بازتاب ایران؛

بلومبرگ؛ ایران و کره شمالی همکاری موشکی را از سر گرفتند/ رویترز؛ ارسال سوخت جت از ونزوئلا به ایران در ازای دریافت بنزین/ دیجیتال ژورنال؛ حملات موشکی به آمریکا در عراق “پیام ایران” است/ اندیشکده روسی؛ گزینه‌های اسرائیل برای حمله مستقیم به سایت‌های هسته‌ای ایران

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
    کد خبر :787916

رسانه «بازتاب» در ادامه ارایه تحلیل ها کارشناسی از تحولات بین الملل؛ در رویه ای جدید در نظر دارد تا به صورت روزانه جدیدترین اخبار و رویداد های مرتبط با ایران در رسانه های معتبر خارجی را تحت عنوان «بازتاب ایران» منتشر نماید.

مطلب زیر اولین شماره از «بازتاب ایران» است:

در 24 ساعت گذشته رسانه‌های معتبر خارجی در مورد ایران و مسائل مرتبط با آن به موضوعاتی چون همکاری موشکی ایران و کره شمالی، تبادلات ایران و ونزوئلا، حملات موشکی گروه‌های نزدیک به ایران در عراق به پایگاه‌های ایالات‌متحده و احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران پرداختند؛ موضوعات قابل‌تأملی که در ادامه به جزئیات بیشتری از آن‌ها اشاره‌شده است.

رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری بلومبرگ، خبرگزاری رویترز، سایت دیجیتال ژورنال و اندیشکده روسی که با تأکید بر موضوعاتی چون همکاری موشکی ایران و کره شمالی، تبادلات ایران و ونزوئلا، حملات موشکی گروه‌های نزدیک به ایران در عراق به پایگاه‌های ایالات‌متحده و احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران از ایران نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

بلومبرگ؛ ایران و کره شمالی همکاری موشکی را از سر گرفتند

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل متحد طی گزارشی از احتمال همکاری ایران و کره شمالی در زمینه موشک‌های دوربرد سخن گفته‌اند.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است بلومبرگ است.

بلومبرگ در مطلبی با تیتر « سازمان ملل می‌گوید ایران و کره شمالی همکاری در زمینه موشک‌ها را از سر گرفتند.» درباره گزارش محرمانه سازمان ملل، نوشته است.

بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل متحد ایران و کره شمالی در سال گذشته برای توسعه موشک‌های دوربرد همکاری کرده‌اند.

آنتونی بلینکن گفته است که دولت ایالات‌متحده در حال بررسی سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی است، وی درباره ایران افزوده، ایران باید قبل از دریافت تخفیف در تحریم‌ها از توافق هسته‌ای 2015 که ترامپ از آن خارج شد، پیروی کند.

این  رسانه این‌طور نتیجه می‌گیرد که همکاری ایران و کره شمالی ناشی از کاستی در سیاست‌های ترامپ در قبال این کشورها بوده است.

همچنین پاسخ ایران به این ادعا این‌طور ذکرشده است که احتمال استفاده از اطلاعات تقلبی و جعلی در گزارش وجود دارد.

رویترز؛ ارسال سوخت جت از ونزوئلا به ایران در ازای دریافت بنزین

در سال‌های اخیر و مخصوصاً در یک سال اخیر موضوع ارسال محموله‌های نفتی ایران به ونزوئلا بسیار چالش‌برانگیز بوده است. یکی از موضوعات مرتبط با این محموله‌ها این است که ایران در قبال ارسال آن‌ها به ونزوئلا چه بهایی دریافت می‌کند.

ازجمله رسانه‌هایی که به این مسئله پرداخته است رویترز است.

رویترز در مطلبی با تیتر «منابع می‌گویند ونزوئلا سوخت جت را در ازای دریافت بنزین به ایران می‌فرستد» درباره تبادلات ایران و ونزوئلا نوشته است.

ناوگان نفت‌کش‌های ایران بنزین و مواد اولیه نفتی را به ونزوئلا حمل می‌کنند. اما اطلاعات کمی درباره آنچه در قبال آن دریافت می‌کند وجود دارد.

سفارت ایران در ماه اوت مدعی شده است، ونزوئلا محموله‌ای از انبه و آناناس را به ایران صادر کرده است.

آمریکا مدعی است ونزوئلا به ایران سوخت جت و طلا ارسال کرده است.

این رسانه این‌طور نتیجه می‌گیرد که مبادله سوخت نشان می‌دهد حمل‌ونقل سوخت بین ایران و ونزوئلا می‌تواند به‌صورت طولانی‌مدت ادامه پیدا کند. و فراتر از یک مصلحت موقت باشد.

دیجیتال ژورنال؛ حملات موشکی به آمریکا در عراق “پیام ایران” است

حملات راکتی به پایگاه‌ها و کاروان‌های لجستیکی نیروهای ایالات‌متحده در عراق شدت گرفته است. ازجمله این حمله‌ها می‌توان به حمله اخیر (دوشنبه 27 بهمن) در اربیل اشاره کرد.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است سایت دیجیتال ژورنال است.

دیجیتال ژورنال در مطلبی با تیتر «حملات موشکی به آمریکا در عراق “پیام ایران” محسوب می‌شود.» درباره حملات گروه‌های عراقی به نیروهای آمریکایی نوشته است.

حملات موشکی مجدد به اهداف ایالات‌متحده در عراق نشان می‌دهد جناح‌های همسو با ایران فشارهای سنگینی بر دولت وارد می‌کنند.

تهران ممکن است دنبال اهرم‌های فشار بر دولت جدید آمریکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده گفته است ایران را مسئول اقدامات گروه‌های عراقی به آمریکایی‌ها می‌داند.

این رسانه نتیجه می‌گیرد که این موضع می‌تواند همان هشدار ترامپ باشد که هر حمله علیه منافع ایالات‌متحده در عراق می‌تواند موجب حملات گسترده ایالات‌متحده شود. اما بااین‌حال نمی‌توان از احتمال پاسخ نظامی شدید ایالات‌متحده مطمئن بود.

اندیشکده روسی؛ گزینه‌های اسرائیل برای حمله مستقیم به سایت‌های هسته‌ای ایران

روزنامه اسرائیل هیوم در 25 دی‌ماه خبری را منتشر کرد که بر اساس آن ارتش اسرائیل در پی بررسی طرح‌های نظامی برای مقابله با خطر ایران است. در این میان بحث‌هایی درباره احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح می‌شود.

ازجمله رسانه‌هایی که به این گزارش پرداخته است اندیشکده روسی است.

روسی در مطلبی با تیتر «گزینه‌های اسرائیل برای حمله مستقیم به سایت‌های هسته‌ای ایران.» درباره احتمال وقوع حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران نوشته است.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید حیاتی برای خود می‌داند و این درحالی است که دولت بایدن سعی دارد با ایران وارد مذاکره شود. اگر او شکست بخورد اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممکن است به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی‌ انجام دهد.

این اندیشکده نتیجه می‌گیرد که  اگرچه ایالات‌متحده خود را متعهد به حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل در منطقه می‌داند. اما اسرائیل برای انجام عملیات علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به تجهیزاتی نیاز دارد که در اختیار ندارد و باید از ایالات‌متحده طلب کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید