بازتاب ایران؛

اوراسیاریویو: ایران معاهده تحدید حدود خزر را تصویب نمی کند/ المانیتور: ایران قبل از روی کار آمدن رئیسی توافق می کند/ گاردین: آمریکا بایدن تضمین کند از توافق خارج نمی شود/ دِهیل: خروج آمریکا از خاورمیانه روز رستاخیز را رقم می زند

    کد خبر :823594

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل اندیشکده اوراسیاریویو، پایگاه خبری المانیتور، روزنامه گاردین و روزنامه دِ هیل با تأکید بر موضوعاتی چون ایران معاهده تحدید حدود خزر را تصویب نمی کند، ایران قبل از روی کار آمدن رئیسی توافق می کند، آمریکا بایدن تضمین کند از توافق خارج نمی شود، خروج آمریکا از خاورمیانه روز رستاخیز را رقم می زند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اوراسیاریویو: ایران معاهده تحدید حدود خزر را تصویب نمی کند

تحدید حدود در دریای خزر سال های متمادی است که مطرح است و به نتیجه قطعی نرسیده است، این مسئله با فروپاشی شوروی پیچیده تر شده است .

اندیشکده اوراسیاریویو در این باره نوشت: ایران تا زمان روشن شدن مسئله اصلی، معاهده تحدید حدود خزر را امضاء نخواهد کرد.

ادامه می دهد: هنگامی که پنج کشور ساحلی سال 2018 توافق نامه ای را در مورد تعیین سطح دریای خزر امضاء کردند، بیشتر ناظران در روسیه، منطقه و غرب استدلال کردند که این یک راه حل برای اختلافات درمورد چگونگی تقسیم آب ها بعد از فروپاشی شوروی است.

افزوده است: ایران از تصویب این توافقنامه امتناع ورزید، بخش زیادی از بندهای موجود در توافقنامه توسط کشورهای همسایه دریای خزر درحال اجرا است، اما این به صورت داوطلبانه است.

خزر

در پایان این اندیشکده مدعی است تا زمانی که این مسئله حل نشود کشورهای منطقه قادر نخواهند بود برای جذب سرمایه گذاری خارجی در میدان های نفت و گاز اقدام کنند.

المانیتور: ایران قبل از روی کار آمدن رئیسی توافق می کند

مذاکرات هسته ای در وین یک موضوع مهم و قابل تامل است و از احتمال توافق طرفین و زمان آن از حائز اهمیت است، با انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور این مسئله پیچیده تر شده است، تغییر نگاه دولت ایران یک مسئله مهم در ادامه مذاکرات است.

پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: ایران قبل از روی کار آمدن رئیسی معامله می کند.

این طور ادامه می دهد که چرا توافق هسته ای ایران می تواند برای رقبای روحانی و رئیسی یک پیروزی باشد.

آورده است: مذاکرات فقط در مورد تحریم های نفتی و بانکی نبوده است و سخنگوی دولت ایران می گوید: مگر اینکه در همه موارد دستورکار توافق شود، عملاً هیچ معامله ای وجود ندارد.

افزوده است: توافق درحالی صورت می گیرد که رئیسی بر دولت مسلط شده است، این رسانه مدعی است با آمدن آقای رئیسی درست است که در اصل مسائل تغییری ایجاد نمی شود اما خواسته ها و لحن تغییر خواهد کرد.

مذاکرات هسته ای

در پایان این پایگاه خبری آورده است سریع ترین فرمول برای رسیدن به توافق این است که قبل از روی کار آمد رئیسی توافق انجام شود.

گاردین: آمریکا بایدن تضمین کند از توافق خارج نمی شود

ایران در دور قبل توافق هسته ای تجربه توافق با یک رئیس جمهور در آمریکا و خروج رئیس جمهور دیگر را داشته است، لذا این بحث مطرح است که در صورت شکل گرفتن توافق جدید چه تضمینی وجود دارد که ایالات متحده دوباره از آن خارج نشود.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: ایران می گوید آمریکا باید تضمین کند که توافق هسته ای را ترک نخواهد کرد.

ادامه می دهد: اصرار ایران بر این مسئله نشان می دهد که پس از سه ماه گفتگو در وین هنوز این دغدغه برای ایران بسیار جدی است.

از قول آقای تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل افزوده است: تضمین آمریکا مبنی بر اینکه هرگز دوباره ازتوافق هسته ای با ایران خارج نمی شود، برای پایان موفقیت آمیز گفتگوها در وین درباره شرایط بازگشت واشنگتن به توافق حیاتی است.

رئیسی

در پایان این روزنامه به اتهامات حقوق بشری که به آقای رئیسی نسبت داده می شود پرداخته است، مدعی است این اتهامات بر نگاه سایر کشورها به رئیس جمهور جدید ایران تاثیرگذار است.

دِ هیل: خروج آمریکا از خاورمیانه روز رستاخیز را رقم می زند

بحث خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان و خاورمیانه در کانون توجه بسیاری از رسانه ها قرار دارد، بحث جایگزینی توسط چین نیز مطرح است.

روزنامه دِ هیل تلاش کرده است این مسئله را بررسی کند و در این باره نوشت: خروج ایالات متحده از خاورمیانه روز رستاخیز را رقم می زند.

ادامه می دهد: همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از عربستان، تکرار خروج آمریکا از افغانستان است، برخی از متخصصان سیاست خارجی آن را خطرناک توصیف کرده اند.

افزوده است: حمایت های ایالات متحده از عربستان سعودی در رابطه این کشور و ایران ایجاد اختلاف بیشتری کرده است.

همچنین با اشاره به قرار داد ابراهیم افزوده است که این قرارداد نیز با صحنه گردانی ترامپ و در مسیر مقابله با ایران شکل گرفت.

آمریکا

در پایان این روزنامه این طور نتیجه گرفته است که خروج آمریکا منطقه را آرام تر خواهد کرد و اگر دغدغه مسئله نفت برای متحدین آمریکا وجود دارد، این مسئله برای چین هم وجود دارد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید