تأکید خلبان اسرائیلی بر غیرممکن بودن حمله به ایران؛ چرا تل‌آویو به لفاظی علیه ایران ادامه می‌دهد؟

    کد خبر :871647
حمله اسرائیل علیه ایران

در اسرائیل، هر روز کارشناسان بیش‌تری در خصوص بی‌نتیجه بودن و حتی غیرممکن بودن عملیات نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند؛ هر چند به نظر می‌رسد سیاست رسمی بر مبنای ادامه لفاظی‌ها علیه ایران تنظیم شده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- در ماه‌های اخیر تهدیدات اسرائیل در خصوص عملیات علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به موضوعی هر روزه تبدیل شده است.

هم‌زمان با این تهدیدات از سوی مقام‌های رسمی اسرائیل، کارشناسان نظامی-امنیتی اسرائیلی برخورداری تل‌آویو از توانمندی‌های لازم برای انجام چنین عملیاتی را زیر سوال می‌برند.در جدیدترین مورد، «نیویورک تایمز» به این موضوع پرداخته است.

«رلیک شافیر»، ژنرال بازنشسته اسرائیلی که یکی از خلبانان شرکت‌کننده در حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای عراق در سال 1981 بود، بر این باور است که دست‌کم در دو سال آینده، اسرائیل فاقد توانمندی لازم برای نابودی یا حتی به تأخیر انداختن قابل ملاحظه برنامه هسته‌ای ایران است.

به نظر این نظامی سابق اسرائیلی، تنها کشوری که در جهان امروز توانایی اقدام نظامی با هدف نابودی ده‌ها سایت و مرکز هسته‌ای ایران را دارد، آمریکا است.

شافیر با اشاره به تعدد مراکز مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و اینکه شماری از تأسیسات در عمق زمین قرار دارند، تأکید کرده است که نیروی هوایی اسرائیل، هواپیماهای بزرگی که قادر به حمل بمب‌های سنگرشکن باشند را در اختیار ندارد؛ بنابراین حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باید با موشک انجام شود که روزها یا حتی هفته‌ها به طول خواهد انجامید.

بنابر یادداشت نیویورک تایمز، عملیات اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران با توجه به کمبود هواپیماهای سوخت‌رسان پیچیده‌تر می‌شود. جنگنده‌های اسرائیلی ممکن است مجبور به طی دو هزار مایل شوند؛ کشورهای عربی هم تمایل ندارند که اجازه سوخت‌گیری را در آسمان خود به اسرائیل بدهند.

اسرائیل اخیرا هشت هواپیما سوخت‌رسان را به شرکت بوئینگ سفارش داده است, اما به نظر نمی‌رسد تا قبل از سال2024 حتی یک فروند از این تانکرها را دریافت کند.

علاوه بر این موارد، جنگنده‌های اسرائیلی باید پدافند و نیروی هوایی ایران هم درگیر شوند که به خودی خود یک معضل جدی است.

این یادداشت ضمن اشاره به اینکه توان دفاعی ایران بسیار قوی‌تر از سال 2012 –زمانی که اسرائیل به شکل جدی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کرد- است، بر عملیات تلافی‌جویانه متحدان ایران در لبنان و غزه، در صورت حمله اسرائیل به ایران تأکید می‌کند.

با توجه به آنچه از یادداشت گفته شد، به نظر می‌رسد پرسش در خصوص شیوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، در صورتی بی‌نتیجه بودن مذاکرات وین به شکل جدی در اسرائیل مطرح است.

هر چند پاسخ مقام‌های رسمی اسرائیل به این پرسش، عملیات نظامی است، بی‌شک تل‌آویو از محدودیت‌های خود برای چنین عملیاتی آگاه است و بنابراین تلاش دارد اقدام نظامی علیه ایران را به گزینه جدی ایالات‌متحده تبدیل کند؛ این در شرایطی است که واشنگتن در سال‌های اخیر نشان داده است که به دلایل متعدد تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد.

در کنار پاسخ رسمی به پرسش فوق، گروهی از کارشناسان نظامی و امنیتی اسرائیل با اشاره به محدودیت‌های اسرائیل، بر بی‌نتیجه بودن و حتی ناممکن بودن اقدام نظامی اسرائیل تأکید دارند.

پیش‌تر «یوسی ملمن»، کارشناس نظامی-امنیتی اسرائیلی ضمن بررسی محدودیت‌های اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، این بحث را مطرح کرده بود که تل‌آویو به جای لفاظی در مورد حمله به ایران باید تلاش کند ایالات‌متحده را به گسترش چتر هسته‌ای خود به خاورمیانه قانع کند.

«دنی سیترینویچ»، رئیس پیشین دپارتمان تحقیقاتی سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) نیز ضمن اشتباه دانستن فشار اسرائیل برای خروج امریکا از برجام، بر «فهم غلط» اسرائیل از ایران تأکید کرده و هشدار داده بود که اقدام نظامی تل‌آویو علیه ایران، به جنگ منطقه‌ای خواهد انجامید.

علیرغم وجود این دیدگاه در جامعه کارشناسی اسرائیل، چنین نظراتی دست‌کم به صورت علنی در کابینه تل‌آویو مطرح نیست؛ یکی از دلایل این موضوع این است که «مسئله ایران» و جسارت و جدیت کابینه اسرائیل در برابر آن به مسئله سیاست داخلی تبدیل شده است.

در حالی که «بنیامین نتانیاهو» می‌کوشد از مسئله ایران برای ضربه زدن به کابینه بنت-لاپید بهره گیرد و به عنوان رهبر اپوزیسیون نخست‌وزیر را به عدم جدیت و فقدان سیاست مشخص در برابر ایران متهم می‌کند، «نفتالی بنت» و موتلفان او مجبور هستند برای حفظ بدنه اجتماعی خود، لفاظی‌ها علیه ایران را هر روز تشدید کنند.

این رقابت هر نتیجه‌ای داشته باشد، تأثیری بر واقعیت‌های مناسبات ایران و اسرائیل نخواهد داشت.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. KAMAL HOSSEINI گفت:

    اکثر کارشناسان نظامی در آمریکا و اسرائیل اتفاق نظر دارند که امکان ندارد اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کند پس چرا اسرائیل لفاظی می کند ؟ پاسخ روشن است , هر بار که اسرائیل لفاظی می کند فرماندهان سپاه اسرائیل و کشور های منطقه را تهدید میکنند و با این کار به جهانیان می گویند که از ایران دور شوید , هر لحظه ممکن است اسرائیل به ایران حمله کند , هر لحظه ممکن است ایران به کشور های منطقه حمله کند , خلاصه این پیام فرماندهان سپاه این است که ایران کشوری نا امن است . یک مثل معروف ایرانی می گوید ” خرس را به رقص آ وردیم ” , در ماجرای لفاظی های اسرائیل خرسی وجود دارد که به رقص در می آ ید

دیدگاهتان را بنویسید