهای اخیر از بودجه شرکت های دولتی و بانک های دولتی نشان می دهد که براساس این آمارها، فرضیه ریخت و پاش و هزینه های بالا در شرکت های دولتی ناکارآمد، کاملا قابل اثبات است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید