مدیرکل هواشناسی استان:

بارش‌های پاییزی چهارمحال و بختیاری در حد نرمال خواهد بود

    کد خبر :380547

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود فصل پاییز به گونه‌ای خواهد بود که بارش‌ها در حد نرمال باشد و طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه دوم آذر و دی‌ماه با کمبود بارش مواجه خواهیم شد، همچنین در بهمن‌ماه بارش‌ها مطلوب و دوباره اسفندماه با کاهش بارش مواجه می‌شویم.

شاهرخ پارسا هفتم مهرماه در شورای مدیریت بحران استان، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل افزایش دما و تغییر اقلیم استان با کمبود بارش و خشکسالی مواجه است.

وی افزود: سال زراعی گذشته به گونه‌ای آغاز شد که از سال ۸۶-۸۷ به مدت ۱۰ سال گرفتار خشکسالی پی در پی بودیم.

پارسا گفت: مجموع بارش‌ها تا پایان سال آبی جاری، به ۳۱۲ میلی‌متر رسید که میانگین بارش سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: متاسفانه از لحاظ بارشی سال بسیار ناهنجاری داشتیم به طوری که از ابتدای سال زراعی تا ۳۱ شهریورماه مجموع بارش کوهرنگ به ۷۶۳ میلی‌متر رسید.

وی اضافه کرد: تا ۱۷ فروردین حدود ۷۰ درصد کاهش بارش در استان داشتیم ولی از ۱۸ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت حدود ۱۴۱ میلی‌متر بارش در استان بود که حدود ۴۲ درصد بارش سال زراعی جاری را در این برهه زمانی شاهد بودیم.

پارسا گفت: نبود بارش‌ها در زمستان‌ و پاییز سال گذشته دلایل کمبود بارش‌ها بوده به طوری که مهمترین علت آن تقویت پر ارتفاع حاره‌ای و نفوذ آن به عرض‌های بالاتر بوده که مانندی سدی مانع ورود سامانه‌های بارشی به کشور در نیمه جنوبی شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان در تمام ماه‌های سال گرفتار خشکسالی شدید و متوسط بوده به طوری که اکنون حدود چهار درصد استان خشکسالی شدید، حدود سه درصد خشکسالی خفیف و ۹۳ درصد استان دارای وضعیت خشکسالی متوسط است.

وی بیان کرد: علاوه بر کاهش میزان بارش، نوع بارش‌ها در استان از برف به باران تغییر یافته به طوری که بیش از ۷۰ درصد بارش‌ها به شکل باران بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: چهارمحال و بختیاری طی ۱۱ سال گذشته با کمبود بارش مواجه بوده به طوری که میزان بارش سالانه دومین قطب پر بارش کشور یعنی کوهرنگ دو هزار و ۸۶۴ میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه معضل دیگر منطقه، گرد و غبار است، تصریح کرد: خشکسالی‌های پی در پی، تغییر کاربری، افت آب‌های زیرزمینی موجب خشک شدن تالاب‌ها و مرغزارها شده که منشا عمده گرد و غبار، خارجی است، همچنین سه کانون اصلی گرد و غبار در استان از جمله دشت شهرکرد، بروجن و خانمیرزا شناسایی شده است.

پارسا با بیان اینکه طی ۱۱ سال گذشته استان با خشکسالی هواشناسی مواجه بوده است، بیان کرد: وضعیت حادتر و نگران‌کننده‌تر خشکسالی آب شناسی است، همچنین امید است دچار خشکسالی اقتصادی و اجتماعی نشویم.

وی گفت: ۲۲ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری با معضل خشکسالی مواجه‌اند که استان رتبه هفتم خشکسالی کشور را داراست.

به گزارش ایسنا، پارسا خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود فصل پاییز به گونه‌ای خواهد بود که بارش‌ها در حد نرمال باشد و طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه دوم آذر و دی‌ماه با کمبود بارش مواجه خواهیم شد، همچنین در بهمن‌ماه بارش‌ها مطلوب و دوباره اسفندماه با کاهش بارش مواجه می‌شویم.

وی گفت: وضعیت دمای فصل پاییز در استان نیم تا یک درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود که اتخاذ تمهیدات لازم به منظور کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی لازم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید