تحلیل گاردین از وضعیت بحرانی بی بی و اعتراضات در اسرائیل

    کد خبر :984474
اعتراضات در اسرائیل

نشریه “گاردین” در گزارشی با اشاره به تحولات بحرانی کنونی اسرائیل می نویسد:

خطر اصلی در شرایط فعلی این است که نتانیاهو به جای کنار گذاشتن جاه طلبی های سیاسی خود، بخواهد وارد بازی‌های سیاسی شود و با آن ها مانور دهد. موضوعی که به وی کمک می کند تا آرام‌تر اما موثر‌تر (در ادامه راه) عمل کند. هنوز هم بسیاری از منتقدان نتانیاهو به خوبی می دانند که نتانیاهو کاملا بلد است چگونه در میان بحران های سیاسی، خود را نجات دهد و به توافقات پشت پرده دست پیدا کند.

بازتاب– به نظر می رسد که اسرائیلِ کنونی هیچ راهی به سوی آرامش ندارد. هنوز حملات نتانیاهو علیه برخی نهادهای خاص در اسرائیل همچون نهاد قضایی آن خاتمه نیافته است. در این راستا، بهتر است بگوییم که وی صرفا یک مکث کوتاه را در این زمینه برقرار کرده است و می خواهد جو عمومی علیه خود را آرام کند.

پس از تقریبا سه ماه بحران سیاسی و به اوج رسیدن اعتراضات و خشم عمومی، در نهایت نخست وزیر اسرائیل مجبور شد تا طرح خود مبنی اجرای اصلاحات در نظام قضایی که منتقدان و معترضان بر این باورند راه را برای دیکتاتوری او هموار می کند، به تعلیق درآورد.

البته که وی پیشتر آسیب ها و خسارت های جدی را به اقتصاد و دولت اسرائیل با زیر سوال بردن استقلال دیوان عالی اسرائیل وارد کرده است. مساله ای که با اعتراضات گسترده شهروندان اسرائیلی رو به رو شده است. اگرچه پیشتر نتانیاهو اعلام کرده بود که دوست ندارد انسجام داخلی اسرائیل را چندتکه کند با این حال، کاملا روشن است که اولویت اصلی او نه حفظ اسرائیل، بلکه حراست از خود و موقعیتش است.

نتانیاهو که با اتهامات عدیده ای در زمینه فساد، دریافت رشوه و نقض اعتماد عمومی رو به رو است، هیچ علاقه‌ای به نهاد قضایی و برقراری عدالت ندارد. در این راستا، اگرچه تاکنون بارها و بارها دیوان عالی اسرائیل حقوق ملت فلسطین را زیر پا گذاشته تا اشغالگری اسرائیل را تثبیت کند، با این حال، ائتلاف حامی نتانیاهو در قدرت که از راست گرایان افراطی تشکیل می شود، حتی از احکام عادی و صریح دیوان عالی اسرائیل که برخی شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی را غیرقانونی اعلام می کند نیز خشمگین هستند. البته که بعید است آن ها در موضع خود نیز تغییری ایجاد کنند.

در شرایط کنونی، تنها امید نتانیاهو این است که میزان اعتراضات و اعتصابات عمومی در اسرائیل، با گذشت زمان و فرارسیدن برخی اعیاد مذهبی یهودیان، اندکی کاهش یابد. مخالفان نتانیاهو به شدت از بی کفایتی وی در ماه‌های اخیر سود برده اند و منافع خود را تامین کرده اند.

نتانیاهو عملا در ارائه جذاب طرح اصلاحات قضایی خود به افکار عمومی اسرائیل و قانع کردن آن ها شکست خورد. جالب اینکه در نتیجه رویکردهای شکست خورده او، تنها اندکی پس از سالگرد تشکیل رژیم اسرائیل، “اسحاق هرتزوگ” رئیس جمهور اسرائیل هشدار داد که این رژیم عملا در آستانه جنگ داخلی است. وی این موضع گیری را پس از آن انجام داده که تلاش هایش جهت دستیابی به یک توافق در داخل اسرائیل به شکست انجامید.

در ادامه، اقدام بنیامین نتانیاهو در اخراج “یواف گالانت” وزیر دفاع اسرائیل که خواستار متوقف شدن طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو شده بود، میزان مخالفت ها با نتانیاهو و طرحش را چند برابر کرد. گالانت موضع‌گیری خود را تا حد زیادی با توجه به افزایش مخالفت ها در ارتش اسرائیل علیه طرح نتانیاهو در مورد نظام قضایی اسرائیل ایراد کرد. بر اساس گزارش های مختلف، شمار قابل توجهی از نظامیان و نیروهای ذخیره اسرائیلی اعلام کرده بودند که اگر طرح مذکور متوقف نشود، آن ها از ادامه انجام وظایف خود خودداری خواهند کرد.

از این رو، هزاران شهروند اسرائیلی به خیابان ها ریختند. روسای بانک ها، کارآفرینان حوزه فناوری و رهبران اتحادیه های کاری و تجاری نیز با به راه انداختن اعتصابات عمومی موافقت کردند. جالب اینکه سرکنسول اسرائیل در نیویورک نیز استعفا کرد. بسیاری از پروازها زمین‌گیر شدند، مهدکودک ها تعطیل گشتند و بیمارستان ها نیز صرفا امور اورژانسی را انجام می دادند.

نتانیاهو برای اینکه بتواند متحدانش را راضی کند که عقب نشینی وی را درک کنند، به ایتامار بن گویر از رهبران جریان راست افراطی اسرائیل وعده دارد که او می تواند این اجازه را داشته باشد تا به عنوان وزیر امنیت داخلی اسرائیل یک گارد ملی را تحت نظر خودش ایجاد کند. خواه چنین تشکیلاتی ایجاد شود و یا نشود، بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که بعید است نتانیاهو در عرصه میدانی به فردی که تاکنون بارها و بارها رویه های نژادپرستانه ای را از خود نشان داده اجازه دهد تا بتواند شبه نظامیانی را تحت امر و فرمان خودش داشته باشد. مساله ای که اگر محقق شود بسیار وحشتناک خواهد بود.

با این همه، خطر اصلی در شرایط کنونی این است که نتانیاهو به جای کنار گذاشتن جاه طلبی های سیاسی خود، بخواهد رو به بازی های سیاسی آورد و با آن ها مانور دهد. موضوعی که به وی کمک می کند آرام‌تر اما موثر‌تر در ادامه راه عمل کند. بسیاری معتقدند که شاید نتانیاهو فعلا به صورت تاکتیکی از دستورکار خود جهت پیشبرد طرح اصلاحات قضایی‌اش منصرف شده باشد با این حال، احتمالا در پی آن خواهد بود که روند گزینش قضات اسرائیلی و نظارت دادگاه های این رژیم بر قانون اساسی اسرائیل را تحت کنترل خود درآورد.

هنوز هم بسیاری از منتقدان نتانیاهو به خوبی می دانند که نتانیاهو خوب بلد است چگونه در میان بحران‌های سیاسی، خود را نجات دهد و به توافقات پشت پرده دست پیدا کند. با این حال، باید پذیرفت که او ظرف چند هفته گذشته تا حد زیادی ضعیف شده است.

ائتلاف افراط‌گرایی که دولت وی بر آن استوار است تا حد زیادی فضای کار را از او و اینکه بتواند شهروندان اسرائیلی را به همکاری بطلبد، سلب کرده است. نظرسنجی‌ها نیز از کاهش چشمگیر میزان محبوبیت وی نزد افکار عمومی اسرائیل حکایت دارند. نکته قابل تامل در این رابطه این است: نتانیاهو همچنان ایستادگی خواهد کرد تا اهدافش را تامین کند. آیا مخالفان او نیز از چنین ظرفیتی برخوردار هستند؟

 

“بی بی” نام مستعار بنیامین نتانیاهو در دوران خدمت او در ارتش بوده است.

در اولین دوره که او به عنوان نخست وزیر، انتخاب شد فضای رسانه ها به شدت خصمانه و ضد او بود. بنابراین آنها از گذشته‌ی او، نام مستعار زمان سربازی او «بی بی» را بیرون کشیدند تا به نوعی با استفاده از این اسم او را تحقیر بکنند.

خود بنیامین نتانیاهو در این رابطه می‌گوید که او این اسم مستعار را برای جلوگیری از اشتباه گرفتن او با پسر عمویش Benjam B انتخاب کرده است و گفته است که او بی‌بی بزرگ بوده و من بی بی کوچک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید