تاثیر مثبت آب چغندر بر فشار خون

    کد خبر :954542
تاثیر مثبت آب چغندر بر فشار خون

نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد آب چغندر تاثیر مثبتی در کاهش فشار خون دارد و یک لیوان از این نوشیدنی در روز به‌طور قابل‌توجهی در کنترل بیماری موثر است. به‌گفته محققان، این نخستین مطالعه‌ای است که تاثیر طولانی‌مدت آب چغندر بر فشار خون را تایید می‌کند.

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های مزمنی است که زمینه‌ساز بروز عوارض مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، سکته مغزی و اختلالات کلیوی می‌شود. به‌نظر می‌رسد کاهش فشار خون در حد 2 میلی‌گرم جیوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را 7 درصد و خطر سکته مغزی را 10 درصد کمتر کند. محققان کالج کوئین‌مری دانشگاه لندن مطالعه‌ای را روی 64 فرد 18 تا 85 سال انجام دادند که مبتلا به فشار خون بالا بودند. نیمی از این افراد داروی فشار خون مصرف می‌کردند اما نتیجه مورد انتظار درمانی در مورد آنها دیده نشد. نیمی دیگر از بیماران نیز هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند.

این افراد به‌طور اتفاقی در دو گروه تقسیم‌بندی شدند. به گروه اول توصیه شد روزانه یک لیوان آب چغندر بنوشند. این نوشیدنی به گروه دوم نیز توصیه شد اما آب چغندر برای آنها فاقد نیترات بود. به‌طور طبیعی آب چغندر حاوی مقدار زیادی نیترات است و در بدن به اکسیدنیتریک تغییر پیدا می کند که مولکولی با تاثیر کاهنده جدی فشار خون است. البته شرکت‌کنندگان در این پژوهش نمی‌دانستند که آب چغندر مورد استفاده آنها حاوی نیترات است یا نه. آنها این توصیه را 4 هفته ادامه دادند اما پیگیری روند درمان 8 هفته طول کشید زیرا فشار خون شرکت‌کنندگان، دو هفته قبل و بعد از مطالعه نیز کنترل شد.

کاهش 4/8 میلی‌گرم جیوه در چهار هفته

در افرادی که طی این مدت آب چغندر طبیعی و حاوی نیترات مصرف کردند، فشار سیستولیک 8 میلی‌گرم جیوه و فشار دیاستولیک 4 میلی‌گرم جیوه کاهش پیدا کرد. البته پس از مدت مطالعه، فشار خون دوباره به سطح قبل برگشت. در مورد گروهی که آب چغندر بدون نیترات مصرف کردند نیز هیچ کاهش فشار خون مشاهده نشد.

دیگر منابع حاوی نیترات

به‌جز چغندر، نیترات در مواد غذایی دیگر مانند کاهو و سبزیجات برگ‌دار نیز وجود دارد. البته بسیار مهم است که این سبزیجات به‌شکل سالاد مصرف شوند زیرا طبخ آنها همراه آب باعث می‌شود که نیترات در آب حل شود.

منبع: سلامت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید