بوی تعفن تضاد طبقاتی را در قیمت محصولات این فروشگاه اینترنتی ببینید

    کد خبر :762087

با اینکه شهروندان ایرانی در دهه و سده های اخیر بارها با تورم فزاینده رو به رو شده اند و در دوران جنگ تحمیلی مشکلات اقتصادی به مراتب بدتری را تجربه کردند، اما به جرأت می توان گفت هیچگاه تضاد طبقاتی به میزانی که اکنون در جامعه دیده می شود، نبوده است؛ شرایطی غم انگیز و تأسف بار که مستندات فراوانی برای آن وجود دارد.

به گزارش «بازتاب»، به رغم اینکه برای اثبات تضاد طبقاتی و فاصله گرفتن دهک های مختلف در کشور می توان مثال های فراوانی را در حوزه های مختلف مورد اشاره قرار داد، اما اشاره به قدرت خرید مردم می تواند یکی از دقیق ترین راه ها برای رسیدن به پاسخ روشن و درست باشد.

در حالی که در همه بحران های اقتصادی گذشته نیز این تضاد طبقاتی به چشم می آمد، اما اکنون ما در شرایطی هستیم که این مشکل با وضوح بیشتری خود را نشان می دهد.

به ویژه به این دلیل که در مقاطع بحرانی گذشته ما شاهد نوعی شرایط نسبی یکسان میان مردم بودیم و تفاوت ها به ویژه در حوزه اقتصادی زیاد به چشم نمی آمد. شاهد این مدعا تجربه های نسبتاً مشابهی است که غالب متولدین دهه 60 شمسی در دوران کودکی و نوجوانی به لحاظ امکانات و لوازم مصرفی خود در خاطر دارند.

اگرچه در همه بزنگاه های اقتصادی گذشته که کشور دچار بحران می شد، شرایط یکسان برای غالب شهروندان تحمل مشکلات را آسان می کرد، ولی حالا سخت تر از تورمی که پیش آمده تضاد طبقاتی است که در جامعه ایجاد شده است.
همانطور که اشاره شد یکی از مصادیق بارز برای اثبات این تضاد طبقاتی قدرت خرید مردم است که می توان به آن اشاره کرد.

در شرایطی که اکنون جمع کثیری از شهروندان جامعه به واسطه مشکلات اقتصادی در سختی و تنگنای معیشتی قرار دارند، ما می بینیم که برخی خانواده ها و شهروندان قدرت خرید بالایی دارند و می توانند محصولات لاکچری و گران قیمتی را خریداری کرده و استفاده کنند.

یکی از راه هایی که می توان برای اثبات این مدعا به آن اشاره کرد، فعالیت فروشگاه های آنلاینی است که در آنها محصولات عادی و مصرفی با قیمت هایی بسیار گزاف به فروش می رسد. مثل یک فروشگاه اینترنتی که نه قیمت محصولاتش حتی در این شرایط تورمی با عقل جور در می آید و نه انگیزه مشتریانی که از این سایت خریداری می کنند.

در این سایت ما شاهد فروش محصولاتی چون کیف، کفش، پیراهن، پالتو، شلوار، عینک آفتابی و… هستیم؛ لوازمی که می دانیم هم اکنون بسیاری از خانواده ها در تهیه و خرید ارزان ترین نوع آنها نیز مشکل دارند ولی بر اساس اطلاعاتی که در این سایت دیده می شود، برخی شهروندان ایرانی برای خرید نوع خاصی از این محصولات حاضر هستند، هزینه های کلانی پرداخت کنند.

بر اساس اطلاعاتی که در این سایت وجود دارد ما می بینیم که قیمت یک نوع خاص از کفش مردانه بالای 16 میلیون تومان است. همچنین نوع خاصی از یک کیف دستی زنانه بالای 19 میلیون تومان است و یک نوع کفش زنانه تخت نیز 11 میلیون 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

 

شرایط برای دیگر محصولات لاکچری این فروشگاه آنلاین نیز به همین منوال است و به طور مثال یک نوع عینک آفتابی بالای 7 میلیون تومان و یک پالتوی مردانه 41 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در بهترین حالت، ارزانترین کالای این فروشگاه شاید چند ده برابر حقوق متوسط یک کارگر ایرانی باشد

 

اینجا ما اصلاً بنا نداریم قیمت محصولات این فروشگاه و یا فروشگاه های مشابه را به چالش بکشیم و چه بسا به واسطه جنس و ترکیباتی که در تولید این محصولات بکار گرفته شده است و نیز هزینه واردات قیمت این محصولات همینی باشد که می بینیم.

با این همه مهم این است که بدانیم در همین لحظه که بسیاری از خانواده ها استخوان هایشان دارد زیر چرخ اقتصاد تورمی کشور خرد می شود، از آنسو شهروندانی داریم که با چنین توانمندی و قدرت خریدی در کشور زندگی می کنند.

شرایط قابل تأمل و تأسف باری که اثبات می کند تضاد طبقاتی پیش آمده به شدت آزار دهنده شده است و بوی تعفن آن بسیاری را آزار می دهد؛ شرایطی که می دانیم در دوره های بحرانی قبل با این حجم پیش نیامده بود و همین موضوع آن بحران ها را قابل تحمل تر کرده بود.
این شرایط زنگ هشداری است برای مسئولان و متولیان که کمی کلاهشان را بالاتر بگذارند و تصویر دقیق تری از جامعه در اختیار داشته باشند البته به شرطی که خود و اعضای خانواده شان دچار وسوسه های خرید از این نوع فروشگاه ها نشده باشند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شنانزهلیزه گفت:

    علی برکت الله

دیدگاهتان را بنویسید