بازگشت به سنت سی چهل سال پیش؛ دوباره سنت کهنه شویی و کهنه پوشی رواج یافت

    کد خبر :864866

  با اینکه کمتر کودک و نوجوانی را می توان یافت که در سال های اخیر و حتی دو دهه اخیر تجربه پوشیدن کهنه در دوران نوزادی را داشته باشد و یا کمتر پدر و مادری را در همین دوران می توان یافت که تجربه کهنه شویی نوزاد داشته باشند، حالا بررسی ها نشان می دهد که دوباره سنت کهنه شویی و کهنه پوشی در کشور رواج یافته است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- به دنبال افزایش قیمت پوشک بچه و بالا رفتن نرخ آن از قدرت خرید بسیاری از خانواده ها، حالا دیگر بسیاری از پدر و مادرها عطای خرید پوشک بچه را به لقایش بخشیده اند و برای حل مسائل بهداشتی مرتبط با نوزادانشان به کهنه روی آورده اند.

این مهم را می توان با کمی کنکاش و جست و جو در فضای مجازی و سایت های اینترنتی فروش کالا متوجه شد که حالا یکی از محصولات پر فروش آنها کهنه بچه و نیز محافظ کهنه بچه است.

توضیح بیشتر آنکه به دنبال افزایش شدید قیمت پوشک نوزاد اعم از داخلی و خارجی که در نمونه های داخلی بسته 60 تایی آن بین 100 تا 200 هزار تومان و نیز بسته های 60 تایی نمونه خارجی آن نیز بین 500 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد، حالا بسیاری از خانواده ها به واسطه عدم توان مالی در تأمین این کالای ضروری نوزاد به سمت خرید کهنه و محافظ کهنه روی آورده اند.

بررسی های بیشتر گویای آن است که قیمت کهنه بچه و محافظ کهنه نسبت به قیمت پوشک بچه اعم از داخلی و خارجی به مراتب ارزان تر است و لذا خانواده های با قدرت مالی و توان خرید پایین نیز امکان حل مسائل بهداشتی نوزاد خود را از این طریق دارند.

به این دلیل که قمیت محافظ کهنه برای خانواده ها بسیار ارزان تر خواهد بود و به طور مثال 250 محافظ کهنه را می توان با مبلغی مثل 20 هزارتومان خریداری کرد و از آنسو کهنه ها را نیز می توان پس از شست و شو بار دیگر استفاده کرد.

رویه ای که اکنون در بازار رواج یافته و بسیاری از والدین را به سمت خود کشانده تا از فشار مالی خرید پوشک خارجی و داخلی رهایی یابند، در حالی است که از آنسو و به طور همزمان شاهد تصویب طرح حمایت از خانواده و افزایش جمعیت در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان هستیم.

این در حالی است که به نظر می رسد بسیاری از خانواده ها از توان مالی کافی برای حل و فصل کوچک ترین نیازهای ضروری نوزادان خود نیز عاجز شده اند و برای مسائلی نظیر پوشک نیز به سنت های دهه های 60 و ماقبل از آن روی آورده اند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. یک هم میهن گفت:

    کهنه شوری؟ فکر نمیکنید کهنه شویی درست باشد؟ ما در فارسی فعل شوریدن به معنای شستن نداریم. زبان نوشتاری یک رسانه نمی تواند گفت و گوهای خیابانی مردم کم سواد باشد. فارسی را از ابتذال موجود بپالاییم. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید