بالا گرفتن حواشی پیرامون فایل صوتی فرماندهان نظامی/ از سکوت در اردوگاه خودی‌ها تا جار و جنجال سایر گروه‌ها

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
    کد خبر :887997

به تازگی فایل صوتی منتسب به فرماندهان ارشد نظامی کشورمان در شبکه های اجتماعی منتشر شده و محور نقد و تحلیل بسیاری از رسانه های خارجی قرار گرفته است. همسو با این فضای حاکم برخی گروه ها و جریان های سیاسی داخلی نیز نسبت به انتشار این فایل انتقاداتی را مطرح می کنند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در فایل صوتی که مورد اشاره قرار گرفت، چند فرمانده نظامی در حال بحث و بررسی پیرامون برخی تخلف های صورت گرفته در یکی از مجموعه های وابسته به شهرداری تهران در دوران گذشته هستند و از پشت پرده هایی سخن می گویند که خیلی برای افکار عمومی باورپذیر نیست.

به صورت مشخص در این فایل صوتی سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند.

در این فایل که متعلق به سه سال پیش است و آن سال بی‌بی‌سی این فایل را منتشر کرده بود و امسال نیز رادیو فردا این کار را کرده است، نکته این است که این فایل موضوع جدیدی نیست و افراد مرتبط با آن  برای پاسخگویی به دادگاه هم رفته اند.

ولی به هر صورت این بار فایل مورد اشاره در سطح گسترده تری منتشر شد و اتفاقاً بازخورد و واکنش های فراوانی نیز در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

با اینکه یکی از نمایندگان مجلس چند روز پیش اصالت این فایل صوتی را تکذیب کرده بود و مدعی ساختگی بودن آن شده بود، اما خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اصالت این فایل را تأیید کرده است.

در بخشی از این فایل سردار جعفری می گوید: «اگر احساس کنم فردی در این ماجرا تخلفی کرده تا آخر پیگیری می کنم. حتی اگر نفع شخصی هم نداشته باشد اما برای عدم کنترل و عدم نظارت مبالغ حیف و میل شده باید جوابگو باشد.»

همانطور که اشاره شد این اتفاق حالا بخش قابل توجهی از واکنش ها در شبکه های مجازی را به خود اختصاص داده و انتقادات تندی را روانه اردوگاه اصولگرایان کرده است.

روزنامه شرق در همین رابطه با قیاس فایل صوتی محمد جوا ظریف- وزیر سابق امور خارجه با این فایل به تفاوتی که در نوع واکنش ها وجود دارد اشاره کرده و در این باره نوشته است: انتشار دوباره فایل صوتی فرماندهان ارشد سپاه، یادآور پخش فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر خارجه دولت حسن روحانی است؛ ششم اسفند سال گذشته بود که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، در فضای مجازی منتشر شد و سروصدای زیادی به پا کرد. این گفت‌وگو را که ظریف در آن از دوگانه میدان- دیپلماسی گفته بود، مرکز بررسی‌های استراتژیک که ریاست آن بر‌عهده حسام‌الدین آشنا بود، انجام داده بود و همین شد تا انگشت اتهام حضور نفوذی‌ها به‌ سوی دولت نشانه برود. اتهامی که ثابت نشد اما چندی بعد از پخش این فایل، حسن روحانی، آشنا را برکنار کرد. نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» که معاونت سیاسی ‌سپاه منتشر می‌کند، در واکنش به انتشار مصاحبه ظریف، عامل این انتشار را «نفوذ سازمان‌یافته در دستگاه دیپلماسی کشور» دانسته بود. این نشریه نوشته بود: «چرا باید به وزارت خارجه‌ای که یک فایل صوتی محرمانه در آن قابل حفاظت نیست، اعتماد کرد و اطلاعات حمله سری نظامی را به آن داد؟». هرچند در آن زمان گفته شد انتشار این فایل به این نیت بوده که ظریف نتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین کاندیداهای خود را از دست بدهند.

حالا باید دید پخش فایل صوتی فرماندهان سپاه در روزهای آینده چه واکنش‌هایی را به‌ دنبال خواهد داشت؛ اما در اولین واکنش می‌توان به توییت محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا، اشاره کرد که رئیس مجلس را مخاطب قرار داده و نوشته است: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مسئولان هستند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود در پرونده هلدینگ یاس را تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد».

جدا از رسانه های رسمی مکتوب و آنلاین که به این موضوع ورود کرده اند، برخی چهره های شاخص شبکه های اجتماعی نیز که عمدتاً یا دارای گرایش های اصلاح طلبی هستند و یا در گروه های معاند جمهوری اسلامی دسته بندی می شوند نیز به این ماجرا ورود انتقادی کرده اند و مطالب تند و تیزی را به ویژه علیه محمدباقر قالیباف- رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر می کنند.

با توجه به اینکه این فایل سه سال پیش نیز منتشر شده بود ولی به واسطه عدم تبیین صحیح و پاسخ دهی شفاف به افکار عمومی این بار در سطح گسترده تری منتشر شده و واکنش های تندی را نیز در پی داشته است، به نظر می رسد این بار لازم است مسولان و شخصیت های مرتبط با این فایل بر خلاف سه سال پیش اقدام به شفاف سازی در این باره کنند.

ضرورتی که به هر صورت اکنون احساس می شود و در صورت عدم تبیین صحیح موضوع و برخورد جدی با خاطیان می تواند در آینده دوباره به شکل دیگر مطرح شود و هزینه و مجازات هایی که باید متوجه چند فرد معدود خاص شود را متوجه چارچوب کلی حاکمیت جمهوری اسلامی خواهد کرد و به فرصتی مناسب برای سوء استفاده جریان های معاند تبدیل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید