جدیدترین اخبار کرونا در ایران/ افزایش ۱۰۶ درصدی متوفیان در ۱۴ روز

    کد خبر :833746
جدیدترین اخبار کرونا در ایران| افزایش ۱۰۶ درصدی متوفیان در ۱۴ روز

بررسی‌های آمار نشان می‌دهد با شروع پیک پنجم کرونا در سراسر کشور روز به روز شرایط نگران کننده‌تر شده و بسیاری از مراکز درمانی بخصوص در کلانشهرها به تسخیر دلتا درآمده است.

نگاه آماری به روند فعالیت ویروس جهش یافته دلتا در ایران طی 14 روز گذشته نشان می‌دهد از ابتدای مرداد 1400 ویروس چموش محدوده فعالیت‌هایش را گسترش داده و زیر سایه عادی انگاری مردم که ناشی از طولانی شدن همه‌گیری در کشور بوده، یکه‌تازی کرده است.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به واقعیت همه‌گیری کرونا در سراسر کشور که متفاوت از جداول آماری است می‌گویند: بررسی دقیق آمارهای رسمی از ابتدای دومین ماه تابستان 1400 نشان می‌دهد جهش قابل توجهی در تمام بخش‌ها داشته‌ایم که به دلیل قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا در این دوره و همچنین عادی انگاری مردم بوده است.

به گفته این گروه در این دوره تعداد موارد ابتلای روزانه رشدی معادل 77.2 درصد، موارد بستری جدید روزانه 85.8 درصد و ورود بیماران جدید به بخش مراقبت‌های ویژه نیز با رشد 31.38 درصدی نشان می‌دهد که همه شاخص‌ها صعودی بوده و برآیند همه این موارد شاخص نگران کننده تعداد موارد فوتی روزانه ناشی از کرونا است که رشدی معادل 106.6 درصد به خود دیده است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند بررسی جداول یاد شده تاکیدی براین مدعاست که زنجیره تحولات در دوران همه‌گیری کاملا به یکدیگر مرتبط است که انتهای آن افزایش یا کاهش قابل توجه تعداد متوفیان است چون در شرایط فعلی با فعالیت گسترده دلتا فاصله معنادار میان نرخ بهبودی افراد و ابتلا دیده می شود که این روند به نگرانی‌های موجود افزوده است.

این گروه همچنین معتقدند طولانی شدن دوره همه‌گیری کرونا در سراسر ایران درکنار مشکلات معیشتی عاملی است که عادی‌انگاری‌ها گسترش داده و رفته رفته همه به واقعیت کرونا بی‌تفاوت شده‌اند به صورتی که می‌بینیم نه تنها اصناف در این زمینه همراهی گذشته را ندارند و به گفته وزیر دقیقا در بدترین شرایط همه‌گیری که تنها 14 دقیقه کافیست که یک فرد در معرض ویروس به بیماری مبتلا شود، رستوران‌ها مملو از مشتری، دورهمی‌های خانوادگی برقرار و مجالس عروسی و عزاداری هم به وقت خود باقیست.

واقعیت این روند به گفته کارشناسان در تغییر رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها طی همین دوره است که اول مرداد شاهد 232 شهرستان با وضعیت قرمز، 117 شهرستان با وضعیت نارنجی و در نهایت 99 شهرستان با وضعیت زرد بوده‌ایم اما تنها 14 روز بعد این آمار به ترتیب 285، 110 و 53 مورد ثبت شده است.

نکته نگران کننده‌تر اینجاست که در این دوره با توجه به روندهای یاد شده مثلث حیات یعنی تست هوشمند و غربالگری، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌ها آنطور که شایسته موقعیت است مدنظر قرار ندارد و هیچ خبری از تقویت اضلاع مربوطه نبوده و حتی اگر اتفاقی در یک بخش افتاده مشکلات بخش دیگر باعث شده تا دستاوردهای موجود نیز زیر سئوال رفته باشد.

به گفته کارشناسان شاهد مثال این اتفاق را می‌تواند در 4355 مورد فوت ناشی از کرونا تنها در یک دوره 14 روزه دید که بیانگر از دنیا رفتن متوسط 311 هموطن در دوره یاد شده است.

کمبودها یک به یک خودنمایی می‌کند

البته در همین زمینه کارشناسان می‌گویند با توجه به روند افزایشی همه‌گیری در سراسر ایران بخصوص کلانشهرها عاملی بوده تا علاوه بر تخت‌های بیمارستانی اکنون کمبودهای دیگری در زمینه‌های متفاوت مثل دارو، نیروی انسانی و کیت‌های آزمایشگاهی کرونا ایجاد شده که در پیک پنجم با فعالیت دلتا می‌تواند به بحرانی غیرقابل کنترل تبدیل شود.

سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو تأکید کرده است به‌دنبال افزایش سرم‌های تزریقی به‌دلیل مصرف همزمان آن با داروی رمدسیور و به منظور مدیریت توزیع این فرآورده در سطح کشور تا اطلاع ثانوی توزیع کلیه سرم‌های تزریقی صرفاً برای داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است.

15.5 میلیون شاغل در کارگاه‌های پایتخت عامل نگرانی

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به بحرانی بودن شرایط پایتخت از نظر همه‌گیری کرونا تاکید کرد: متاسفانه تهران روزهای سختی را در حال حاضر می‌گذارند. به عنوان مثال تا اوایل شب گذشته در استان تهران9400 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود 2600 نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

زالی تاکید کرد: روزانه حدود2000 بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، در حال حاضر بیشتر از20000 مراجعه کننده سرپایی در تهران وجود دارد و علی رغم اینکه دیروز 1600 بیمار از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند، به علت 2000 بستری جدید هنوز به تراز مثبت نرسیده‌ایم. برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های کرونا در تهران هستیم، این موضوع نشان دهنده سهمگین بودن موج پنجم کروناست.

وی افزود: مراجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است. بسیاری از هم به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود 60 درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم، وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

زالی درباره اهمیت تعطیلی‌ها نیز اظهار کرد: برای مدیریت شرایط فعلی حداقل تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل لازم است چون در شهری مثل تهران نه تنها پرسنل و کارمندان ادارات که ساخت خود تهران هستند تردد دارند بلکه از شهرستان‌های اطراف نیز تردد خواهیم داشت به این دلیل لازم است تعطیلی کامل و به مدت دو هفته انجام شد تا بتوانیم مدیریت شرایط را دوباره به دست گیریم.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 15.5 میلیون کارمند در گارگاه‌های یک تا چهار نفره تهران فعالیت دارند که اغلب این کارگاه‌ها از نظر تهویه هوا مناسب نیست و پرسنل مجبور به فعالیت در محیطی بسته در ساعات اداری هستند که این خود به معنای شکل‌گیری خوشه‌های بیماری در این اماکن است و همین افراد خانواده‌ها و البته سایرین را در سیستم حمل و نقل عمومی درگیر خواهند کرد، به همین دلیل تاکید ما بر تعطیلی کامل آنهم دو هفته است نه چند روز که مثل تعطیلات آخر تیرماه خود به معضل تبدیل شود.

استان ایلام

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون 45 هزار و 655 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 305 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 302 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 72 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 42 هزار و 969 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد در شهرستان ایلام، دو مورد در شهرستان ایوان و یک مورد مربوط به شهرستان مهران گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 843 نفر بوده است.

استان کرمان

محمد صادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با اشاره به نامه معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اظهار داشت: به دلیل شیوع گسترده گونه دلتای بیماری کرونا در اکثر شهرهای استان خراسان رضوی و روند رو به افزایش آن، ضمن تشدید نظارت بر محدودیت‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع مدیریت هوشمند، به مدت دو هفته از تاریخ 13 مرداد ماه جاری، صدور هرگونه مجوز تردد (به غیر از موارد درمانی و اضطراری) برای ورود به استان خراسان رضوی و یا خروج از استان ممنوع است.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از ثبت نام واکسن کرونا برای افراد بالای 43 سال در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: متولدین 1357 و قبل از آن در استان کرمان می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام واکسن اقدام کنند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 93 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 601 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 88 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 228 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 75 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 101 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 212 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 29 هزار 905 مورد رسیده است.

وی به فوت 17 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 655 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 454 هزار و 580 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 92 هزار و 423 مورد است.

براساس اطلاعیه دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان؛ بنا بر آخرین وضعیت اعلام شده و در ادامه همکاری و هماهنگی با ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس منحوس کرونا و هماهنگی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با محوریت نماینده ولی فقیه در استان نماز جمعه تاریخ مذکور در 21 شهر از مجموع 56 پایگاه نمازجمعه استان برگزار نمی‌شود.

کرمان، بم، جیرفت، رفسنجان، سیرجان، زرند، کوهبنان، بافت، بردسیر، رودبار، ریگان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، منوجان، نرماشیر، زهکلوت و بروات، شهرهایی است که نمازجمعه(15 مرداد) در آن برگزار نمی‌شود اما در سایر مناطق استان کرمان با رعایت اصول و مقررات بهداشتی و فاصله اجتماعی نمازجمعه برگزار و اقامه خواهد شد.

کاشان

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 67 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 53 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و 14 بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل شش و حداکثر 87 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 17 و حداکثر 84 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 836 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 668 بیمار در شهرستان کاشان و 168 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 433 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 76 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک خانم 82 ساله در شهرستان کاشان و یک بیمار خانم 69 سال در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 227 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته 284 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون دو هزار و 767 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان بوشهر

سعید کشمیری، از افزایش شناسایی بیماران کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت: شناسایی روزانه بیماران کرونایی در استان بوشهر نسبت به تیرماه افزایش بیش از 2 برابری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اشغال همه تخت‌های بستری بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اکنون میزان مراجعه روزانه مبتلایان کووید 19 به مراکز بهداشتی درمانی استان به بیش از 750 نفر رسیده که نیمی از آنها بستری می‌شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران کرونایی را نگران کننده دانست و افزود: اکنون تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به 832 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه همه بیماران کرونایی پذیرش می‌شوند تأکید کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت تخت‌ها در بیمارستان‌های استان با سیر صعودی بستری‌ها مواجه هستیم و اکنون به سختی تخت برای بیماران کرونایی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد اوج‌گیری بیماری کرونا در استان هستیم خاطر نشان کرد: روزانه بیش از 750 نفر به مبتلایان کرونایی استان بوشهر افزوده می‌شود و این بیماری به‌شدت مسری شده است.

کشمیری با اشاره به اینکه یک نفر مبتلا به کرونا همزمان به بیش از 7 نفر منتقل می‌کند گفت: سال گذشته یک مبتلا حداکثر به 2 نفر منتقل می‌کرد که اکنون به سبب شیوع کرونا از گونه دلتا انتقال آن به دیگران افزایش یافته و تنها راه پیشگیری از انتقال، در کنار تسریع در تزریق واکسن، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک و پرهیز از دورهمی، تجمعات و سفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ثبت 11 فوت دیگر به سبب ابتلا به کرونا در استان بوشهر تصریح کرد: روز گذشته 5 آقا و 6 خانم بین سن 9 تا 95 سال به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به یک‌هزار و 474 نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از گذشت 70 هزار نفر ابتلا به کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: روز گذشته 202 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد، بیش از 50 درصد آنها به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 61 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 27 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری توجه به طرح واکسیناسیون کرونا را مورد تأکید قرار داد و افزود: اکنون مراکز تجمیعی تزریق واکسن در استان بوشهر افزایش یافته و گروه‌های سنی تعیین شده باید هر چه سریعتر خود را در برابر کرونا واکسینه کنند.

استان البرز

محمد فتحی در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز ،اظهار داشت:

در 24 ساعت گذشته 163 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی ، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز 55 هزار و 278 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 1238 نفر شامل موارد پقطعی ، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند بیان کرد: از این تعداد ، ابتلای 688 نفر به بیماری کرونا تا امروز قطعی شده است.

فتحی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی و درمانی باید با جدیت اجرا شود،تصریح کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 20 بیمار کرونایی در استان البرز جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به 4 هزارو 822 نفر رسید.

استان لرستان

با شروع پیک پنجم کرونا در لرستان روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی به شدت افزایش یافت و روزانه افراد زیادی درگیر این ویروس خطرناک می‌شوند.

روند ابتلا در استان لرستان بسیار بالاست به طوری که تنها دو روز اخیر نزدیک به 2000 نفر (هزار و 989) به این بیماری مبتلا شدند.

مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ظهر امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: طی 24 ساعت گذشته تست کرونای 984 بیمار دیگر مقبت شد که با افزوده شدن این تعداد مجموع مبتلایان استان به 137 هزار و 695 نفر رسیده است.

وی افزود: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه 4 بیمار مبتلا به کرونا در لرستان جان خود را از دست دادند که با احتساب این تعداد مجموع فوتی ها نیز به 2 هزار و 14 نفر افزایش یافته است.

بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون 898 بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری و تحت مراقبت هستند روز گذشته نیز تعداد بستری ها 863 مورد بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در لرستان 424 هزار و 598 نمونه برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارسال شده که از این تعداد به 419 هزار و 97 مورد پاسخ داده شده است و جواب 281 هزار و 396 مورد منفی گزارش شده است.

استان کرمانشاه

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اکنون 810 بیمار با علائم کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند تا فراتر از تخت‌های پیش‌بینی شده، بیمار مشکوک به کرونا بستری باشد.

بیش از 50 درصد بیمارستان‌های استان کرمانشاه بیش از ظرفیت تخت اختصاص یافته به کرونا، بیمار پذیرش کرده‌اند و با پرشدن تخت‌های بیمارستانی، دو بخش دیگر بیمارستان امام رضا(ع) برای بستری بیماران کووید19 تخلیه شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشگیری مهمترین مرحله مبارزه با ویروس کووید19 است زیرا تمامی تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن بوده و تخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز با کمبود مواجه است.

افزایش شیب مبتلایان به ویروس کووید19 سبب نگرانی از کمبود دارو شده است و اکنون کمبود سرم و داروهای درمان بیماری روبرو در داروخانه‌ها وجود دارد که معاون غذا و دارو کرمانشاه از انعقاد قرارداد برای تأمین داروهای مورد نیاز خبرداده است.

تاکنون نزدیک به 2000 نفر در استان کرمانشاه به‌دلیل ابتلای قطعی به کرونا جان باخته‌اند.

از سوی دیگر واکسیناسیون علیه کرونا در استان کرمانشاه شتاب گرفته است که به گفته دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به رکورد تزریق هر 5 ثانیه یک واکسن دست یافته‌اند.

در چند روز گذشته واکسیناسیون شغل‌های پرخطر در استان کرمانشاه شروع شد و هم‌اکنون 34 مرکز تجمیعی و 3 مرکز خودرویی در استان فعال است که علاوه بر مراکز فوق، 10 پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید19 اضافه شد.

از مجموع پایگاه‌های ویژه مشاغل 9 پایگاه در شهر کرمانشاه که 3 پایگاه ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد، اصحاب رسانه، دادگستری، رانندگان حمل و نقل درون شهری و بانکها هر کدام یک پایگاه و یک پایگاه ویژه آموزش وپرورش در اسلام‌آباد غرب فعال است.

به گفته مسئولان بهداشتی پیشگیری و رعایت دستورهای بهداشتی راهکاری اصلی مبارزه با ویروس کووید19 است زیرا تاکنون گروه‌های بسیاری از جامعه واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

استان اردبیل

شهرام حبیب‌زاده، از جان باختن 5 نفر و بستری شدن 124 مبتلای جدید در 24 ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: شمار کل جان باختگان ثبت شده کرونا در استان اردبیل به 1917 نفر رسیده و تعداد بستری های همزمان نیز به 613 نفر رسیده است.

وی افزود: تعداد بیماران بدحال بستری در آی سی یو به 89 نفر رسیده است و براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان های اردبیل، پارس آباد، مشگین‌شهر، خلخال، گرمی و اصلاندوز در وضعیت قرمز و شهرستانهای بیله سوار، نیر، نمین، سرعین و کوثر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به آمار تزریق واکسن کرونا در استان اظهار کرد: در مرحله اول 188 هزار و 229 دوز واکسن، در مرحله دوم 42 هزار و 737 دوز و در مجموع 430 هزار و 966 مورد دوز واکسن به ثبت رسیده است.

حبیب‌زاده با اشاره به این که تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و تخت‌ها را شاهد هستیم، ادامه داد: متأسفانه وضعیت بسیار ناگواری در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود و آمار بیماران کودک نیز در حال رشد است.

استان فارس

حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در ایران و به تبع آن استان فارس می‌گذرد، روزهای زیادی گذشته، سختی‌های زیادی پشت سر گذاشته شده، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، بسیاری از کادر درمان در راه شهید شدند اما هنوز کرونا ادامه دارد و عده‌ای که هر شرایطی را ساده می‌انگارند و بیخیال کرونا دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی دارند یا به سفر می‌روند.

همین دست رفتارها در کنار برخی از بی‌تدبیری‌های دولت و روند ناقص و کند واکسیناسیون کرونا تا امروز ادامه پیدا کند و این روزها که اوج موج پنجم را می‌گذراند سهمگین‌تر از همیشه باشد به گونه‌ای که اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست.

بر این اساس از 36 شهرستان استان فارس هم اکنون 30 شهرستان در وضعیت قرمز کرونا، 4 شهرستان اقلید، بوانات، رستم و سروستان در وضعیت نارنجی و 2 شهرستان خرم بید و فراشبند در وضعیت زرد قرار دارند. در پی این شرایط و اعلام تکمیل 100 درصدی تخت‌های بستری کرونایی در استان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواهان تعطیلی کامل استان به مدت محدود شد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 102 هزار و 424 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 328 هزار و 123 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، 129 هزار و 550 تست سریع انجام شده که از این تعداد 23 هزار و 851 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 351 هزار و 974 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

هم اکنون 3 هزار و 951 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 337 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن 21 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 به پنج هزار و 307 نفر رسیده است.

استان خراسان رضوی

محمدحسن درخشان اظهار داشت: روند مراجعه به مراکز منتخب کرونا سیر فزاینده‌ای دارد و هم اکنون روزانه بیش از پنج هزار و 500 نفر با علایم مشکوک به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه مراجعه می‌کنند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در این شرایط نتیجه مثبت‌ تست‌های روزانه کرونا به 55 درصد رسیده و نتیجه مثبت تست‌های سریع نیز از 18 به 26 درصد رسیده است.

وی افزود: استفاده از ماسک به زیر 50 درصد رسیده در حالی که با جهش ویروس دلتا میزان آلایندگی بالا رفته و شدت خطر و سرایت نیز 10 برابر موارد قبلی و بیشترین درگیری‌ها خانوادگی بوده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: کمتر از 15 درصد مراجعان روزانه به مراکز منتخب کرونا به بیمارستان منتقل می شوند و تمام تلاشمان این است که مشکل بیمار در مراکز منتخب کرونا برطرف شود و موارد انتقالی به بیمارستان به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.

درخشان افزود: متاسفانه برگزاری مجالس عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، سفرهای تابستانی، بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کنار گذاشتن ماسک و حضور بی‌مورد در تجمعات و در مکان‌های روباز و سرپوشیده از قبیل بازارها و پاساژها همچنان ادامه دارد.

استان گیلان

ویروس کرونا در حالی در استان گیلان جولان می‌دهد که آمار مبتلایان به بیماری کرونا افزایش روزافزون دارد و اکنون بیش از هزار و 700 بیمار در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند.

پیک پنجم کرونا تبدیل به یک فاجعه کرونایی در گیلان شده و در چند هفته اخیر خانواده‌های زیادی داغدار عزیزانشان شده‌اند به طوری که در 24 ساعت گذشته کرونا بیست قربانی از گیلان گرفته است.

با وجود وضعیت بحرانی و وخیم استان گیلان و آمار فاجعه‌بار کرونایی، عدم‌رعایت‌ها و سهل‌انگاری‌ها، فعالیت همه گروه‌های مشاغل در شهرهای نارنجی و قرمز و حضور مسافران از اقصا نقاط کشور در گیلان همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه در ابتدای هر هفته شاهد برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گیلان و اتخاذ تصمیمات مهم هستیم اما عملاً اجرای این تصمیمات شامل تشدید محدودیت‌ها و نظارت بر فعالیت مشاغل در استان مشاهده نمی‌شود.

اگرچه بی‌توجهی مردم گیلان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایجاد وضع موجود تأثیر به‌سزایی داشته اما اعمال محدودیت‌ها از سوی مسئولان در پیک فاجعه‌بار پنجم کرونا حتی به اندازه پیک‌های گذشته که شدت کمتری داشتند نیست.

استان قزوین

در شبانه‌روز گذشته آمار موارد قطعی ابتلا به کرونا در استان به 79 هزار و 651 نفر رسید که از این تعداد 29 هزار و 946 نفر بستری، 24 هزار و 448 نفر بهبود و 1914 نفر هم فوت کردند. در ضمن آمار موارد محتمل و مشکوک ابتلا به کرونا هم با 31 نفر افزایش به 15 هزار و 788 نفر رسید و آمار بستری‌های موقت هم با 56 نفر افزایش به 914 بستری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از جهش آمار مرگ‌ومیر کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت:‌ در 24 ساعت اخیر 10 بیمار کرونای را به خاطر شدت علائم کرونایی از دست دادیم که این آمار در قیاس با روز قبل 10 برابر شده و برای نخستین بار آمار فوتی‌های کرونایی قزوین در پیک پنجم 2 رقمی شد.

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین در شبانه‌روز اخیر شاهد افزایش 11.5 درصدی آمار بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بودیم و رکورد ما در این حوزه هم با رسیدن به 39 بیمار بدحال زیر دستگاه کمک‌تنفسی شکسته شد. ضمن اینکه آمار مبتلایان کرونایی ما در شبانه‌روز اخیر به 891 نفر رسید که تکرار بالاترین آمار ابتلای ما در موج پنجم کرونا محسوب می‌شود و 8 درصد از روز قبل بیشتر است.

وی همچنین از افزایش 21 درصدی آمار بستری‌های کرونایی در مقایسه با روز قبل خبر داد و گفت:‌ در شبانه‌روز اخیر 185 بستری جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش 32 نفر بیشتر شده است. البته آمار بهبودیافتگان ما هم نسبت به روز گذشته 18 درصد (16 نفر) بیشتر شده و به 104 نفر رسید.

نامدار ادامه داد:‌ مجموع آمار یادشده سبب شده که آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی ما در بیمارستان‌های سطح استان به 655 نفر برسد که بالاترین آمار بستری‌های ما در پیک پنجم به حساب می‌آید و امیدواریم این آمار که در طول یک هفته اخیر همواره افزایشی بوده، با افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون بیشتر شیب نزولی به خود بگیرد.

استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 5844 نفر بودند که 2293 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 437 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 316 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 2774 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 396 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 30 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 18 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان هرمزگان

مرداد ماه شوم همچنان در هرمزگان با بیماری اوج گرفته کرونا در حال قربانی گرفتن است و روزانه شمار زیادی از افراد به این بیماری مبتلا شده و جان می‌سپارند.

مردم استان هرمزگان چشم انتظار اقدامی فوری و عملی ا. سوی دولت جدید هستند تا وضعیت فوق حاد کرونایی فعلی استان از بین برود و شیب صعودی بیماری کاهش یابد.

در همین راستا دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 418106 بوده و در ماه‌های اخیر سعی شده بیماریابی افزایش یابد تا بتوان با کنترل بیماران، زنجیره بیماری را قطع کرد.

وی افزود: شمار بستری بیماران در روزهای اخیر رشد داشته و در حال حاضر 1242 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند، متاسفانه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستیم و از هم استانی‌ها می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

نوروزیان گفت: از این تعداد 132 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 30 بیمار وخیم است که حال بسیار نامساعدی ذارند.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که به شکلی نگران کننده در حال افزایش است میزان بیماران قرنطینه خانگی است، در حال حاضر این آمار با عبور از مرز 18 هزار نفر گذشته و به 18867 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 14 بیمار دیگر شامل 11 مرد و 6 زن در محدوده سنی 22 الی 92 سال از شهرستانهای بندرعباس ، رودان ،میناب، سیریک ، قشم ، پارسیان ، کیش،جاسک و بندرلنگه را گرفت و شمار جان باختگان به 1769 نفر رسید.

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده در ارومیه، با تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌غربی بیان کرد: در شبانه روز گذشته 12 نفر دیگر در شهرهای ارومیه با 6 نفر، سلماس دو نفر و بوکان، چالدران، مهاباد و میاندوآب هر کدام یک نفر جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: همچنین بستری مشکوک به 480 و بستری سندروم حاد تنفسی به یک هزار و 191 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به ایتلای یک هزار و 133 نفر دیگر به کرونا در شبانه روز گذشته افزود: تاکنون در مجموع 199 هزار و 646 نفر در استان به کرونا مبتلا شده اند.

وی افزود: هم اکنون 223 نفر در آی سی یوی بیمارستان های استان بستری بوده و 33 نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده در ادامه به واکسیناسیون 21 هزا و 517 نفر در شبانه روز گذشته اشاره کرد و گفت: کل واکسیناسیون مردم استان به 461 هزار و 407 نفر رسیده است.

استان سمنان

نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس بیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون33 هزار و 127 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در 24ساعت گذشته (از چهاردهم الی پانزدهم مرداد ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 53 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به هفت هزار و 688 نفر رسیده است و 25 هزار و 439 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانائی دامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های زیرپوشش دانشگاه به 6 هزار و 527 نفر رسید.

استان یزد

ابراهیم سلمانی در ارتباط با وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در حال حاضر، 880 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد، 146 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند و حالشان نسبت به دیگر بیماران وخیم تر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد اظهار داشت: در شبانه روز گذشته، 179 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند که نشان دهنده نوسانی است که در شیوع کرونا در استان وجود دارد.

سلمانی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید و ادامه داد: لازم است که شهروندان به صورت جدی و برای جلوگیری از شیوع این ویروس و قطع زنجیره آن، از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در سطح شهر جدا خودداری کنند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید