جدیدترین اخبار
5 اسفند 1399 ساعت 17:32 اجتماعی کد خبر :787773
برای چاپ کلیک کنید

تلاش وزارت نیرو برای تصاحب سند شش دانگ تالاب انزلی/ چرا نباید مدیریت تالاب انزلی به دست نااهلان بیفتد؟

چند ماهی از خبر وقف کوه دماوند نگذشته است که خبر می رسد تالاب انزلی به نام وزارت نیرو سند خورده و این درحالی است که براساس قانون جاری حفاظت از محیط زیست، مسؤولیت مدیریت تالاب‌ها به عهده سازمان محیط زیست است.

«بازتاب»؛ زهره علامی– اواسط بهمن سال جاری، زمزمه هایی مبنی بر واگذاری تالاب انزلی به گوش رسید و خبرگزاری مهر و چند رسانه دیگر هم این خبر را منتشر کردند، اما کمتر کسی باور می کرد که یک تالاب بین المللی به نام یکی از وزارتخانه ها سند بخورد تا اینکه 29 بهمن ماه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، صدور سند تالاب انزلی برای این شرکت و وزارت نیرو را تأیید کرد.

این اقدام با واکنش شدید فعالان محیط زیستی، دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مواجه شد، آنها معتقدندکه انتقال سند تالاب انزلی به وزارت نیرو با موانع قانونی روبروست.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه واگذاری تالاب انزلی دو مشکل حقوقی دارد، می گوید: در ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده یک قانون حفاظت از تالاب‌ها آمده که مسئول مدیریت و تعیین خسارت‌های وارده به تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر تالاب‌ها، نوعی زیستگاه هستند و نمی‌توان مدیریت آن را به وزارت نیرو واگذار کرد، چرا که تالابها با برخورداری از تنوع زیستی از ملاحظات خاص خودشان برخوردارند که باید افراد متخصص اکولوژی و پرنده به آن ورود کنند، قرار نیست هرجایی که آب وجود دارد بنام وزرات نیرو باشد.

مخالفان واگذاری تالاب انزلی به وزارت نیرو همچنین معتقدند که حد حریم و بستر کنونی تالاب انزلی شامل 8 روستا و بخش‌هایی از شهر انزلی است و این واگذاری می تواند تبعات اجتماعی، اقتصادی و … برای این مناطق به همراه داشته باشد، یعنی جدا از مشکلات حقوقی، این اقدام اثرات اقتصادی و اجتماعی هم دارد.

یکی دیگر از انتقادهای وارده این است که چطور سند انفال به نام وزارت نیرو صادر شده است؟ البته مقامات این وزارتخانه استدلال می کنند که این سند قانونی است و بحث واگذاری انفال را هم باید از سازمان اسناد پرسید.

اقدامات حقوقی مخالفان

مخالفان واگذاری تالاب انزلی به وزارت نیرو، علاوه بر موضع گیری های تند در رسانه ها، اقداماتی هم برای بازپس گیری این تالاب انجام دادند، در همین راستا محیط زیست شکایت حقوقی خود را به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ کرده و سازمان جنگل‌ها هم در نامه‌ای به قوه قضاییه، مخالفت خود را با این اقدام غیرقانونی اعلام کرده و خواستار ورود دستگاه قضا به این موضوع شده است.

البته در شرایطی که طرفداران محیط زیست، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها واگذاری تالاب انزلی به وزارت نیرو را غیر قانونی می دانند و پیگیری حقوقی این موضوع را هم آغاز کرده اند، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان که زیر مجموعه وزارت نیرو محسوب می شود، در اظهاراتی اعلام کرد که صدور سند برای وزارت نیرو قانونی است و براساس تصمیم سازمان ثبت انجام شده است.

وحید خرمی، گفت: براساس قانون کاداستر برای تمامی اراضی ملی باید سند صادر شود که بخشی از این اراضی مربوط به رودخانه‌ها و پهنه‌های آبی است که این سند به دولت جمهوری اسلامی با نمایندگی وزارت نیرو صادر شده است.

ناگفته نماند که تا پیش از واگذاری تالاب انزلی به وزارت نیرو، مسوولیت این تالاب به عهده منابع طبیعی بود که به نظر می رسد این دستگاه اهلیت بیشتری نسبت به وزارت نیرو در این زمینه دارد چون ماهیت آن حفاظتی است اما ماهیت وزارت نیرو، سد سازی و ذخیره سازی آب است.

ضمن اینکه کارنامه وزارت نیرو مملو از تصمیم‌های اشتباه در حوزه آب است که موجب از میان رفتن بسیاری از تالاب‌های کشور به دلیل ندادن حقابه و ساخت سد‌های متعدد شده است، بنابراین می توان پیش بینی کرد که واگذاری تالاب انزلی به این وزارتخانه احتمال تشدید خسارت ها بر این تالاب را افزایش خواهد داد،

برهمین اساس پیشنهاد می شود که هر چه سریعتر سند واگذاری مرداب انزلی به وزارت نیرو باطل و مسوولیت این مرداب به سازمان های مرتبط واگذار شود.

Ad

روی خط خبر

  • بودجه اختصاصی مجلس برای تصادفات جاده ای
  • رئیس جمهور فرانسه با روحانی گفت و گو کرد
  • تبلت آیپد مینی نسل جدید اپل چنین طراحی خواهد داشت
  • حمله مسلحانه تروریست ها به خودروی سپاه
  • افزایش مصادیق محتوای مجرمانه
  • استاد دانشگاه آمریکایی به دلیل انتشار مطالب ضدیهودی اخراج شد
  • فردا درباره FATF تصمیم گیری نخواهد شد
  • پست گرفتن معمار تحریم های ایران در دولت بایدن
  • محمود فتح نیا طراح صحنه تئاتر و مدرس سینما درگذشت
  • دوسوم مردم روسیه حاضر به تزریق واکسن “اسپوتنیک وی” نیستند
  • برای تأسیس ایرتاکسی و شرکت هلیکوپتری چه قدر سرمایه باید داشته باشید؟
  • خودرو‌های بالای ۳ میلیون تومان جریمه متوقف می‌شوند
  • افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس برای سال آینده
  • خودروی سال اروپا انتخاب شد/ یاریس کوچک از سرزمین آفتاب تمام رقبای 2021 خود را پشت سر گذاشت!/ عکس
  • مجلس پیگیر احقاق حقوق سهامداران است
  • توقیف محموله ۳۳۰ میلیارد تومانی قاچاق در آب‌های شمالی خلیج فارس
  • روحانی: کولبری و سوخت‌بری در شأن و منزلت مردم نیست
  • جهانگیری: عده‌ای در کشور به دنبال زیاد کردن مشکلات هستند
  • ماجرای اضافه شدن بندی به قرارداد مسافران نوروز/پول را برنگردانید!
  • رویکرد بانک سیتی آمریکا بیت کوین را دوباره مثبت کرد
  • محدودیت سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز
  • اعلام علت آتش‌سوزی کارخانه‌ داو اخگر زنجان /حال سه مصدوم حادثه وخیم است
  • هشدار سخنگوی دولت به اعضای برجام
  • پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی به کم‌درآمدها برای ساخت مسکن
  • شرکت در حج بدون دریافت واکسن کرونا ممنوع شد
  • هشدار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت درباره خیز دوباره کرونا
  • تجمعات انتخاباتی ممنوع است
  • یک اکران ویژه در جشنواره فیلم تصویر
  • جزییات قیمت رسمی انواع ارز
  • مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است
  • Ad