تراز منفی تجارت ایران با امارات

    کد خبر :863709
تراز منفی تجارت ایران با امارات

در هفت ماه نخست سال جاری تراز تجاری میان ایران و امارات به شکل کم‌سابقه‌ای منفی شده و حدود شش میلیارد دلار اختلاف دارد. این مسئله از این نظر اهمیت دارد که امارات یکی از دروازه‌های اصلی صادرات کالاهای ایرانی است.

ارزش کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی به ایران در هفت ماه نخست امسال هشت میلیارد و ۵۶۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، در همین مدت ارزش کالاهایی که از ایران به امارات صادر شده ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بود و به نسبت سال پیش فقط ۱۲ درصد رشد داشت.

ایلنا شنبه ۲۹ آبان از قول عرفان شاکری نوشت: «از آنجایی که بیشتر واردات به کشور صرف تولید می‌شود، این آمار در واقع به منزله افزایش نقش امارات در تولید داخلی است اما در مقابل کالا‌های صادراتی ما که معمولاً از مسیر امارات به کشور‌های دیگر ارسال می‌شده کاهش یافته است.»

شش میلیارد دلار تراز منفی تجاری

آماری که شاکری به نقل از منابع رسمی ارائه کرده نشان می‌دهد تراز تجاری ایران با امارات در سال جاری تا کنون شش میلیارد دلار کسری داشته و واردات از امارات حدود چهار برابر صادرات به این کشور بوده است.

این فعال بخش خصوصی به ترکیب کالاهای مبادله شده میان دو کشور اشاره‌ای نکرد و مشخص نیست صادرات ایران در سال جاری شامل نفت و محصولات نفتی نیز می‌شود یا خیر.

امارات برای مصرف داخلی بیشتر مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ایران وارد می‌کند و بخش بزرگی از کالاهایی که به این کشور صادر می‌شود به کشورهای دیگر منتقل می‌شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات می‌گوید مطابق تازه‌ترین آمار رسمی در هفت ماه نخست سال امارات به لحاظ واردات اولین شریک تجاری ایران بوده اما در بین کشورهای مقصد صادراتی از جایگاه سوم به چهارم تنزل پیدا کرده است.

تاثیر تحریم در تراز منفی تجاری ایران

از اردیبهشت ۹۷ که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران دوباره اعمال شدند مراودات تجاری ایران با شریکان و طرف‌های اصلی تجاری آن مانند چین، کره جنوبی، امارات و هند نیز دچار اختلال شد.

تاثیر تحریم‌ها در منفی شدن تراز تجارت خارجی ایران در سال ۹۸ نیز آشکار شد. میزان صادرات در این سال ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار در برابر ۴۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار واردات بود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواخر خرداد در گزارشی از وضعیت داد و ستد خارجی در سال ۹۹ اعلام کرد که ایران در سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

بر پایه این گزارش، ایران سال پیش در مجموع به ارزش ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار کالای غیرنفتی صادر کرده که بیانگر تراز منفی حدود چهار میلیارد دلاری است.

با این حساب تراز منفی تجارت خارجی ایران از زمان اعمال تحریم‌ها مدام شدیدتر شده و از ۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار در کل سال ۹۸ به حدود منفی شش میلیارد دلار در هفت ماهه امسال و فقط در ارتباط با امارات کاهش یافته است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید