بازتاب ایران

اسپوتنیک: چرا ریاض خواهان صلح با ایران است/ الجزیره: ایران از ابَررایانه سیمرغ رونمایی می کند/ آروتزشوا: ایران در حال اتمام کار در کارخانه اورانیوم است

    کد خبر :810689

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه خبری الجزیره و کانال خبری آروتزشوا تأکید بر موضوعاتی چون چرا ریاض خواهان صلح با ایران است، ایران از ابَررایانه سیمرغ رونمایی می کند، ایران در حال اتمام کار در کارخانه اورانیوم است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: چرا ریاض خواهان صلح با ایران است

پس از پایان دولت دونالد ترامپ، عربستان سعودی رویکرد مثبتی برای مذاکره با ایران از خود نشان داد، این تغییر رویکرد مورد توجه رسانه های قرار گرفت.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا فاش کرد که چرا ریاض خواهان صلح با ایران پس از ترامپ است.

در ادامه این خبرگزاری به مصاحبه بن سلمان که مدعی شده است کشورش علاقه مند است که با ایران روابط خوبی داشته باشد، اشاره کرده است.

همچنین افزوده است: سعودی ها از تعهدات امنیتی ایالات متحده پس از ترامپ اطمینان ندارند، لذا به دنبال روش عملی برای گفتگو با ایران هستند.

عربستان

در پایان این خبرگزاری رفتار عربستان سعودی با قطر و ایران را در کنار نزدیک تر شدن به عمان و عراق را تلاشی برای احیای شبکه دوستانی دانسته است که سعودی در چند سال گذشته از دست داده است.

الجزیره: ایران از ابَررایانه سیمرغ رونمایی می کند

ساخت ابَررایانه توسط دانشمندان ایرانی با تکیه بر توان داخلی خبری است که برای رسانه های زیادی دارای جذابیت و ناباوری بوده است.

پایگاه خبری الجزیره از جمله رسانه هایی است که به این خبر پرداخته است و در این مورد نوشت: ایران از قوی ترین ابَررایانه داخلی خود رونمایی می کند.

این ابَررایانه که به نام پرنده افسانه ای سیمرغ نامگذاری شده است توسط مهندسان ایرانی در دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است.

در ادامه به برخی مشخصات فنی این ابَررایانه اشاره شده است و همچنین این رسانه مدعی است که اگرچه کار ساخت تماماً در داخل ایران و توسط تیم ایرانی انجام شده است اما برخی سخت افزارهای مورد استفاده وارداتی است.

همچنین افزوده است: این ابَررایانه در تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی، خردکردن اطلاعات ترافیک و آب و هوا و پردازش تصویر استفاده خواهد شد.

سیمرغ

در پایان این پایگاه خبری آورده است که برخی از مسئولین از احتمال نامگذاری این ابرَرایانه به نام مریم میرزاخانی سخن گفته اند.

آروتزشوا: ایران در حال اتمام کار در کارخانه اورانیوم است

اخباری منتشر شده است از این که ایران در آستانه تکمیل کار در یک کارخانه تولید فلز اورانیوم است، این خبر بیش از هر کس دیگری مورد توجه رسانه های اسرائیلی قرار گرفته است.

کانال خبری آروتزشوا در این باره نوشت: به گزارش بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه ایران در حال انجام مراحل انتهایی کار برای تولید فلز اورانیوم است.

در ادامه آمده است: ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد ایران در آخرین مراحل تکمیل کار در یک کارخانه فلز اورانیوم در نزدیکی شهر اصفهان است.

همچنین مدعی شده است: ایران برای اعمال فشار بر دولت بایدن برای بازگشت به برجام سعی می کند این کارخانه را تا پایان ماه جاری تکمیل کند.

در پایان این کانال خبری به صحبت های حسن روحانی که مذاکرات هسته ای را در مراحل آخر توصیف کرده است و طرف های اروپایی که توافق را در گرو پیمودن یک مسیر طولانی تر دانسته اند اشاره می کند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید