بررسی وضعیت ایمن بودن سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

    کد خبر :758000

ارز دیجیتال یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است، این بازار در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. حوزه رمزارزها یکی از بازارهایی است که به عقیده برخی افراد می‌تواند محلی جذاب برای جذب نقدینگی‌ها باشد، البته بسیاری از افراد بازار رمزارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند.

مدتی است که بازارهای اقتصادی روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارند، در این میان برخی‌‌ها بازار ارزهای دیجیتال را محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. اما تصور ورود به این بازار به دلیل ناشناخته‌ بودن آن برای سرمایه‌گذاران همراه با هراس بوده، البته با وجود هراس و ناشناخته بودن بازار این بخش همیشه مورد توجه، بحث و بررسی قرار داشته است. مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث توصیه کارشناسان برای استفاده از رمزارزها می‌شود دور زدن تحریم‌ها به واسطه ارزهای دیجیتالی است. برخی از تحلیلگران معتقدقد در شرایط تحریم‌ها که تمام تراکنش‌ها و مبادلات مالی به سختی انجام می‌شود ارز دیجیتالی می‌تواند مسیری برای دور زدن تحریم‌ها باشد.

البته هستند کارشناسانی که بر این باورند اگر ارزهای دیجیتال در معاملات استفاده شود مشکلاتی برای اقتصاد به وجود خواهد آمد و تورم یکی از اصلی‌ترین چالش‌های به وجوده آمده خواهد بود، چرا‌که تراکنش ارزهای دیجیتال سرعت گردش پول را افزایش می‌دهد که نتیجه آن تورم است. حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اما و اگرها و همچنین شرایط فعلی بازارهای اقتصادی آیا بازار ارزهای دیجیتالی پتانسیل جذب نظر سرمایه‌داران را دارد یا خیر؟

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بررسی وضعیت بازارهای اقتصادی و بیشتر شدن توجه به بازار رمزارزها به ابتکار گفت: اکنون بازارهای داخلی همراه با نوسان بوده و مسائلی همچون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تنش‌ها بیشتر دامن می‌زند، در این شرایط توجه سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری به بازار رمزارزها جلب می‌شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما با بازای کم‌عمق روبه‌رو هستیم و نباید این انتظار را داشته باشیم که این بخش از هرگونه نوسان به دور باشد. به عبارتی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که تمام افراد در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و شاهد بازدهی همیشه بالا باشند.

این کارشناس بازار ارزهای دیجیتالی ادامه داد: در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که بازار رمزارزها، بازاری قابل توصیه برای سرمایه‌گذاری است اما این توصیه یک شرط اصلی دارد. شرط آن این است که افراد برای حضور و سرمایه‌گذاری در این حوزه باید از دانش و شناخت دقیقی برخوردار باشند.

بازار ارزهای دیجیتال همراه با نوسانات بالا است

قربانی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به نوسانات بالای بازار رمزارزها و همچنین جذابیت این بخش برای سرمایه‌گذاران به ضرورت آموزش‌های لازم و دانش‌ دقیق افراد تاکید کرد و دراین‌باره گفت: ما اکنون به بازارهای بورس جهانی دسترسی نداریم، بازار بورس داخلی‌مان نیز محدود و کم‌عمق است و از سوی دیگر بازارهای غیرمولد همانند سکه، طلا و ارز در اقتصاد وجود دارد، در این شرایط بازاری مثل رمزارزها به خصوص ارزهای دیجیتالی شناخته شده مثل بیت‌کوین و اتریوم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین این بازار قابل توصیه برای سرمایه‌گذاری بوده به خصوص که اخیرا به دلیل برخی دلایل فضا برای این بازار مثبت شده است.

وی اظهار کرد: البته من نمی‌خواهم در بررسی‌هایم بر روی سرمایه‌گذاری در این بازار مانور دهم چراکه این بازار نسبت به کلاس‌های دارایی دیگر نوسانات بسیار زیادی دارد و افراد قبل از ورود باید تمام جوانب را در نظر بگیرند.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به میزان بازدهی این بخش اشاره کرد و گفت: بازدهی در این بازار دلاری بوده و این درحالی است که نرخ دلار نیز در داخل افزایش یافته و این مسئله بازدهی در بازار رمزارزها را بالا می‌برد، بنابراین هم از لحاظ ریالی و هم از لحاظ دلاری ما شاهد بازدهی بودیم.

وی با اشاره به وضعیت کلاس‌های دارایی و مقایسه آنها با بازار رمزارز ادامه داد: با توجه به مسائل اشاره شده می‌توان گفت بازار رمزارز برای افرادی که سرمایه‌ای در دست دارند و حاضرند ریسک بالایی را قبول کنند می‌توانند بازاری جذاب باشد. ریسک بالا به این معنا که اگر تمام سرمایه را از دست بدهند مشکلی برایشان به وجود نمی‌آید در آن شرایط بازار رمزارز بازاری مناسب و جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود، به خصوص در شرایط فعلی که ما در شش کلاس دارایی خودرو، ملک، بورس، دلار، طلا و سکه مشکلاتی بنیادی پیدا کرده‌ایم اما همانطور که تاکید کردم افرادی باید به این فضا ورود پیدا کنند که سواد کافی و دانشی دقیق داشته باشند.

نمی‌توان انتظار داشت که با راهکارهایی ریسک بازار را کاهش داد

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با راهکاری میزان ریسک‌ها را در بازار رمزارزها کاهش داد یا خیر، گفت: درست است که قیمت رمزارزی همانند بیت‌کوین طی سال‌های گذشته در مدار افزایش قرار داشته ولی این افزایش همراه با نوسانات شدید بوده و این بازار نسبت به هر اتفاقی واکنش‌های سریع داشته است و همین مسائل می‌تواند ریسک‌هایی را برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورد. چنین ریسک‌هایی در بازارهای دیگر همچون بازار بورس نیز وجود دارد، ما شاهد بودیم که شاخص بورس ماه‌ها پرشتاب در حال رشد بود و پس از آن ریزش‌هایی اتفاق افتاد که سرمایه فعالان را با تهدید روبه‌رو کرد به خصوص افرادی که در چند ماهه اخیر وارد بازار شده بودند. بنابراین ریسک ذات هر بازاری است و نمی‌توان کاری کرد که میزان آن کاهش یابد. درخصوص بازار ارزهای دیجیتالی نیز نمی‌توان انتظار داشت که با دستورات و یا اقداماتی از سوی دولت و یا هر نهاد دیگری بتوان ریسک‌ها را کاهش داد.

وی با بیان این مسئله که صندوق‌هایی برای مدیریت فعالیت و معاملات در بازار رمزارز درحال شکل‌گیری است، گفت: در دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچون صندوق‌هایی که در بازار بورس وجود دارد برای بازار رمزارزها درحال شکل‌گیری است که دارایی‌ها را مدیریت کنند، البته ما چنین صندوق‌هایی را در ایران نداریم و هنوز در پیج‌وخم قانونی بودن و نبودن چنین فعالیت‌هایی هستیم.

برخی کشورها به در مسیر ساخت چنین صندوق‌هایی هستند اما ما تا آن مرحله فاصله بسیاری داریم. متاسفانه اکنون در کشور هیچ چارچوبی برای فعالیت‌ها نداریم اما اگر سرمایه‌گذاران وقت برای آموزش بگذارند و با دانش وارد بازار شوند حتما می‌توانند فعالیتی با بازدهی مناسب داشته باشند.

سرمایه‌گذاران نباید به شایعات و وعده‌ها برای پوشش ریسک از سوی برخی از افراد توجهی کنند و خودشان به دنبال راه درست و امن باشند. البته سیستم‌هایی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ریسک‌هایی را پوشش دهند و می‌توانند مسیر را به سرمایه‌گذاران نشان دهند اما در سطح رسانه نمی‌توان این سیستم‌ها را معرفی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید