افزایش نگرانی ها از شمار فزاینده ابتلا به ویروس کرونا در شعب بانکی/ زیرساخت های وعده داده شده چه زمانی به داد کارکنان بانکی خواهد رسید؟

    کد خبر :730838

از جمله مراکز اداری موثر و پرکاری که در پی شیوع ویروس کرونا بیش از هر مجموعه اداری دیگر آسیب دیدند و سلامت کارکنانشان به مخاطره افتاد، باید به بانک ها اشاره کرد؛ مراکزی که به دلیل اهمیت بالایشان در گردش مالی و داد و ستد حتی کرونا نیز بهانه ای برای تعطیلی آنها نشد.

به گزارش «بازتاب»، نفوذ وحشتناک ویروس کرونا در بین کارمندان بانک ها به دلیل تعامل زیاد و نزدیک آنها با مشتریان بسیار بیشتر از سایر مراکز اداری اعلام شده است و مستند به آمار و ارقام موجود در طول ماه های گذشته تعداد زیادی از شعب و باجه های بانکی کشور از مشهد گرفته تا قزوین، خوزستان، اصفهان و لامرد فارس به دلیل ابتلای تمامی کارکنانشان به ویروس کرونا یا تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن هستند.

 

این رویه در حالی است که در هفته های اخیر بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان نسبت به شیوع بیش از پیش ویروس کرونا در بین کارکنان دولت و به ویژه کارکنان بانک ها هشدار داده و بر ضرورت اتخاذ تصمیم های جدید و موثر تأکید کرده بودند.

در این بین شورای هماهنگی بانک‌ها، از پانزدهم تیر ماه سال جاری استفاده از ماسک برای کارکنان و مشتریان بانک ها اجباری کرد، اما این اقدام نیز آنچنان که باید و شاید در حفظ سلامت کارکنان بانکی موثر نبود و همچنان آمار ابتلا به ویروس کرونا در بین این قشر از جامعه رو به افزایش است.

به طور مثال این نگرانی را می توان از آمار و ارقامی برداشت کرد که اخیراً عبدالله باقریان، سرپرست شعب بانک ملی در استان گلستان مطرح کرد و چند روز پیش از ابتلای 420 نفر از کارمندان بانک های این استان به کرونا خبر داد.
در همین رابطه باقریان روز یکشنبه به ایرنا گفت: در مجموع و برابر آخرین آمار تایید شده حدود 12 درصد از کارمندان بانک های استان گلستان به بیماری کرونا مبتلا شدند و علاوه بر آن و با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی در محل کار ۲ نفر از کارکنان بانک های استان بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

وی افزود: پیش از این پنج شعبه بانک در گلستان به دلیل ابتلای برخی کارکنان به کرونا تعطیل شد.

این البته همه آمار نگران کننده و خسارت بار مربوط به سلامت کارکنان بانک های کشور نبود و اخیراً رسانه ها از ابتلای تعدای از کارمندان بانک ها در استان های کرمانشاه، فارس و قزوین خبر دادند و مسئله به قدری مهم و نگران کننده پیش رفت که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ضمن انتقاد از عدم رعایت اصول بهداشتی در برخی از بانک ها گفت: بر اساس بازرسی‌ها و نظارت‌های به عمل آمده، برخی از بانک‌های سطح استان قزوین اصول بهداشتی در مواجهه با بیماری کرونا را رعایت نمی‌کنند و متأسفانه اهتمامی به مسئله پیشگیری ندارند.

این شرایط در حالی است که می دانیم تقریباً همه کارکنان بانک ها و موسسات مالی در خط مقدم مواجهه با مردم هستند و این موضوع ریسک خطر پذیری و ابتلای آنها به ویروس کویید 19 را افزایش می دهد .

مسئله ای که گویا هنوز قرار نیست راهکار موثری برای رهایی از آن عملیاتی شود و طرح دورکاری کارکنان بانکی نیز هنوز به جایی نرسیده است و از قرار معلوم زیر ساخت های لازم برای افزایش این نوع خدمات فراهم نیست و برخی از بانک ها به بهانه های مختلف مشتریان را به شعبه می کشانند.

در رابطه با همین مشکلات «علیرضا-گ»، یکی از مشتریان بانک ملی شهر تهران به «بازتاب» گفت: برای استفاده از سامانه بام و همچنین تغییر شماره پیامک حساب به یکی از شعب بانک ملی در منطقه سعادت آباد مراجعه کردم و پس از یک ساعت انتظار؛ از متصدی خواستم که تغییرات لازم را انجام دهد و ایشان نیز پس از احراز هویت و دریافت اطلاعات لازم، نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کردند و این وعده را دادند که پس از سه روز و بدون هیچ مشکلی می توانید از سامانه غیرحضوری استفاده کنید.

وی افزود: با گذشت یک هفته از اعمال تغییرات، هنوز هم قادر به ثبت نام و استفاده غیر حضوری از خدمات بانک نیستم و در پیگیری های مکرر گفتند که بار دیگر بایستی به شعبه مراجعه کنم.
آنچه مورد اشاره قرار گرفت، تنها گوشه ای از ناهماهنگی ها در سیستم بانکی است که در نهایت باعث افزایش تعداد مراجعه کنندگان به شعب می شود.

رویه ای که در کنار مراجعه بی دلیل مردم به شعب و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط برخی از شهروندان دست به دست هم داده اند تا آمار ابتلا به کرونا در بین کارکنان بانک ها افزایش پیدا کند و بانک مرکزی را مجاب کرد تا بار دیگر طی بخشنامه ای اعلام کند که بانک‌ها باید نسبت به ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری اقدام کنند.

تأکیدی تکراری که می دانیم محقق نخواهد شد مگر اینکه مدیران ارشد بانکی کشور با درک عمیق و دقیق تری از بحران پیش آمده تحولی اساسی در ساختار خدمات بانکی خود ایجاد کنند و زمینه ای فراهم کنند تا شاید به این وسیله از سیل مراجعه مردم به شعب کاسته شود.

به هر صورت باید منتظر بود و دید در آینده نزدیک چه تحولاتی در حوزه زیرساخت های پولی و بانکی کشور رقم خواهد خورد و مدیران بانکی کشور برای تأمین امنیت بهداشتی و به بیان بهتر جانی کارکنانشان تا چه میزان می توانند موفق و موثر ظاهر شوند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید