اسپوتنیک: مشکل برق نطنز رفع شد/ اوراسیاریویو: وزیرامورخارجه پاکستان وارد ایران شد/ دِ ویک: ایران و عربستان در بغداد گفتگو می کنند/ اورشلیم پُست: حمله به نطنز تهدید هسته ای ایران را خنثی کرد

    کد خبر :803743

«بازتاب» سعادت شریفی پور رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، اندیشکده اوراسیاریویو، نشریه دِ ویک و روزنامه اورشلیم پُست تأکید بر موضوعاتی چون مشکل برق نطنز رفع شد، وزیرامورخارجه پاکستان وارد ایران شد، ایران و عربستان در بغداد گفتگو می کنند، حمله به نطنز تهدید هسته ای ایران را خنثی کرد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: مشکل برق نطنز رفع شد

اختلال در برق تاسیسات هسته ای نطنز که منجر به بروز حادثه در این مرکز شده بود رفع شده است و خبر این موضوع در رسانه های بین المللی بازتاب داشته است.

از جمله این رسانه ها می توان به خبرگزاری اسپوتنیک اشاره کرد که در این باره نوشت: گزارش ها حاکی از آن است که تامین برق تاسیسات هسته ای آسیب دیده نطنز بازیابی شده است.

در ادامه به نقل از آقای صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران آمده است: کابل های آسیب دیده برق تعویض شده است و اکنون سانتریفیوژهای این مجموعه مشغول کار هستند.

همچنین اشاره شده است که علی رغم آسیب های وارده به علت خرابکاری در تاسیسات هسته ای این مرکز غنی سازی هرگز متوقف نشد و غنی سازی 60 درصد نیز در همین مرکز صورت گرفته است.

 

خرابکاری در نطنز

در پایان این خبرگزاری این طور ادامه می دهد که ایران، اسرائیل را عامل خرابکاری در نطنز می داند، که از طریق یک جاسوس در تاسیسات هسته ای خرابکاری کرده است. ایران در جواب به این اقدام نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی 60 درصد را در دستور کار خود قرار داده است.

اوراسیاریویو: وزیرامورخارجه پاکستان وارد ایران شد

شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان روز سه شنبه وارد ایران شد، برخی رسانه ها به این سفر و اهداف آن پرداخته اند.

از جمله اندیشکده اوراسیاریویو که در این باره نوشت: وزیرامورخارجه پاکستان برای یک سفر سه روزه وارد ایران شد وی دیدارهایی با مقامات ارشد ایران درمورد مسائل دوجانبه و منطقه ای خواهد داشت.

در ادامه افزوده است: این دیپلمات پاکستانی در این سفر قصد زیارت حرم امام رضا(ع) را نیز دارد. دیدارهای قریشی با مقامات ایرانی شامل دیدارد با خسن روحانی، محمدجواد ظریف و محمدباقر قالیباف است.

ایران و پاکستان

در پایان این اندیشکده این آورده است: محورهای اصلی گفتگوهای قریشی در ایران، روابط دوجانبه، همکاری های دو کشور، راه های ارتقاء امنیت منطقه و مسئله صلح افغانستان است.

دِ ویک: ایران و عربستان در بغداد گفتگو می کنند

خبرهایی مبنی بر گفتگو میان ایران و عربستان منتشر شده است، در این اخبار عراق به عنوان تسهیل کننده مذاکرات بیان شده است.

از جمله رسانه هایی که به این مسئله پرداخته است نشریه دِ ویک است که در این باره نوشت: اولین دور گفتگوهای مستقیم بین ایران و عربستان به عنوان دو رقیب منطقه ای نشانگر تنش زدایی احتمالی پس از سال ها خصومت است.

این نشریه مدعی است: عربستان سعودی با توجه به پایان دوره ترامپ آغاز ریاست جمهوری بایدن خود را در موقعیت متفاوتی احساس کرده است و سعی در تغییر موقعیت منطقه ای خود دارد و در طرف مقابل ایران نیز احساس می کند، تنش زدایی با عربستان به عنوان متحد آمریکا در منطقه می تواند به روند مذاکرات هسته ای کمک کند.

ایران و عربستان

در پایان این رسانه مسئله جنگ یمن را بخش مهمی از این مذاکرات می داند و مدعی است طرف عربستانی می خواهد بداند ایران تا چه میزان بر حوثی های یمن نفوذ دارد.

اورشلیم پُست: حمله به نطنز تهدید هسته ای ایران را خنثی کرد

خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز که از سوی ایران تروریسم هسته ای نامیده شد و اسرائیل را متهم به دست داشتن در آن می داند، در اسرائیل موافقان و مخالفان جدی دارد.

از جمله رسانه هایی که به این موضوع پرداخته است، روزنامه اورشلیم پُست است که در این باره نوشت: اقدام ادعایی موساد علیه تاسیسات هسته ای نطنز تهدید هسته ای ایران را خنثی کرد.

در ادامه از قول تامیر پاردو رئیس سابق موساد آمده است: حمله به نطنز در پاسخ به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بود، اما این اقدام هم خطرات مرتبط با هسته ای ایران و هم منطقه ای را تشدید می کند.

وی در ادامه: استراتژی اسرائیل برای لگد زدن به آمریکا به دلیل بازگشت به برجام را مورد انتقاد قرار داده است. او می پذیرد که هیچ موضوعی بیش از توافق هسته ای ایران، سیاست های رهبران اسرائیل و آمریکا از هم جدا نکرده است.

برنامه هسته ای

در پایان این روزنامه از قول پاردو می نویسد: نگرانی ویژه ای که باید دولت بایدن به آن توجه خاص داشته باشد موضوع دستیابی ایران به سانتریفیوژهای پیشرفته و امکان بازرسی مستمر بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ایران است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید