جان لوکاره درگذشت / غول ادبیات جهان و نام بلندآوازه دنیای داستان‌های جاسوسی

    کد خبر :769333

جان لوکاره، نویسنده سرشناس بریتانیایی و از پرآوازه‌ترین نام‌ها در دنیای ادبیات و سینمای جاسوسی به دلیل ابتلا به سینه‌پهلو در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.

لوکاره که بیشتر با رمان‌های جاسوسی «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «بندزن خیاط سرباز جاسوس» شناخته می‌شود، از پرفروش‌ترین نویسندگان اروپا و جهان بود و در دوران جنگ سرد شکلی تازه از ادبیات را به مردم علاقه‌مند و مردان قدرت معرفی کرد. خانواده لوکاره روز یکشنبه از مرگ این نویسنده سرشناس در شامگاه شنبه پس از یک بیماری کوتاه در بیمارستان رویال کورنوال خبر دادند.

جان لوکاره با نام اصلی دیوید کورنول در ۱۹۳۱ به دنیا آمد و همزمان با آموختن زبان آلمانی در سوئیس در اواخر دهه ۱۹۴۰، در سرویس مخفی بریتانیا مشغول کار شد. سپس به عنوان مامور اطلاعاتی به سرویس خارجی بریتانیا پیوست و با بهره بردن از تجربه‌های فعالیت در ام‌آی‌فایو (سازمان اطلاعات داخلی)، به تقلید از همکارش جان بینگام شروع به نوشتن رمان‌های تریلر با نام ادبی جان لوکاره کرد.

نخستین داستانش «دستور برای مرگ» در ۱۹۶۱ منتشر شد و نام شخصیت جورج اسمایلی را سر زبان‌ها انداخت. داستان دوم «قتل بی‌عیب و نقص» یک سال بعد آمد و واکنش‌ها به آن مثبت بود اما این کتاب سوم لوکاره «جاسوسی که از سردسیر آمد» بود که نام او را در سراسر دنیا مطرح کرد. گراهام گرین، نویسنده نامدار دنیا این رمان لوکاره را «بهترین رمان جاسوسی که تا امروز خوانده‌ام» دانست و خود نویسنده هم از موفقیت آن شگفتزده شد.

روپرت دیویس، الک گینس و گری اولدمن از بازیگرانی هستند که نقش شخصیت جورج اسمایلی را ایفا کردند. ماجراهای این شخصیت و همتای روس او کارلا در سه رمان دیگر لوکاره در دهه ۱۹۷۰ ادامه یافت و با پایان یافتن دوران جنگ سرد، حتی مردم عادی هم در خیابان از نویسنده محبوب خود درباره آینده کاری‌اش می‌پرسیدند. با این حال، دنیای داستانی لوکاره بسیار فراتر از جاسوسی بین شرق و غرب بود.

به گزارش همشهری آنلاین، او در ۱۹۹۳ با «مدیر شب»، در ۲۰۰۱ با «باغبان ثابت» و در ۲۰۰۴ با «دوستان مطلق» سراغ موضوع‌هایی چون تجارت اسلحه، قاچاق دارو و مبارزه با تروریسم رفت و در ۲۰۱۷ بار دیگر اسمایلی را با «میراث جاسوسی» به دنیای جاسوسی بازگرداند. «مامور در زمین می‌دود» آخرین رمان لوکاره بود که اوایل پاییز سال گذشته منتشر شد و او باز هم در آن یک ماجرای جاسوسی را روایت کرد.

لوکاره از منتقدان و دشمنان سرسخت سلمان رشدی برای نوشتن کتاب موهن «آیات شیطانی» بود و اعتقاد داشت هیچ‌کس در دنیا حق ندارد با نوشتن مطالب کفرآمیز به یک دین بزرگ توهین کند. او در ۲۰۰۳ مخالفت جدی خود را با حمله نظامی آمریکا و متحدانش به عراق آشکار کرد و در خود بریتانیا هم با شرکت در راهپیمایی‌ها به ماجرای برگزیت و جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا حسابی تاخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید