بیماران کرونایی خانگی انواع دستگاه های اکسیژن ساز را بشناسند

    کد خبر :838299

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است برای تولید اکسیژن مورد نیاز افراد بیمار طراحی و ساخته شده است. افرادی که به برخی از بیماری های ریوی و تنفسی یا بیماری کرونا مبتلا شده اند، به دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارند تا اکسیژن مورد نیاز خود را از این دستگاه تامین کنند. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه شما را با آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دستگاه اکسیژن ساز در دو نوع ثابت و اکسیژن اکساز قابل حمل یا همان پرتابل وجود دارند که کابرد های مختلفی دارند.

برای مشاهده قیمت انواع اکسیژن ساز ها روی لینک دستگاه اکسیژن ساز کلیک نمایید.

اکسیژن ساز ثابت یا همان دستگاه اکسیژن ساز خانگی

یکی از انواع دستگاه اکسیژن ساز، مدل ثابت یا خانگی می باشد. این مدل از اکسیژن ساز ها در ظرفیت های 3 و5 و8 و10 لیتر در دقیقه وجود دارند. این دستگاه در این ظرفیت ها اکسیژن لازم بیمار ها را به شکل پیوسته تولید می کند. شما می توانید با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی، بیمار خود را در خانه و تحت مراقبت خود نگهداری کنید. برای این کار کافیست یک دستگاه اکسیژن ساز خانگی بخرید و یا اجاره کنید. این دستگاه به طور پیوسته اکسیژن لازم را تولید می کند و لازم نیست نگران این موضوع باشید.
معمولا این دستگاه های خانگی از چرخ هایی در زیر خود برخوردار هستند که جابجایی آن را راحتر کرده است و فرد می تواند آن را از این اتاق به اتاق دیگر منتقل کند. همین طور بیماران عزیز می توانند با استفاده از سوند های اکسیژن بلند به راحتی در خانه تحرک داشته باشند بدون اینکه دچار مشکلی شوند.

اکسیژن ساز قابل حمل یا همان اکسیژن ساز پرتابل

یکی دیگر از دستگاه های اکسیژن ساز، دستگاه اکسیژن ساز پرتابل یا قابل حمل می باشد. این نوع دستگاه برای بیمارانی که در بیرون از منزل نیز به اکسیژن نیاز دارد، است. آنها می توانند خیلی راحت با تهیه این نوع از دستگاه ها به بیرون از خانه بروند. دستگاه اکسیژن ساز پرتابل در ظرفیت های 2 و 3 و 5 لیتر بر دقیقه وجود دارد. این دستگاه اغلب اکسیژن مورد نیاز بیمار را به شکل سیستم تولید می کنند.

در داخل این دستگاه از سنسور های فشار بسیار دقیق استفاده شده است که دم و بازدم بیمار را تشخیص می دهد و در زمان دم اکسیژن را خارج و در زمان بازدم آن را قطع می کند. این روش باعث می شود که در مصرف انرژی دستگاه صرفه جویی شود.

تفاوت اکسیژن ساز خانگی با پرتابل

تفاوت اصلی این دو نوع دستگاه در اندازه و وزن آنها می باشد. یکی دیگر از تفاوت های آنها مجهز بودن به باتری شارژی داخلی می باشد در حالت وصل بودن به برق 220 ولت شهری و یا 12 ولت فندکی باتری شارژی درون دستگاه شارژ می شود تا اکسیژن مورد نیاز بیماران را فراهم کند.

دستگاه Bpap (بای پپ) :

دستگاه بای پپ بیشتر برای افرادی استفاده میشود که به طور کلی در انجام عمل دم و بازدم مشکل دارند. در بیمارانی که وقفه های تنفسی آنها بسیار زیاد و حاد باشد این دستگاه تجویز میشود.

نحوه کارکرد دستگاه Bpap

دستگاه Bpap با ایجاد دو فشار مثبت ، با یک فشار بالا به عمل دم کمک میکند و بلافاصله برای عمل بازدم فشار را کاهش میدهد و کاملا هوشمند تشخیص میدهد بیمار چه زمانی میخواهد عمل دم و چه زمانی بازدم انجام دهد. بسیاری از بیمارانی که در ICU با ونتیلاتور تنفس میکنند در خانه ملزم به تهیه دستگاه Bpap خواهند بود.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی ۵ لیتری J۵N

یکی از دستگاه های اکسیژن ساز خانگی دستگاه اکسیژن اکساز ۵ لیتری J۵N می باشد.

ویژگی های اکسیژن ساز خانگی ۵ لیتری J۵N

• مقرون به صرفه ترین دستگاه اکسیژن ساز خانگی ۵ لیتری

• دارای نبولایزر و مرطوب ساز
• یک سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش
• میزان جریان خروجی اکسیژن
• از ۰ تا ۵ لیتر در دقیقه
• خلوص اکسیژن خروجی ۹۳%±۳%
• فشار اکسیژن خروجی ۰,۰۷ – ۰.۰۴ مگا پاسکال
• صدای موتور کمتر از ۵۰ دسی بل
• دارایی ابعاد۶۰×۳۱×۳۴ سانتی متر
• دارای وزن ۲۳ کیلو گرم
دارای هشدار های آلارم برق،آلارم کاهش یا افزایش فشار،آلارم خلوص اکسیژن

عملکرد دستگاه اکسیژن اکساز

دستگاه اکسیژن ساز خانگی، از تکنیک بسیار ساده برای فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز بیمار، استفاده می کند. دستگاه اکساز به وسیله پمپ مخصوص، هوای درون اتاق را مکیده و سپس از محفظه‌های پودر زئولیت عبور می‌دهد و پودر زئولیت، اکسیژن ۲۱ درصد موجود در هوای ورودی را از گازهای دیگر هوا جدا کرده و به سمت محفظه‌های دیگر هدایت می‌نماید.
کمپرسور موجود در دستگاه اکسیژن اکساز ، فشار و درصد اکسیژن را در محفظه‌ها بالا برده و خلوص اکسیژن داخل آنها را به ۹۴ درصد و فشار آن‌را به حدود ۲۳۰ میلیمتر جیوه می‌رساند. قیمت اکساز مناسب است همچنین اکسیژن از درون محفظه نگهداری به پشت فلومتر جلوی دستگاه هدایت شده و از نازل مخصوص به سمت بینی و دهان بیمار هدایت می‌گردد.

اکساز

6 اشتباه رایج در استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی:

1-دقت کنید که اگر دستگاه اکسیژن ساز خانگی در حالتی که روشن است اما هیچ استفاده ای از آن نمیگردد، به محیط اتاق اکسیژنی اضافه نمی کند.

-دستگاه اکسیژن ساز بدون برق کار نمی کند و باتری ندارد. پس لازم است حتما به جریان برق متصل گردد.
3-این دستگاه شامل دوفیلتراست که مادام العمر نیستند : فیلتر داخلی که توصیه می گردد بعد از اینکه به مدت 2000ساعت کار کرد عوض شود و فیلتری خارجی که تعویض آن بعد از 800 ساعت استفاده می باشد.
4-توجه کنید که در زمان روشن بودن دستگاه، نباید آن رابه صورت مایل قرار دهید و از حمل کردن ان نیز بپرهیزید چرا که موتور کمپرسور به صورت معلق در داخل دستگاه اکسیژن ساز تعبیه شده است.
5-حدود یک سوم لیوان مانومتردر دستگاه اکسیژن ساز خانگی که اکسیژن خروجی با عبور از آن مرطوب می شود باید حاوی آب مقطر یا آبی که جوشیده شده است باشد و پیشنهاد می کنیم هر ده روز شلنگ و لیوان جرم زدایی شود.
6- ازاستعمال دخانیات مثل سیگاردر کنار دستگاه اکسیژن ساز خودداری کنید! حتما میدانید که اکسیژن یک گاز اشتعال زا است بنابراین استفاده از سیگار، خطر آتش سوزی و انفجار راه به همراه دارد.

استفاده ازدستگاه اکسیژن ساز خانگی چه زمانی توصیه می گردد؟

1-برای کودکان و یا افرادی که به علت کهولت سن باید دارای گردش خون منظم باشند؛
2- دستگاه اکسیژن ساز باعث پیشگیری از خطر افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و تنفسی مثل آسم و پنومونی یا همان عفونت ریه می گردد.
3- برای اینکه خون کافی به بافت های بدنتان برسد، لازم است از اکسیژن ساز خانگی استفاده نمایید.
4-یکی ازفواید افزایش اکسیژن رسانی به بدن، پدیدارشدن پوستی شفاف و با طراوات است.
5-بدیهی است که داشتن پوستی شاداب، از پیری زودهنگام جلوگیری کرده و اکسیژن رسانی کافی به مغز، بدن را در برابرآسیب های محیط اطراف مثل استرس محافظت می نماید.

منبع: اکسیژن ساز بهامین طب

پایان رپرتاژ خبری/13

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید