رییس سازمان بهزیستی کشور تشریح کرد

تلاش برای یکسان‌سازی «حقوق‌» مددجویان/ احتمال توزیع «بسته حمایتی» تا پایان سال

    کد خبر :497573
بسته حمایتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ارائه بسته حمایتی به مددجویان این سازمان گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال یک بسته حمایتی به ارزش ٢٠٠ هزار تومان در اختیار این افراد قرار بگیرد.

وحید قبادی دانا امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه مددجویان سازمان بهزیستی در گذشته برای دریافت سبد کالایی خود در صف می‌ماندند گفت: اما در خال حاضر این سبد کالا تبدیل به مبلغی شده است که روی کارت مددجویان شارژ می‌شود و آنها با حفظ کرامت می‌توانند به مراکز خرید رسمی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال یک نوبت سبد حمایتی دیگر در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار بگیرد افزود: سازمان بهزیستی در این حوزه بیشتر نقش مطالبه‌گری دارد و پرداخت این سبد کالایی بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی از قبل به شکل الکترونیکی پرداخت می‌شود اظهار کرد: یک میلیون و پنجاه هزار نفر از افرادی که مستمری می‌گیرند، یارانه به حسابشان واریز می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تا تیرماه سال ۹۷، ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند که از محل اعتبارات این سازمان مستمری دریافت می‌کردند تصریح کرد: به همت دولت افراد پشت نوبتی که تقریباً به همین تعداد بودند از تیرماه ۹۷ به بعد وارد مجموعه سازمان بهزیستی شدند تا مستمری دریافت کنند اما این تعداد تنها از محل هدفمندی یارانه‌ها مستمری دریافت می‌کنند.

قبادی دانا افزود: این در حالیست که افراد تحت پوشش قبلی هم از محل بهزیستی و هم از محل هدفمندی یارانه‌ها مستمری دریافت می‌کنند، به همین دلیل مبالغ دریافتی این دو گروه متفاوت است و به نوعی تبعیض ناخواسته ایجاد شده است که تلاش می‌کنیم تا این یکسان‌سازی که البته همراه با بار مالی خواهد بود، انجام شود.

وی ادامه داد: مبلغ عیدی نیز برای گروه اولی که پیش از این هم از محل بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری‌ها یارانه دریافت می‌کردند تخصیص داده می‌شود و برای گروه دوم اعتباری تعیین نشده است. به همین دلیل در تلاش هستیم تا تأمین اعتبار انجام شده و عیدی هر دو گروه به اندازه یک ماه مستمری پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با کمبود تخصیص بودجه نیز افزود: با همیاری و همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه این همکاری انجام شده و امیدواریم بتوانیم تخصیص بودجه سال ۹۷ تا پایان سال به صد درصد برسد و کسری بودجه جبران شود.

قبادی دانا ادامه داد: برای تشکیل دولت الکترونیک نیز در ۲۰ روز اخیر تلاش شده است و یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی نیز به شکل الکترونیک پرداخت می‌شود تا هم زمان و هم دقت آن رعایت شود.

وی با بیان اینکه این پرداخت‌ها بر اساس تعرفه سال ۹۷ خواهد بود اظهار کرد: مبلغ پرداختی این مراکز ٢٧ درصد افزایش خواهد داشت که به این ترتیب سرانه این مراکز از ۶۴٠ هزار تومان برای مراکز درجه یک به ٧٧٠ هزار تومان افزایش خواهد یافت که برای بهمن ماه تأمین اعتبارانجام می‌گیرد.

قبادی دانا ادامه داد: مبلغ عیدی نیز برای گروه اولی که پیش از این هم از محل بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری‌ها یارانه دریافت می‌کردند، تخصیص داده می‌شود و برای گروه دوم اعتباری تعیین نشده است. به همین دلیل در تلاش هستیم تا تأمین اعتبار انجام شده و عیدی هر دو گروه به اندازه یک ماه مستمری پرداخت شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشوردرباره کمبود تخصیص بودجه نیز گفت: با همیاری و همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه این همکاری انجام شده است و امیدواریم بتوانیم تخصیص بودجه سال ۹۷ تا پایان سال به صد درصد برسد و کسری بودجه جبران شود.

قبادی دانا ادامه داد: برای تشکیل دولت الکترونیک نیز در ۲۰ روز اخیر تلاش شده است و یارانه مراکز نگهداری شبانه‌روزی نیز به شکل الکترونیک پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این پرداخت‌ها بر اساس تعرفه سال ۹۷ خواهد بود، اظهار کرد: مبلغ پرداختی این مراکز ٢٧ درصد افزایش خواهد داشت که به این ترتیب سرانه این مراکز از ۶۴٠ هزار تومان برای مراکز درجه یک به ٧٧٠ هزار تومان افزایش خواهد یافت که برای بهمن ماه تأمین اعتبار انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت الکترونیک یارانه مراکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توضیح داد: در تلاش هستیم تا به‌زودی یارانه مراکز روزانه نیز به شکل الکترونیک پرداخت شود. بر اساس سیاست‌گذاری‌های رئیس جمهوری که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ابلاغ شده موضوع شفافیت در دستور کار اصلی قرار گرفته است.

قبادی دانا اضافه کرد: بر این اساس کلیه قراردادها و موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی که با اشخاص حقیقی و بهزیستی بسته شده حدود ۱۵ هزار مورد است. همچنین کلیه املاک بهزیستی با مشخصات لازم روی سایت قرار خواهد گرفت. کلیه مشارکت‌های مردمی که در مجموع بهزیستی اتفاق می‌افتد، بعد از مشارکت به شکل پیامکی به فرد مذکور اطلاع‌رسانی می‌شود که تاییدی درباره وصول مبلغ مورد نظر است.

وی با بیان اینکه جهت تسهیل امور و شناخت بیشتر مردم کلیه مراکز بهزیستی روی نقشه در سامانه قابل مشاهده است، اظهارکرد: ۴٠ هزار مرکز بهزیستی در زمینه‌های مختلف در این سامانه قابل جستجو است. این کار به ایجاد یک اتاق شیشه‌ای در بهزیستی کمک می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان توضیح داد: طرح جامع و شورای اجتماعی کشور از سوی سازمان بهزیستی ارائه شده و جلسات کارگروه های مشخص تشکیل داده شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان استان تهران از اتباع خارجی هستند و حدود ۵۶ درصد کودکان کار خیابان در سراسر کشور نیز جزء این گروه قرار دارند. به همین دلیل نقش وزارت کشور در این حوزه برجسته‌تر است و با در نظر گرفتن جوانب و شرایط اخلاقی و انسانی باید کاری بین بخشی بین بهزیستی شهرداری ها وزارت کشور و …صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰۳ هزار واحد مسکن به مددجویان سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: مسکن ۶٧ هزار مورد از این و درج آن در دولت تدبیر و امید آماده شده است. همچنین ۵۳ هزار مسکن در دست احداث است .۱۱۳ هزار خانوار هم پشت نوبت برای دریافت مسکن هستند وتا پایان دوره دولت امیدواریم همه این افراد مسکن خود را دریافت کنند. هفته آینده نیز با نهادهای مختلف تفاهم‌نامه‌ خواهیم داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد مسکن افراد دارای دو معلول و بیشتر نیز توضیح داد: سال ۹۴ تفاهمنامه‌ای بین سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز منعقد و اطلاعات ۱۴ هزار خانواده احصا شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۵۰۰ مسکن در حوزه شهری و ۶۵۰۰ مسکن در حوزه روستای قرار داشتند،گفت: ۶۸۰۰ مسکن نیز در دست احداث است. در حال حاضر ۲۲۰۰ خانواده نیز پشت نوبت قرار دارند که امیدواریم طی دو سال آینده این امر محقق شود.

قبادی دانا درباره قانون حمایت از حقوق معلولان نیز توضیح داد: برای اجرای این قانون ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز بود که در سال ۹۸ بودجه پیش‌بینی شده ۱۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و کمتر از ۱۰ درصد بودجه پیش‌بینی شده بود. به این دلیل تصمیم گرفته شد تا مبلغی به این میزان اضافه شود و در حال حاضر ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر در کمیسیون تلفیق مصوب شده تا در صورت تصویب در صحن علنی مجلس به ١١٠٠ میلیارد مذکور اضافه و به عنوان مستمری افراد دارای معلولیت و حق پرستاری پرداخت شود.

وی در ادامه از احداث اولین هتل طراز معلولان درشهرمشهد به کمک خیرین طی ۱۰ ماه آینده خبر داد و گفت: اولین مجتمع فرهنگی آموزشی مناسب معلولان نیز در شهر بوشهر کلنگ‌زنی شده است.

به گفته قبادی دانا، بودجه پیشنهادی سازمان بهزیستی برای سال ۹۷، ۴۷۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه به ۲۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. این رقم نیز به شکل کامل پرداخت نشده و به همین دلیل برنامه‌های بهزیستی نیازمند اولویت‌بندی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید