بایدن سپاه را از لیست تروریستی حذف نخواهد کرد

    کد خبر :900527
بایدن سپاه را از لیست تروریستی حذف نخواهد کرد

روزنامه “واشنگتن پست” آمریکا در مطلبی به قلم ” دیوید ایگناتیوس” ستون نویس مشهور خود، نوشت دولت بایدن قصد ندارد سپاه را از لیست تروریستی دولت آمریکا خارج کند، حتی اگر این اقدام به قیمت شکست مذاکرات احیا برجام باشد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت:

دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کند و این امر تکمیل توافق را به خطر می اندازد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به من گفت که بایدن قصد ندارد از این موضوع کوتاه بیاید، حتی اگر این مساله به قیمت شکست مذاکرات هسته ای باشد، او گفت:” رییس جمهور به اصول اصلی پایبند است. ایرانی‌ها نظرات ما را می‌دانند.”

نظر این مقام دولت بایدن، اظهارات اوایل هفته جاری “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه را تقویت می کند. بلینکن در مصاحبه ای با شبکه خبری “ان بی سی” آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، پاسخ مثبت داد و گفت: من به دورنمای دستیابی به توافق اتمی خیلی خوشبین نیستم.

درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست “سازمان های تروریستی خارجی” به عنوان مانع اصلی برای احیا برجام است. کشورهای اروپایی از ایالات متحده خواسته اند تا فرمول مصالحه ای بیابد که توافق را نجات دهد، که مفاد اصلی آن در وین طی سال گذشته مورد مذاکره قرار گرفته است.

دولت بایدن از مذاکره با ایران کنار نمی‌رود، و ممکن است با کمک متحدان اروپایی، فرمول قابل قبولی بیابد که میل بایدن را برای پاداش ندادن به سازمانی که هزاران نفر از جمله صدها آمریکایی را در سراسر جهان کشته است، برآورده کند.

اما ظاهرا بایدن قصد ندارد به هیچ وجه روی این موضوع کوتاه بیاید و نمی بایست هم کوتاه بیاید. این ممکن است تا حد زیادی یک موضوع نمادین باشد، اما موضوع خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا باید از موضوعات مذاکرات هسته ای جدا شود و از لیست انتظارات ایران خط بخورد.

گفته می‌شود که رییس‌جمهوری آمریکا به مساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جدا از مذاکرات هسته‌ای نگاه می‌کند، هرچند ایران اصرار دارد که این مذاکرات مرتبط است. بایدن و دیگر مقامات آمریکایی روی موضع خود قاطعانه هستند زیرا معتقدند فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه نیابتی‌هایش به طور مستقیم بر امنیت نیروهای آمریکایی و شرکای آن در منطقه تاثیر می‌گذارد.

آخرین نمونه از فعالیت‌های مشکوک مورد حمایت ایران، حمله توپخانه‌ای در اوایل پنج شنبه به پایگاهی در شرق سوریه موسوم به روستای سبز بود که توسط نیروهای آمریکایی در آنجا مورد استفاده قرار می گرفت. در این گلوله باران، 4 نظامی آمریکایی زخمی شدند که پنتاگون گفته برای زخم‌های جزئی و آسیب‌های مغزی احتمالی تحت درمان هستند. پنتاگون درباره تلافی این حمله موضعی اعلام نکرده است.

ژنرال “مارک میلی” رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اخیرا با حضور در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: “به نظر شخصی من، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی می دانم و از حذف آنها از فهرست حمایت نمی کنم.”

حامیان حذف سپاه از فهرست تروریستی در آمریکا استدلال می کنند که تحریم های دیگر علیه این گروه، حتی در صورت لغو نامگذاری تروریستی، باقی خواهد ماند و اینکه نامگذاری تروریستی سازمانی به بزرگی سپاه که بسیاری از بخش های اقتصادی و دولتی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، منطقی نیست. اروپایی‌ها اما مصالحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که در آن ایران متعهد ‌شود تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داده و حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند.

اما موضوع سپاه نمی‌تواند فقط یک ابزار چانه‌زنی باشد. اگر ایران در مورد مهار خشونت در سرتاسر منطقه جدی است، پس باید این را به وضوح و قاطعانه بگوید – نه به عنوان یک توافق جانبی برای توافق هسته ای.

موضوع شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی توسط اسراییل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دقت رصد می شود.

آنها این موضوع را آزمونی برای اعتبار و تعهد دولت بایدن در خاورمیانه می دانند. جمهوری خواهان کنگره و برخی از دموکرات ها نیز استدلال کرده اند که نباید بدون تغییرات معنادار در رفتار سپاه، این امتیاز به ایرانی ها داده شود. حذف نام و تحریم‌های مرتبط با آن، تنش روابط با سعودی‌ها و اماراتی‌ها را که از غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده گلایه کرده‌اند، بیشتر می‌کند.

دولت اسراییل توافق احیا برجام را به عنوان یک توافق بد ارزیابی می کند، زیرا برخی از مفاد آن به سرعت منقضی می شوند و به این دلیل که می تواند مسیری را برای ایران فراهم کند تا در نهایت به توانایی تسلیحات هسته ای دست یابد. اما مقامات ارشد اسراییلی خطر عدم توافق را نیز تشخیص می‌دهند که به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد حتی سریع‌تر به سمت توانایی ساخت بمب حرکت کنند.

برخی تحلیلگران نگرانند که اگر ایران با یک پیمان جدید محدود نشود، غنی‌سازی را تا سطح 90 درصد افزایش خواهد داد. تهران پس از لغو توافق ترامپ به این اقدام فکر کرده بود، اما پس از اینکه کشورهای اروپایی به طور خصوصی به ایران هشدار دادند که چنین اقدامی موجب تحریم‌های جدید خواهد شد، از این اقدام عقب نشینی کرد.

طی هفته های اخیر جنگ در اوکراین سرفصل خبرهای جهان بوده است، اما اگر موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر به شکست مذاکرات هسته‌ای و تشدید تنش‌های خاورمیانه شود، ممکن است تنش‌های آمریکا با ایران افزایش یافته و حتی خبرهای جنگ اوکراین را تحت الشعاع قرار دهد. به تعبیری که به “لئون تروتسکی” انقلابی شوروی نسبت داده می‌شود، می‌گویم: “شما ممکن است به خاورمیانه علاقه نداشته باشید، اما خاورمیانه به شما علاقه دارد.”

عصر ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید