حتی انتخابات هم باعث رونق تزریق واکسن کرونا نشد/ واکسن نیست؛ یعنی اوج بی نظمی در مدیریت سلامت کشور

    کد خبر :817689

علی رغم همه وعده وعیدهایی که مدیران ارشد نظام سلامت کشور مبنی بر آغاز گسترده طرح واکسیناسیون عمومی در فصل بهار و تاپایان خردادماه داده بودند و روند امیدوار کننده ای که آغاز شده بود، حالا چند روزی است که دوباره فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور به مشکل خورده است؛ اتفاقی نگران کننده که پیام های متفاوتی از آن برداشت می شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- پس از آغاز فرایند تزریق واکسن کرونا به گروه های سنی بالای 80 سال و پس از آن بالای 70 سال، حالا و در حالی که بسیاری از این افراد زمان تزریق مرحله دوم واکسنشان فرا رسیده است، به دلیل کمبود شدید واکسن در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور قادر به دریافت دوز دوم واکسن نیستند.

این اتفاق درحالی رقم خورده است که می دانیم سابق بر این از سوی مقام های مسئول وعده های پر شماری در مورد آغاز سراسری و همگانی واکسیناسیون در کشور در فصل بهار داده شده بود.

بر اساس بررسی هایی که روزنامه شرق انجام داده است، در حال حاضر بسیاری از سالمندان پس از مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت واکسن مرحله اول و یا دوم با پاسخ «واکسن نیست، لطفا سؤال نفرمایید»، رو به رو می شوند.

واقعیت این است که بیشتر سالمندانی که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و به فراخور نوع واکسن حالا تاریخ تزریق دز دوم برایشان رسیده، با مراجعه به مراکز بهداشت، با این جمله ابتدایی که در سر در مراکز بهداشت زده شده مواجه شده‌اند.

از قرار معلوم و برخلاف روزهای ابتدایی خردادماه که مسئولان وعده واردات میلیونی واکسن داده بودند، حالا خزانه واکسن خالی است و نه‌ تنها واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال متوقف شده بلکه حتی کسانی که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند، سردرگم منتظرند تا ببینند چه خوابی برایشان دیده شده است.

رویه به وجود آمده در حالی است که سابق بر این پیش بینی می شد به واسطه فرا رسیدن ایام انتخابات و با هدف جلب مشارکت حداکثری در انتخابات، مدیران ارشد تمام ظرفیت خود را برای این مهم به کار بگیرند.

این موضوع و این مشکل بزرگ حالا با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی نیز رو به رو شده است.

کاربری در همین باره در توئیتر نوشت: در تلاش بودم مادر و پدرم رو برای واکسن زدن راضی کنم که دیدم دوز دوم واکسن موجود نیست و فعلا منتظرم. انتظار برای رفع اضطرابی نهادینه شده دارم. انتظار برای اینکه یک روز، همه چیز تنها کمی طبق آنچه ما مردم انتظار داریم، پیش برود.

کاربر دیگری که نگران بازگشایی دانشگاه ها در سال تحصیلی آتی است، در همین باره نوشت: گویا دیگر واکسن برای زدن نیست. چشمم آب نمیخورد که این ترم هم دانشگاه برویم. تا یکسال دیگه همچنان همین بساط را داریم.

کاربر دیگری هم در توئیتر نوشت: با وجود این همه بی نظمی و بی کفایتی در وزارت بهداشت فعلا خبری از واکسن نیست الکی دلتان را خوش نکنید!

وضعیت عجیب و نگران کننده ای که اکنون به وجود آمده و باعث شده تا واکسیناسیون افراد بالای 60 سال متوقف شده و دوز دوم واکسن افراد بالای 70 سال نیز متوقف شود، در حالی است که از آنسو قرار بود با هدف بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در تابستان سال جاری شاهد تزریق گسترده واکسن به معلم ها، اساتید و دانشجویان باشیم و به صورت مشخص مسئولان بارها از وعده خود مبنی بر تزریق واکسن کرونا به معلم ها در مردادماه خبر داده بودند.

با این تفاسیر به نظر می رسد در فصل تابستان سال جاری نیز نگرانی ها از این محل همچنان جریان داشته باشد و این در حالی است که امید می رود با تغییر نظام مدیریتی بهداشت و درمان کشور در ماه های آینده شاهد تحول مثبتی در این حوزه باشیم.


0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید