توهین های مکرر به اقوام ایرانی از تریبون رسانه ملی؛ چرا کسی با مجریان خاطی صدا و سیما برخورد نمی کند؟

    کد خبر :778549

در شرایطی که همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز و برادرانه گروه های زبانی و مذهبی در ایران به گواه تاریخ به‌ یک قاعده تاریخی حاکم بر مناسبات آنها و به سنگری مستحکم در برابر تهدیدات خارجی بدل شده است، هستند افراد و گروه هایی که دانسته و یا نادانسته در مقام تخریب این قاعده بر می آیند. مثل برخی مجریان صدا و سیما که این بار مجموعه خطاهایشان صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– تاریخ ایران اسلامی بارها شاهد این بوده که همزیستی میان ملت ایران در هر گروه و قومیتی به دستمایه رقابت های میان برخی نخبگان تبدیل شده تا شاید از این مسیر بتوانند به فرصت های سیاسی و اجتماعی ویژه ای دست پیدا کنند؛ مسئله ای بسیار حساس که گاهاً با هجو و تمسخر نیز همراه می شود تا خروجی نگران کننده آن آسیب دیدن امنیت ملی در سطوح مختلف باشد.

از جمله آخرین مشاهداتی که نشان می دهد این همزیستی مسالمت آمیز به چالش کشیده شده است، باید به اظهارات نسنجیده بعضی مجریان صدا و سیما اشاره کرد که اخیراً صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس را نیز بلند و آنها را ناگزیر کرد تا با نگارش نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نسبت به رویه پیش گرفته شده گلایه مند شوند.

در همین رابطه سارا فلاحی- نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه ‌نمایندگان مناطق کردنشین به رهبر معظم انقلاب در اعتراض به اهانت به قوم کرد در یکی از برنامه های تلویزیون خبر داد و گفت که نمایندگان کرد این اتفاقات را بر خلاف منویات حضرت آقا تشخیص دادند و برای ایشان به عنوان یک ملجأ و پناهگاه نامه نوشتند که حضرت آقا در این راستا ورود مبارکی داشته باشند.

فلاحی در عین حال گفت: در این بین دشمن و ضد انقلاب و گروهک های ضد انقلاب می خواهند داستان را به شکل دیگری جلوه دهند چون کار معاندین نظام دروغ پردازی است اما بدانند همه اقوام سرباز نظام و رهبری هستند و کردها یک قوم اصیل ایرانی هستند که بر سر حفظ ایران زمین و تمامیت ارضی کشور جان خود را قربانی می کنند و در این راه تحت رهبری حکیمانه حضرت آقا حرکت می کنند.

وی تأکید کرد: اتفاقا نامه نمایندگان کرد به حضرت آقا نشانه اعتماد این نمایندگان به نگاه حکیمانه حضرت آقاست و مطمئن هستیم در این مسیر حضرت آقا ورود حکیمانه ای خواهد داشت همچنان که تا کنون با نگاه راهبردی و نصایح پدرانه خود وحدت ملی و اسلامی را حفظ کرده اند و اجازه سوء استفاده به دشمن را نداده اند.

نامه ای که اخیراً نمایندگان مناطق کردنشین به مجلس نوشته اند، ناظر بر ویدئویی است که از شبکه دوم سیما و آن هم تقریباً یک سال و نیم پیش پخش شده بود و حالا تنها 10 ثانیه از آن دوباره جنجال آفرین شده است.

در این فیلم 10 ثانیه‌ای محمد جعفر خسروی- مجری برنامه شبکه دو از میهمان برنامه که از اهالی استان کرمانشاه است و با لباس محلی در برنامه حاضر شده، می‌پرسد چرا لباس چوپانی پوشیده است. میهمان برنامه در پاسخ به او می‌گوید این لباس را به عنوان نماد آزادی از چنگال ظلم و بیگانگان می‌پوشند و یادگار زمان کاوه آهنگر و ضحاک مار به دوش است.

اگرچه فیلم 10 ثانیه مورد اشاره ادامه ای دارد که در فضای مجازی مورد اشاره قرار نگرفته است و در آن مجری تلاش دارد با سخنانی زهر سئوال قبلی خود را بگیرد، ولی به هر صورت همین سئوال به تنهایی برای ناراحتی مردم مناطق کردنشین کشورمان و نیز سوء استفاده از سوی بیگانگان کافی بوده است.

آنقدر کافی که سبب شده پس از یک سال و نیم هنوز امواج سوء استفاده از آن استمرار دارد و در نهایت منجر شده است تا نمایندگان مناطق کردنشین در نامه ای به رهبر انقلاب در پی شکایت و گلایه برآیند.

 

البته این ویدئو همه خطا و جملاتی که ظن توهین به قومیت ها دارد و از صدا و سیما پخش شده است نیست و در برنامه ای دیگر نیز محمد برمایی- مجری روحانی شبکه یک در سئوالی از میهمان برنامه خود می پرسد که توهین آمیز بود. برمایی از میهمان خورد پرسید، مگر زنان در میان کردها می توانند حرف بزنند؟

علاوه بر این دو مورد که مورد اشاره قرار گرفت، چند ماه پیش نیز در برنامه انتهای الوند شبکه دوم سیما یک خلبان هلی کوپتر به عنوان مهمان برنامه ادعای عجیبی مطرح کرد که بازتاب زیادی داشته است. سخنان این خلبان نسبت به قوم کرد توهین آمیز ارزیابی شده است.

این خلبان در بیان خاطران خود از دوران جنگ تحمیلی و اهمیت خلبانان هلی کوپتر می گوید “کردها گوشت خلبان هلی کوپتر کبری را 500میلیون می خریدند.” ادعایی شگفت انگیز که بلافاصله با واکنش رییس فراکسیون اهل سنت مجلس روبه رو شد.

 

آنچه مورد اشاره قرار گرفت، همه خطاهای صورت گرفته توسط صدا و سیما که مورد سوء استفاده جریان های معاند نیز قرار می گیرد، نیست و پیش از این نیز نمونه های مشابه با آن وجود داشته است.

با این همه آنچه اینجا مهم و نگران کننده است، اینکه استمرار چنین رویه ای بدون برخورد شایسته با مجریان خاطی و جلوگیری از تکرار؛ برای جمعی از هموطنانمان نگرانی و ناراحتی پیش آورده است. تا آنجا که نمایندگان یکی از گروه های زبانی را ترغیب به نگارش نامه گلایه آمیز به رهبر انقلاب کرده است.

در چنین شرایطی باید متذکر شد که همزیستی مسالمت آمیز و همدلی گروه های زبانی کشور که تا کنون استمرار داشته و به عنوان یک توانمندی ملی قلمداد شده است، می تواند به آسانی و با خطاهایی از این دست که در گزارش حاضر مورد اشاره گرفت، آسیب ببیند و توسط جریان های معاند مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

وضعیتی که ما را مجاب می کند ناظر بر آن از مقام های مسئول و نهادهای ناظر بپرسیم چرا در موضوعاتی با چنین حساسیت بالایی با مجریان خاطی برخورد نمی شود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید