اپل احتمالا توسعه خودرو الکتریکی را به‌طور مستقل دنبال خواهد کرد

  • خودرو
  • جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۰۷
    کد خبر :843918

به گفته منابع آگاه، اپل در حال مذاکره و انتخاب تأمین‌کنندگان قطعات خودرو به‌منظور توسعه خودروی الکتریکی به‌طور مستقل و بدون کمک خودروساز دیگری است.

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل در حال توسعه خودرو خودران یا سیستم مرتبط با آن است و با نگاه به فعالیت‌های این شرکت و ثبت انبوهی از اختراعات، به‌راحتی می‌توان متوجه این امر شد. شواهد نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری برای مدتی در حال مذاکره با خودروسازان نام‌آشنای صنعت به‌منظور برون‌سپاری خودرو الکتریکی/خودران بوده است. ظاهراً کوپرتینویی‌ها در زمینه ناکام بوده‌اند؛ چراکه خودروسازان تاکنون قراردادی را با اپل منعقد نکرده‌اند و از تبدیل شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات این شرکت هراس دارند.

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به منابع آگاه، اپل پس از عدم همکاری با خودروسازهای ثالث برای تولید و مونتاژ قطعات، توسعه داخلی وسایل نقلیه الکتریکی خود را از سر گرفته و از قرار معلوم، مذاکره با قطعه‌سازان جهانی خودرو را به‌منظور تسریع ساخت خودرویی با نام احتمالی اپل کار آغاز کرده است.

گزارش یادشده می‌تواند نشان‌دهنده تعهد مجدد به توسعه مستقل باشد؛ زیرا یکی از منابع می‌گوید اپل آزمایشگاه توسعه و تولید داخلی خودرو را احیا کرده است؛ آزمایشگاهی که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۶ کاملا تعطیل شد و پیش از آن، بالغ‌بر ۱۰۰۰ کارمند و مهندس پروژه تایتان را در خود جای داده بود. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این تلاش مجدد پس از ماه‌ها مذاکره ناموفق با شرکت‌هایی نظیر هیوندای، نیسان و بی‌ام‌و انجام می‌شود. ظاهراً اپل امیدوار بود که تولید واقعی خودروی خود را به یک تولیدکننده معتبر بسپارد؛ اما به‌دلیل رقابت موجود در این صنعت موفق به این مهم نشد.

برای یادآوری، پروژه تایتان با هدف توسعه‌ی مکانیزم‌های پلتفرم یا کیت خودرو خودران در سال ۲۰۱۴ رسانه‌ای شد. درواقع، پروژه مذکور زمانی آغاز شد که اپل می‌خواست وسیله نقلیه تمام‌عیار خود را به‌صورت مستقل توسعه دهد؛ اما گزارش‌هایی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌داد که اپل به‌طور کامل از این کار دست کشیده است. سپس گفته شد که پروژه‌ی غول فناوری کوپرتینو بر توسعه‌ی فناوری برای تسهیل ساخت اتومبیل‌ خودران متمرکز است و ممکن است محصول نهایی یک خودرو تمام‌عیار و فیزیکی نباشد؛ اما برخی گزارش نیز از آن حکایت داشتند که اپل می‌تواند وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام‌عیار خود را توسعه دهد.

گفته می‌شود اپل از آن زمان با شرکت‌های مختلف در تماس بوده و تلاش کرده است شریکی مشابه فاکسکان برای پروژه اپل کار خود پیدا کند. حتی خود فاکسکان نیز می‌تواند یک گزینه محتمل برای همکاری در تولید اپل کار باشد. در حال‌ حاضر زیرمجموعه‌های فاکسکان قطعاتی برای شرکت‌هایی مانند تسلا و بی‌ام‌و تولید می‌کنند و اخیرا این شرکت قرارداد تأمین خودرو با استلانتیس (فیات – کرایسلر) امضا کرده است و با جیلی برای توسعه پلتفرم‌های نرم‌افزاری و تولید وسایل نقلیه تمام‌عیار همکاری می‌کند. شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل نیز احتمالا پیش‌تولید بخشی از باتری‌های خودرو الکتریکی‌اش را به فاکسکان محول کرده است.

به‌طورکلی، غول فناوری کوپرتینو از سال ۲۰۱۴ روی خودرویی الکتریکی کار می‌کند و تاکنون، اپل چندین پرونده‌ی ثبت اختراع مربوط به فناوری وسایل نقلیه را ثبت و مهندسان سرشناسی خودرو را از شرکت‌هایی مانند تسلا، پورشه، بی‌ام‌و، بنز و… استخدام کرده است. تعدادی از تحلیلگران بر این باورند که خودرو اپل می‌تواند عمدتا به تهدید رقابتی برای بازیکنان غالب فعلی در فضای خودروهای الکتریکی مانند تسلا تبدیل شود. از سوی دیگر، صنعت خودروهای برقی به‌سرعت در حال پیشرفت است و اپل می‌خواهد هرچه سریع‌تر برگ برنده خود را وارد رقابت کند.

اعتقاد بر این است که وضعیت بازار خودروهای الکتریکی (EV) مشابه زمانی است که اپل با آیفون وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد و آن بخش را کاملا متحول کرد. اکنون احتمالا وقت آن فرا رسیده است که اپل بخش خودروهای خودران یا الکتریکی را نیز دستخوش تغییر کند. بااین‌حال، نتیجه‌گیری پیش از موعد بسیار دشوار خواهد بود و نمی‌توان به‌صورت قطعی موفقیت اپل در این صنعت را تضمین کرد.

تاکنون، اپل از تأیید تولید خودرو خودران خودداری کرده است؛ اما انبوهی از شایعه‌ها و گزارش‌های متعدد، نقشه‌ی راه و دورنمای غول دنیای فناوری برای ورود صنعت بزرگ خودرو را به‌طور واضح نشان می‌دهد. همچنین، جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قراردادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد و نخستین نسل از خودرو آن‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای مشاغل ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل بدون راننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی رباتاکسی‌ها باشد.

به گزارش زومیت، انتظار می‌رود اپل کار بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ عرضه شود و اگر اپل بتواند این خودرو را تا سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برساند، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه اتومبیل را به‌فروش برساند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که با توجه به دستیابی سخت و طاقت‌فرسا به قابلیت‌هایی از جمله فناوری باتری و موانع نظارتی، احتمال رونمایی اپل از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی الکتریکی (EV) تا سال ۲۰۲۴ فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد است و ساخت اتومبیل خودران به دلیل مسائل ایمنی و مسائل نظارتی، ممکن است حتی بیشتر طول بکشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید