اوراسیاریویو: ایران به زودی خط لوله انتقال نفت را راه اندازی می کند/ هاآرتص: موشک ایرانی به کشتی اسرائیلی اصابت کرد/ رویترز: سختگیری ایران مانع بازگشت به برجام قبل از انتخابات است/ نشنال اینترست: آیا نیروی دریایی سلطنتی انگلیس باید نگران ایران باشند؟

    کد خبر :795977

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل اندیشکده اوراسیاریویو، روزنامه هاآرتص، خبرگزاری رویترز، نشریه نشنال اینترست با تأکید بر موضوعاتی چون ایران به زودی خط لوله انتقال نفت را راه اندازی می کند، موشک ایرانی به کشتی اسرائیلی اصابت کرد، سختگیری ایران مانع بازگشت به برجام قبل از انتخابات است، آیا نیروی دریایی سلطنتی انگلیس باید نگران ایران باشد؟ نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اوراسیاریویو: ایران به زودی خط لوله انتقال نفت را راه اندازی می کند

سال ها است که بحث انتقال صادرات نفت ایران از خلیج فارس به سواحل دریای عمان و به طور کلی خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز مطرح است.

اندیشکده اوراسیاریویو در همین باره نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که خط لوله اصلی انتقال نفت در آینده نزدیک راه اندازی می شود که به این کشور امکان می دهد مقدار زیادی از نفت خود را از طریق دریای عمان صادر کند.

در ادامه آمده است: این خط لوله از از استان بوشهر تا بندر جاسک مسیر 1000 کیلومتری را طی کرده است.

این اندیشکده در ادامه افزوده است: این پروژه دومیلیارد دلاری به ایران امکان فروش نفت خارج از تنگه هرمز را می دهد. همچنین رئیس جمهور ایران از این پروژه به عنوان بخشی از توانمندی های ایران در بی اثر کردن تحریم ها یاد کرده است.

هاآرتص: موشک ایرانی به کشتی اسرائیلی اصابت کرد

مدتی است که بحث درگیری های ایران و اسرائیل در دریا و هدف قرار گرفتن کشتی های ایرانی توسط اسرائیل و کشتی های اسرائیلی توسط ایران در رسانه های جهان مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه هاآرتص درباره این درگیری ها نوشت: پنج شنبه گزارش اصابت یک موشک ایرانی به کشتی باری متعلق به اسرائیل در دریای عرب منتشر شد. این کشتی از مبداء تانزانیا به مقصد هند در حال حرکت بود.

در ادامه این رسانه اشاره می کند که این کشتی با توجه به خساراتی که متحمل شده است به مقصد منتقل شده است.

در پایان روزنامه مذکور اشاره می کند که ارتش اسرائیل گفته است فعلاً در این باره توضیحی نمی دهد. سخنگوی وزارت خارجه ایران دخالت ایران در این حادثه را رد کرده است.

رویترز: سختگیری ایران مانع بازگشت به برجام قبل از انتخابات است

دو موضوع بازگشت ایالات متحده به برجام و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران، دو مسئله بسیار مهم و در هم تنیده است که نمی توان آن ها را از یکدیگر جدا کرد. هر کدام بر دیگری تاثیرات مهم دارد.

خبرگزاری رویترز این مسئله را مورد بررسی قرار داده و نوشت: دیپلمات ها و مقامات گفتند که احتمال پیشرفت واشنگتن و تهران برای احیای توافق هسته ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اثر سختگیری های ایران به شدت کاهش یافته است.

در ادامه متن آمده است: ایران می گوید دولت بایدن باید تحریم های ایجاد شده توسط ترامپ را لغو کند.

همچنین اشاره شده است به صحبت های آقای ظریف که مدعی شده است اگر دیپلماسی تا انتخابات به نقطه مناسبی نرسد، پس از انتخابات به مدت چند ماه کار متوقف خواهد بود.

این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که از نظر طرف های غربی هنوز پنجره مذاکره بسته نشده است، اما همگی به این نتیجه رسیده اند که اتفاق عمده ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ نخواهد داد.

نشنال اینترست: آیا نیروی دریایی سلطنتی انگلیس باید نگران ایران باشند؟

افزایش قدرت دریایی ایران و بومی سازی تجهیزات و شناورهای این نیرو باعث نگرانی رقبای منطقه ای و بین المللی شده است.

نشریه نشنال اینترست به این موضوع پرداخته و نوشت: نیروی دریایی ایران یک طوفان بزرگ است که شامل طرح های روسی، کره شمالی و بومی است، همچنین شناورهای غربی قدیمی را نیز در اختیار دارد.

در ادامه این نشریه به موضوع توقیف کشتی انگلیسی توسط نیروی دریایی ایران به تلافی توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس، اشاره کرده است.

این نشریه این طور نتیجه می گیرد که اگرچه انگلیس توان هسته ای را در اختیار دارد اما نمی توان گفت نیروی دریایی انگلیس از ایران قوی تر است و می تواند بهتر عمل کند، اعداد و ارقام نمی تواند مولفه درستی برای ارزیابی باشد. نتیجه مقابله به میزان زیادی بستگی به شرایط دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید