اولویت کاری اعضای شورای شهر تهران چیست؟/ اسم فامیل بازی؛ عادتی غیر قابل ترک در شورای شهر تهران

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
    کد خبر :738409

شورای شهر به عنوان نهادی محلی که نمایندگانش با رأی مستقیم مردم شهرها انتخاب می شوند، رسالت های مهم و حیاتی دارد که عمل به آنها نه تنها بر اساس قانون وظیفه هر عضو شورای شهر است، بلکه می تواند نوید بخش یک شهر سالم و پویا برای شهروندان باشد؛ مسئله مهمی که به نظر می رسد در شورای شهر تهران با برخی رسالت های جانبی دیگر تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گزارش «بازتاب»، با اینکه از جمله رسالت های اصلی شورای شهر انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری است و این مهم در مورد شهری چون کلانشهر تهران زمان و دقت بسیار بالایی می طلبد، بررسی ها نشان می دهد که اعضای این شورا با پرداختن بیش از اندازه به برخی رسالت های جانبی، از وظایف اصلی خود دور شده اند.

از جمله رسالت های جانبی که گویا برای اعضای شورای شهر تهران بسیار مهم است در سه سال گذشته بارها به همین دلیل خبرساز شده اند، ماجرای نامگذاری خیابان و کوچه های شهر است؛ اقدامی که به واسطه تکرار و استمرار بیش از اندازه از سوی برخی شهروندان به ویژه کاربران شبکه های مجازی از آن به عنوان اسم فامیل بازی کردن اعضای شورا و یا شورای اسم فامیل تهران یاد می شود.

هر چند برای این مهم می توان مثال و مصداق های فراوانی را مورد اشاره قرار داد، به نظر نمونه های اخیر اقدام اعضای شورای شهر تهران برای تغییر نام خیابان ها که با واکنش شهروندان رو به رو شد، کفایت می کند.

در هفته های گذشته این شورا پس از درگذشت سهیل گوهری و روح الله رجایی از جمله فعالان رسانه که به واسطه ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، در مجاورت دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در خیابان شریعتی، دو معبر را به نام این دو تازه درگذشته نام گذاری کردند.

آنها همچین در هفته جاری خیابانی را به نام مهندس مهدی بازرگان نام گذاری کردند؛ اقدامی که پیشتر نیز در مورد دکتر محمد مصدق (از جمله چهره های سیاسی معاصر و در حال حاضر محبوب) و بسیاری از شخصیت های معاصر دیگر نیز رخ داده بود.

پس از اقدام شورای شهر تهران در نامگذاری دو معبر به نام فعالان رسانه، اعتراضاتی علیه این شورا ایجاد شد و محور اصلی آنها هم این بود که چرا شورای شهر دغدغه دیگر درگذشتگان ویروس کرونا به ویژه پزشکان و پرستاران را نداشته است!

در مورد اقدام اخیر یعنی نامگذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان نیز فارغ از اعتراض هایی که جنس سیاسی دارد، برخی کابران شبکه های مجازی اعضای شورای شهر را بخاطر تمرکز بیش از حد روی مسئله تغییر نام خیابان ها شماتت کرده و با حالت طنز آنها را درگیر و مشغول بازی اسم فامیل معرفی کرده اند.

فارغ از آنچه در مورد این نام گذاری ها در شبکه های مجازی مطرح شده و می شود و نیز فارغ از این نکته که تا چه میزان این نامگذاری ها صحیح و لازم است، مسئله مهم دیگر این است که پرداختن بیش از حد به این مسئله چه دلیلی دارد و چه میزان از وقت و انرژی اعضای شورای شهر را تلف می کند؟

واقعیت این است که شهر بزرگی مثل تهران با حجم انبوهی از مشکلات شهری نیازمند نظارت مستمر و دقیق اعضای شورای شهر بر روی عملکرد شهرداری است و این مهم در کنار رسالت مهم دیگری مثل تصویب بودجه و نظارت بر حسن اجرای آن مسئله مهم تری است.

موضوع مهمی که باید در سر لوحه کاری اعضای شورای شهر تهران باشد، اما از قرار معلوم مسائلی چون نامگذاری خیابان ها این اجازه را به آنها نمی دهد.

این را از آن جهت می گوییم که به هر صورت مرگ و به ویژه مرگ انسان های معروف و یا خاص را پایانی نیست و شرایط به گونه ای شده که گویا اعضای شورای شهر همواره مترصد مرگ فردی مشهور و یا یافتن نام شخصیتی محبوب در تاریخ معاصر هستند تا نامش را روی یک خیابان یا کوچه بگذارند؛ واقعیتی که فکر و خیال اعضای شورا را به خود مشغول کرده و آنها را از پرداختن به رسالت های اصلی بازداشته و باز خواهد داشت.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علی گفت:

    مشکل شما با ورود شورای شهر به مقوله نام گذاری خیابانها است واقعا”؟ باور کنیم یعنی؟ شورای شهر تا حالا هزاران نام خیابان در تهران را به نام افراد مختلف از شخصیتهای داخلی و خارجی کرده، کسی اعتراضی نداشت؛ حالا که دوتا خیابون به اسم مصدق و بازرگان کرده همه تون جیغ می زنین؟ البته من احساس خاصی به این دو نفر ندارم، ولی این کامنت را نوشتم که یه وقت تصور نکنین مردم در جریان فعل و انفعالات مغزی شما نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید