بهترین رتبه خاورمیانه در میان مناطق مختلف جهان درسال ۲۰۲۱

    کد خبر :875695
بهترین رتبه خاورمیانه در میان مناطق مختلف جهان درسال ۲۰۲۱

اگرچه سال ۲۰۲۱ سال سختی برای تمام جهان بود و وقوع انواع حوادث طبیعی و جنگ‌های انسانی در ابعادی شدید و وسیع مناطق مختلفی از جهان را با مشکل روبرو کرد اما آمار خبرنگاران کشته شده در سال گذشته وضعیت خوبی داشته است.

الجزیره در گزارشی به نقل از سازمان دیده‌بان رسانه نوشت که در سال ۲۰۲۱ تنها ۴۵ خبرنگار کشته شده‌اند که به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ ) «یکی از کمترین آمار مرگ‌ومیر» طی سال‌های ثبت شده است.

خبرنگاران کشته شده شامل ۹ نفر در افغانستان، هشت نفر در مکزیک، چهار نفر در هند و سه خبرنگار در پاکستان است. IFJ در بیانیه‌ای گفت: «اگرچه این کاهش خبری خوشایند است، اما در مواجهه با خشونت‌های مستمر، آرامش کمی است».

گزارشگران بدون مرز نیز (RSF) آمار مشابهی از قتل ۴۶ روزنامه نگار را اعلام کرده و آن را پایین ترین رقم از زمان آغاز گزارش‌های خود در سال ۱۹۹۵ عنوان کرده است. بر اساس گزارش‌ها، خبرنگاران عمدتا به دلیل افشای فساد، جنایت و سوء استفاده از قدرت در جوامع، شهرها و کشورها کشته می‌شوند.

با نگاهی به آمار منطقه‌ای، آسیا اقیانوسیه با ۲۰ کشته مرگبارترین منطقه جهان بوده؛ قاره آمریکا با ۱۰ نفر در رتبه دوم و رتبه سوم به آفریقا با هشت نفر تعلق گرفته است. اروپا نیز شش روزنامه نگار کشته دارد. وضعیت خاورمیانه و کشورهای عربی در این زمینه فوق‌العاده بوده و با وجود وضعیت بد اقتصادی و جتگ‌های بدون پایان، فقط یک روزنامه نگار در سال ۲۰۲۱ در این منطقه پر آتش و خون کشته شده است. در این گزارش همچنین به تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران ایرانی و فوت دو تن در این حادثه اشاره کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس گزارش جدید کمیته غیرانتفاعی حمایت از روزنامه نگاران (CPJ)، تعداد روزنامه نگاران زندانی شده در سال ۲۰۲۱ اما به بالاترین حد جهانی رسیده و تا نخستین روز آخرین ماه سال گذشته، ۱ دسامبر ۲۰۲۱، ۲۹۳ خبرنگار در سراسر جهان زندانی شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید