جنجال بر سر یک روایت در مورد غسل آیت الله مصباح یزدی/ چرا رسانه ملی در پخش روایت آقای صدیقی مرتکب اشتباه شد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۲۳
    کد خبر :775637

در روزهای گذشته روایتی از سوی حجه الاسلام و المسلمین صدیقی از شبکه قرآن پخش شد که به روند غسل آیت الله مصباح یزدی ارتباط داشت؛ روایتی که به دنبال ذکر محاسن و کرامات مرحوم یزدی بود، اما با موجی از جنجال و انتقاد همراه شد و واکنش های اعتراضی فراوانی را به وجود آورد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در برنامه ای در شبکه قرآن در رابطه با کیفیت غسل و نیز احوال آیت الله یزدی ر روزهای آخر حیاتشان گفت: آیت الله مصباح هنگام غسل چشمش را باز کرد، یک نگاه مهربانانه کرد و چشمانش را بست.

او همچنین گفت که آیت الله مصباح از دو هفته قبل از فوت، دقیقاً وقت وفاتش را اطلاع داده بود و جایگاه خود را که یک باغ وسیعی است، به او نشان داده بودند.

 

اظهارات خطیب نماز جمعه تهران به دلیل باورناپذیری برای عموم افراد جامعه، خیلی زود با انتقاد و اعتراضات فراوانی رو به رو شد و در شبکه های اجتماعی نیز واکنش های مطلوبی به این روایت صورت نپذیرفت.

جدا از کاربران شبکه های اجتماعی که نسبت به این گفته ها واکنش نشان دادند و به واسطه محتواهای بعضاً ناشایست از اشاره به آنها صرف نظر می شود، همچنین برخی از کارشناسان و صاحب نظران نیز ناخرسندی خود را از چنین روایتی به صورت رسمی و در گفت و گو با رسانه ها اعلام کردند.

به طور مثال آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از اظهارات اخیر حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفت: موجبات گمراهی طرح این مباحث در ملاء عام بسیار بیشتر از این است که عده ای نسبت به آقای مصباح یزدی یا دیگران عقیده ای پایدار پیدا کنند.

 

طرح این مباحث در میان افکار عمومی نتیجه عکس می دهد

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی که در این باره با «جماران»، گفت و گو کرد، ادامه داد: مسائلی که از سوی آقای صدیقی مطرح شد در زمره مسائلی نبود که در ملاء عام یا رسانه های عمومی مطرح شود. نمی دانم بعضی ها به دنبال چه هستند و می خواهند چه نتیجه ای از مطرح کردن این نوع مباحث بگیرند؟

وی افزود: طرح این مباحث در میان افکار عمومی نتیجه عکس می دهد. اگر میت چشمانش را باز کرده، پس زنده بوده و باید پرسید چرا گذاشته اند او دوباره تلف شود؟ به هیچ وجه نمی توان گفت فردی که چشم خود را در هنگام غسل میت باز کرده، مُرده است.

مسعودی خمینی گفت: سه گروه به این مساله واکنش نشان می دهند. یک عده اصلا این مسائل را قبول ندارند و با دیدن این مباحث اوضاع شان بدتر می شود. یک عده قبول دارند ولی با طرح این گونه اش مخالفند و گروه سوم هم به این حرف ها مشکوک می شوند و می پرسند که مسئولین به دنبال چه هستند؟

 

این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به سخنان کاظم صدیقی در خصوص آیت الله مصباح یزدی، به «جماران» گفت: مدت ها است که در فکر بودم راجع به برخی برنامه های دینی و مذهبی که در صدا و سیما پخش می شود با مدیران محترم، خصوصا جناب عسکری رئیس محترم صدا و سیما، صحبتی داشته باشم که متأسفانه به دلیل وضعیت کرونا و عدم امکان صحبت حضوری، میسر نشد. تا اینکه با کمال تأسف و تعجب اظهاراتی را از جناب آقای صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در رابطه با مرحوم آیت الله مصباح یزدی دیدم.

وی با اشاره به اینکه آقای صدیقی در این برنامه زنده دو ادعا را مطرح کردند، گفت: یکی اینکه مرحوم آیت الله مصباح از زمان فوت خودشان دقیق مطلع بودند و می گفتند باغی برای من آماده کرده اند و دارم به آنجا می روم.

اگر ایشان چنین چیزی هم فرموده باشند، که من نمی دانم به چه صورت بوده، مطلبی بین ایشان و خدا است. نمی دانم از بیان استثنائات برای ایجاد یک قاعده چه استفاده ای می خواهند بکنند.

مهمتر اینکه ایشان گفته اند مرحوم آیت الله مصباح که از دنیا رفته اند، غسّال داشته ایشان را غسل می داده و برای اینکه به غسال بگوید من تو را شفاعت می کنم چشم هایش را باز کرده و با نگاه مهربان چشم هایش را بسته است.

انصاری تأکید کرد: به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است. مگر شفاعت و قول شفاعت این طوری است؟! به این سادگی است؟! ببینید ائمه اطهار(ع) با مسأله شفاعت چه جوری برخورد کرده اند. امام صادق(ع) می فرماید که به شفاعت ما مغرور نشوید. به هر حال شفاعت یک بحث وسیع و دامنه دار است و من نمی خواهم وارد بحث شفاعت بشوم. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیون کسی ادعا کند فرد مرده چشم هایش را باز کرده و نگاه مهربانانه ای کرده و دوباره چشم هایش را بسته است، هرکس بشنود می خندد.

 

این اظهار نظرها بسیار سخیف و بی‌پایه، و به ضرر اسلام و دین و تشیع است

حجت الاسلام و المسلیمن فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در واکنش به روایت عجیب آقای صدیقی از باز شدن چشم آیت الله مصباح یزدی هنگام غسل دادن گفت: این اظهار نظرها بسیار سخیف و بی‌پایه، و به ضرر اسلام و دین و تشیع است. من از این اظهار نظر آقای صدیقی تعجب نمی‌کنم. ایشان بار اولشان نیست از این گونه اظهارنظرها می‌کنند و احتمالا بار آخرشان هم نباشد، من در شگفت هستم که چرا صدا وسیما چنین حرفهایی را پخش می کند؟!

غسل آیت الله مصباحاو ادامه داد: این رسانه ملی شورای سیاستگذاری دارد، ایراد من به رسانه ملی و این شورا است که چرا اجازه پخش چنین حرفهای سخیفی از رسانه داده می شود؟! همچنین از علما و مراجع هم تعجب می کنم که چرا واکنشی در برابر این سخنانی که هیچ پایه‌ای ندارد، نشان نمی‌دهند؟ ایشان از این سخنان بسیار گفته‌اند و بار اولشان هم نیست.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این سخنان بسیار زیان‌آور است. ما در اسلام اگر سخنی ضد عقل و فهم علمی بگوییم، در واقع آن سخن ضد اسلام تلقی می‌شود. متاسفانه این سخنان سبب می‌شود که جوان های ما از دین فرار کنند. بنابراین من بیشتر از صداوسیما گلایه دارم. متعجب هستم چرا صداوسیما اجازه می دهد چنین افرادی بیایند و تریبون ملی و عمومی در اختیارشان گذاشته و این حرفها گفته شود.

همانطور که اشاره شد، روایت عجیب و قابل تأمل حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در رسانه ملی حواشی فراوانی به همراه داشته است که آنچه اینجا از جانب چند روحانی و عالم دینی مورد اشاره قرار گرفت، تنها بخشی از آنها و صد البیته محترمانه ترین این واکنش ها بود!

وضعیتی غیر قابل باور که ریشه اصلی آن عدم درک وضعیت جامعه و روایت موضوعاتی است که حتی اگر صحیح و واقعی باشد، با عقل مادی امکان پذیرش آن ممکن نیست.

می توان گفت، کسی منکر مقام روحانی، دینی و علمی مرحوم آیت الله مصباح یزدی و به احتمال زیاد کراماتی که ایشان به آنها نائل شده بودند، نیست، ولی سخن اصلی اینجا آن است که طرح چنین موضوعاتی در فضای عمومی جامعه آنهم از سوی رسانه ملی چه سود و فایده ای دارد؟

به نظر می رسد هزینه های طرح چنین مطالبی در رسانه و افکار عمومی بسیار بیشتر از محاسن آن است و این ادعا را از واکنش های بعضاً تند و تیزی که به این روایت مشخص صورت گرفت نیز به خوبی می توان برداشت کرد؛ واقعیتی که اثبات می کند هم رسانه ملی و هم شخص گوینده این روایت عجیب دچار یک خطای راهبردی شده اند و در صورت تکرار این رویه ها جز افزایش هزینه ها دستاورد دیگری نخواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید