ترامپ شکست خورده، تهدیدی بزرگ که نباید دست کم گرفته شود/ چرا پذیرش شکست و کناره گیری از قدرت برای ترامپ دشوار است؟

    کد خبر :760586

با پایان یافتن انتخابات آمریکا و اعلام نتیجه رسمی آن که خبر از پیروزی «جو بایدن» و شکست «دونالد ترامپ»، می داد، آمریکا و جامعه جهانی با تحولات جدیدی رو به رو شده و خواهد شد. به ویژه به این دلیل که گویا قرار نیست فرایند انتقال قدرت در آمریکا به آسانی دوره های گذشته رقم بخورد. به راستی چرا پذیرش شکست و کناره گیری از قدرت برای ترامپ دشوار است؟

به گزارش «بازتاب»، چرایی مقاومت رئیس جمهور کنونی آمریکا برای تحویل صندلی ریاست به رقیب پیروز و نیز تحولاتی که در آینده نزدیک پیش روی آمریکا و نظام جهانی خواهد بود، حالا به یکی از مهم ترین مسائل و ابهام ها در میان افکار عمومی بدل شده است؛ موضوع مهمی که قطعاً برای آن پاسخ دقیق و قطعی نمی توان یافت، اما در این باره احتمالاتی وجود دارد.

در رابطه با این مسائل دکتر محمد رسولی، دانش آموخته حقوق بین الملل دانشگاه تهران یادداشتی تحلیلی در اختیار «بازتاب» قرار داده است، که در ادامه آمده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

ترامپ به طور قطع و یقین مطمئن بود که در دوم نیز رییس جمهور آمریکا خواهد بود و بر این اساس برنامه هایش را چیده بود. نوع شخصیت فردی از جهت شیوه ی تفکر و روان و رفتار ،بر هر انسانی در هر جایگاهی تاثیر و بروز دارد. شخصیت خود شیفته ی ترامپ و اعتماد به نفس کاذب او که تایید و چاپلوسی دیگران ( به ویژه متحدان و همدستان خاورمیانه ای او) آن را شدیدتر می کرد سبب گردیده تا ترامپ خودباوری بیش از حد داشته باشد.

اما دیگران که از بیرون به قضایا نگاه کرده و اوضاع را می سنجیدند احتمال رای نیاوردن ترامپ را در دور دوم می دادند. روزنامه ی “صدای ملت” یکی از نخستین مطبوعاتی بود که در تابستان سال جاری، این احتمال ( عدم پیروزی ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری ) را به صورت قوی مطرح کرد و حتی در آن تحلیل با توجه به شخصیت فردی ترامپ احتمال داده شد در صورت عدم توفیق ترامپ در کسب آرا،پذیرش این واقعیت برای او سخت خواهد بود و ممکن است مقاونت کند و این مقاومت می تواند ( چنانکه اکنون شاهدیم ) به بروز درگیری های خیابانی و تشنج در جامعه ی آمریکا منجر شود.

ترامپ به مرور زمان که به انتخابات نزدیک میشد ،با دیدن برخی شواهد اندک تردیدی در باورش نسبت به پیروزی قطعی پدیدار شد. این موضوع واکنش روانی ترامپ را این گونه سبب شد که از قبل مدعی تقلب در انتخابات شود. از دید وی اگر رای نیاورد ، لابد تقلب شد است !
و حالا پس از انتخابات سماجت او در این باره سبب شده تا برخی سناتورها ( مثلا آقای لیندسی گراهام ) نیز بگویند: دونالد ترامپ نباید شکست در انتخابات را بپذیرد” وی هم چنین ترامپ را هم زمان تشویق به شرکت دوباره در انتخابات سال ۲۰۲۴ نموده است !

رفتار خطای دیگر ترامپ این بود که رقیب خود آقای بایدن را غیر مستقیم تهدید به قتل کرد و گفت ” اگر او رییس جمهور شود ،ممکن است سه ماه دیگر کشته شود و معاون وی رییس جمهور شود ”

نویسنده ی این سطور مطمئن نیست که در انتخابات اخیر آمریکا تقلب نشده است. چون ما به صندوق آرای آمریکا و شیوه ی شمارش و بقیه مراحل کار رای گیری آنجا دسترسی نداریم. اما آنچه جان کلام است اینکه، صرف نظر از هر موضوعی که اتفاق افتاده ،آنچه مسلم است ،ترامپ سبب تضعیف آمریکا و آغاز افول قدرت آمریکا به عنوان قدرت بلامنازعه ی دنیا شد. آمریکای پسا ترامپ ،آمریکای پیشین نیست و دیگر نخواهد توانست به آن جایگاه باز گردد.

در هفته های آتی به طور قطعی رییس جمهور آمریکا معین می شود. اما هر کدام از این دو که رئیس جمهور ایالات متحده ی آمریکا شوند، از مقبولیت لازم به دلیل مسائل حادثه برخورددار نخواهند بود.

چنانکه بایدن رییس جمهور شود ، تبلیغ گسترده ی ترامپ علیه او که با تقلب سر کار آمده است ،و تحریک احساسات مردم عادی ،خواه نا خواه از او یک پرزیدنت نگران و متزلزل خواهد ساخت. به خصوص که از فردای آغاز به کار او ،ترامپِ بیکار و سرمایه دار و سناتور های همفکرش شروع به تبلیغ و اقدام جهت انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهند نمود.

از آن گذشته ترامپ از هم اکنون تا واپسین ساعت حضورش در کاخ سفید شروع به ساختن موانع کار برای او می نماید و سیاست های رادیکالی خود را که با دیدگاه های دموکرات ها و بطور مشخص جو بایدن در تضاد است، را اجرایی می کند. نمونه ی آن تشدید تحریم های دو روز گذشته علیه ایران است.

حتی این احتمال می رود که اقدام سنگین و خاصی در گوشه ای از دنیا انجام دهد و برخی ها تغییر و تحولات مقامات را در روزهای اخیر در آمریکا با نگرانی از بروز چنین رویدادهایی در دو ماه باقی مانده ی ریاست ترامپ خود شیفته تحلیل می کنند.

و اما چنانکه خود دونالد ترامپ موفق شود با رای دادگاه عالی به پست ریاست جمهوری برگردد ( که البته بسیار بعید است ،اما بطور قطعی رد نیست) به طریق اولی متزلزل خواهد بود و از هم اکنون برخی بی طرفی دادگاه عالی را زیر سوال برده اند .چرا که اکثر قضات آن سابقه ی فعالیت در حزب جمهوری خواه و انتصاب های اخیر ترامپ را داشته اند.

جامعه ی جهانی و دوستان سنتی آمریکا ( مانند اروپا و به ویژه انگلستان ) نیز از همکاری با ترامپ در مسایل جهانی استقبال نمی کنند. تبریک سریع و صریح برخی سران اروپا به جو بایدن از همین منظر قابل فهم است.

با این همه می توان مدعی شد، ترامپ آمریکا را ضعیف کرد و این آمریکا، دیگر آن آمریکای همیشگی نخواهد بود. این یعنی ما شاهد آغاز افول هژمونی آمریکا هستیم.‌امری که گذر زمان بهتر آن را نشان خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید