مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران خبر داد

توافق شهرداری با مالکان بناهای تاریخی میدان حسن‌آباد برای آغاز مرمت

    کد خبر :582911

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از انجام توافقات اولیه با مالکان خصوصی بنای تاریخی میدان حسن آباد با همکاری شهرداری منطقه 11 خبر داد.

برزین ضرغامی در این باره افزود: بعد از حادثه آتش سوزی که در بنای تاریخی میدان حسن آباد روی داد، طبق دستور رئیس جمهور و شهردار تهران جلسات متعددی در این زمینه با حضور سازمان ها و دستگاه های متولی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در جریان این حادثه از سوی شهردار تهران، سازمان زیبا سازی به عنوان متولی مرمت و احیای دوباره این بنا انتخاب شد، ادامه داد: طبق مذاکراتی که در کارگروه مشترک احیای میدان حسن آباد با حضور نمایندگانی از سوی شهرداری منطقه 11و سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام شد، مقرر شد تا طبق دستور مستقیم رئیس جمهور و شهردار تهران مبنی بر ساماندهی بنای تاریخی میدان حسن آباد در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن اقدامات لازم انجام شود.

به گفته مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران؛ بر همین مبنا در گام نخست شهرداری منطقه11 موظف شد تا مذاکرات اولیه را با مالکان خصوصی این بنا با هدف مشارکت در احیا، مرمت و به سازی انجام دهد.

وی با اشاره به میزان خرابی و آسیب بنای تاریخی میدان حسن آباد در جریان حادثه آتش سوزی بیان کرد: حادثه اخیر علاوه بر آسیب و صدمات جدی به نمای ساختمان بخش داخلی را نیز تخریب کرده است.

ضرغامی با بیان اینکه بخش های داخلی این بنا تحت مالکیت اشخاص حقیقی و خصوصی است، یادآور شد:به رغم آنکه مالکیت این ساختمان در اختیار اشخاص است، قرار نبود که شهرداری به این موضوع ورود کند اما بر اساس دستورات رئیس جمهور و شهردار تهران مقرر شد تا سازمان زیبا سازی به عنوان مسئول مستقیم احیاء و مرمت این بنا را برعهده بگیرد و در این میان نیز سازمان میراث فرهنگی همراهی های لازم را در مراحل مرمت و بهسازی بخش های آسیب دیده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حادثه آتش سوزی به بنای اصلی و تاریخی میدان حسن آباد واقع در ضلع جنوب غربی آن صدمات جدی وارد کرده است، تاکید کرد: این بنا بخش های مهمی از تاریخ میدان قدیمی حسن آباد را تشکیل می دهد به همین دلیل احیاء دوباره آن برای حفظ تاریخ و هویت شهر تهران برای همه مهم است.

مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران در ادامه صحبت های خود گفت: طبق بررسی های اولیه مشخص شد که بعد از اطفای حریق بخش های داخلی این بنا نیز ریزش کرده است به همین دلیل ضروری به نظر می رسد که تا ضمن احیای دوباره پوسته بیرونی، بخش های داخلی این مجموعه نیز مقاوم سازی شود.

وی درباره نحوی مرمت بنای تاریخی میدان حسن آباد نیز توضیح داد: احیای عین به عین این بنا به مانند قبل یکی از مباحث مهم در جریان بازسازی ضلع جنوب غربی میدان حسن آباد است بر همین اساس جلسات متعددی با مشاورانی که در سه دهه اخیر کارهای ماندگاری را برای احیاء و بازسازی بناهای تاریخی انجام داده اند، داشتیم که در نهایت به یک جمع بندی خوبی در این زمینه در کارگروه مشترک رسیدیم.از سوی دیگر دانشگاه تهران نیز پیشنهاد کرده که حاضر است در مرمت و احیای دوباره این بنای تاریخی با شهرداری تهران همکاری های لازم را داشته باشد.

برزین ضرغامی با اشاره به میزان آسیب دیدگی پوسته بیرونی بنای تاریخی حسن آباد گفت: یکی از مشکلات در این زمینه از بین رفتن گنبدهای تاریخی مربوط به این بنا در جریان حادثه آتش سوزی است. این موضوع ما را نگران می کرد که نتوانیم این بخش ازبنا را به مانند گذشته احیا کنیم.

به گفته وی، خوشبختانه مستنداتی مربوط به 30 سال قبل در اختیار کارگروه قرار داده شد که کاملا این گنبدها مستند سازی و نقشه های آن تهیه شده بود به همین دلیل امکان بازسازی گنبدهای این بنا نیز به طور کامل به مانند گذشته وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان زیباسازی با بیان اینکه بنای تاریخی میدان حسن آباد مربوط به دوره پهلوی بوده و به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است، افزود: در حال حاضر شهرداری منطقه 11 مذاکراتی را با مالکان خصوصی این بنا داشته و توافقاتی نیزدر این زمینه به دست آمده است و مقرر شده تا کارهای تسهیلگری مربوط به احیای این بنا با مشارکت مالکان از سوی این منطقه انجام شود.

وی درباره اقدامات اولیه مقاوم سازی بنا بعد از حادثه آتش سوزی برای حفظ جان شهروندان بیان کرد: با توجه به دستور شهردار مبنی بر رعایت تمام موارد ایمنی، از داربست برای ایمن سازی بنا استفاده شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهر تهران؛ ضرغامی بیان کرد: در حال حاضر طرح کامل میدان حسن آباد و بنای تاریخی آن تهیه شده و به زودی کارهای مربوط به مرمت و احیای این بنا با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید