تبخال و راهکارهای درمان آن

    کد خبر :444482

تبخال یا هرپس سیمپلکس نوعی عارضه یا بیماری است که از نوعی ویروس با همان نام  تبخال پدید می‌آید. این عارضه پوستی  غالباً ناحیه لب فرد مبتلا را را درگیر کرده و به صورت التهاب بوده و با نمایان شدن تاول‌های بسیار ریز پدید می‌آید . تاکنون برای درمان تبخال شیوه مشخصی کشف نشده، گفتنی است، در صورتی که ویروس تبخال وارد بدن فردی شود تا پایان عمر همراه وی خواهد ماند .

عارضه تبخال رابطه مستقیم با استرس و اضطراب دارد، شایان به ذکر است ویروس تبخال همانند سرماخوردگی واگیر دار است و از طریق تماس افردا با اشیا نیز منتقل می‌شود.

ویروس تبخال دو نوع دارد که نوع اول آن عموماً بر اثر تماس با بزاق فرد آلوده انتقال داده می‌شود و نوع دوم آن از طریق روابط جنسی انتقال پیدا می‌کند و با پدید آمدن زخم‌ در محل‌آلت تناسلی مرتبط است.

تبخال ویروسی واگیردار

متأسفانه ویروس تبخال شدیداً واگیردار است، جهت پیشگیری از ابتلا به تبخال توصیه می‌شود دست‌ها را پس از ارتباط با شخص مبتلا همراه با مواد شوینده به شیوه مناسب ضد عفونی کرده و خوب بشویید، ضمناً شخص مبتلا  می‌بایست از بوسیدن دیگر افراد  اکیداً خودداری کند، همچنین توصیه می‌شود که از  وسایل شخصی همانند؛ دستکش، دستمال و وسایل آرایشی فرد مبتلا استفاده نشود.

 

علائم ابتلا به عارضه تبخال

برای تشریح اعلائم اولیه تبخال باید گفت؛ که در مرحله اول تاولی کوچک و دردناک بر یک نقطه سرخ و دردناک پوست مانند لب پدید می‌آید و پس از آن فرد مبتلا دچار درد شدید و حس مورمور می‌شود که معمولاٌ قبل از یا بعد پیدایش تاول‌ها است، این علائم بسیار مهم بوده، بخصوص حس مورمور شدن و درد، که می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر بشمار رود که در این مرحله با استفاده از اقدامات پیشگیرانه امکان درمان تبخال فراهم می‌شود.

روش‌های مختلف پیشگیری و درمان تبخال

جهت درمان تبخال روی لب روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، ضمناً توصیه می‌شود قبل از انجام هر اقدامی فرد مبتلا به متخصص پوست مراجعه کرده و مراتب درمان را از پزشک متخصص جویا شود.

برای رفع تبخال در سه دقیقه به اینجا مراجعه کنید

  • روش اول (عسل)

استفاده از عسل می‌تواند به تسریع روند درمان فرد مبتلا به عارضه تبخال کمک بسیاری کند. عسل از جمله مواد خوراکی آنتی ویروسی است که در برابر ویروس تبخال بسیار مقاوم است. برای استفاده از عسل برای درمان تبخال بهتر است مقداری از آن روی محل تبخال مالیده شود.

  • روش دوم (لبنیات)

استفاده از لبنیات به تنهایی برای بدن هر فرد مناسب است، علاوه بر آن لبنیات جهت درمان زخم تبخال کمک بسزایی می‌کند. جهت طی روند درمان تب خال، مصرف لبنیات به دلیل داشتن ماده لیزین می‌بایست افزایش یابد توصیه می‌شود فرد مبتلا به تبخال در دوران درمان از مصرف شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله اکیدا خودداری کند.

  • روش سوم (کمپرس با یخ)

استفاده از یخ جهت کمپرس یکی از بهترین روش‌های درمان تبخال به شمار می‌رود. برای درمان تبخال با یخ توصیه می‌شود در طی روز سه مرحله یخ را به صورت مستقیم روی تبخال قرار داده شده و زخم کمپرس شود تا روند درمان بهتر انجام شود.

  • روش چهارم (سیر)

مصرف سیر از جمله روش‌های متداول جهت درمان تبخال است، توصیه می‌شود جهت استفاده از این روش ابتدا یک حبه سیر را دو نیم کرده و پس از آن  سیر را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی محل عارضه قرار دهید. استفاده از سیر را در روز چندین بار تکرار کنید چرا که سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش داده و اصطلاحاً آن را خشک می‌کند. با گذشت چند روز تأثیر اعجاز گونه این ماده غذایی پرخاصیت را  مشاهده خواهید کرد.

  • روش پنجم (پماد آسیکلوویر)

روش پنجم و روش پایانی برعکس سایر روش‌های عنوان شده روش شیمیایی است، استفاده از پماد آسیکلوویر که خاصیت ضد ویروسی دارد. توصیه می‌شود جهت استفاده از این روش یک لایه نازک از پماد مذکور را هر شش ساعت با کمک پنبه یا گوش پاک‌کن بر روی محل عارضه قرار دهید، شایان به ذکر است؛ پماد آسیکلوویر روند درمان تبخال کوتاه نمی‌کند، اما  میتواند کمک بسیاری در روند از بین رفتن ویروس از روی زخم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید