بازتاب ایران

اسپوتنیک: دادگاه کانادا حکم ایران را صادر کرد/ رویترز: نفت ایران افزایش یافت، قیمت نفت کاهش یافت/ اوراسیا ریویو: روحانی می گوید همه تحریم های اصلی لغو می شود

    کد خبر :811907

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه رویترز و اندیشکده اوراسیاریویو تأکید بر موضوعاتی چون دادگاه کانادا حکم ایران را صادر کرد، نفت ایران افزایش یافت، قیمت نفت کاهش یافت، روحانی می گوید همه تحریم های اصلی لغو می شود، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: دادگاه کانادا حکم ایران را صادر کرد

پس از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران که در پی خطای انسانی مورد هدف پدافند قرار گرفت، رفتار دولت های ایران، اوکراین  کانادا در این باره مورد توجه رسانه ها بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: دادگاه کانادا حکم ایران را درباره حادثه هواپیمای اوکراینی صادر کرد.

در ادامه آمده است: دادگاهی در شهر تورنتو مدعی شده است ایران هواپیمای اوکراینی را به عمد منهدم کرده است و طیق قانون کیفری کانادا این کار را تروریسم دانسته است.

همچنین افزوده است: دولت ایران به عمد این هواپیما را مورد حمله قرار داده است و این یک اقدام تروریستی محسوب می شود و دوولت کانادا در راستای قانون عدالت برای قربانیان تروریسم با آن برخورد می کند.

هواپیمای اوکراینی

در پایان این خبرگزرای تاکید می کند که دولت جمهوری اسلامی ایران به تکرار این ادعا را رد کرده است و مدعی شده است این حادثه به صورت غیرعمد صورت گرفته است.

رویترز: نفت ایران افزایش یافت، قیمت نفت کاهش یافت

گمانه زنی درباره بازگشت ایالات متحده به برجام برای بازار نفت التهاب ایجاد می کند به این معنی که هر امیدی به این که ایالات متحده و ایران به سوی حل مسئله پیش بروند باعث کاهش قیمت نفت می شود.

روزنامه رویترز در این باره نوشت: نفت ایران افزایش پیدا می کند، بیشترین ضرر هفتگی از ماه مارس را به بازار نفت وارد کرده است.

در ادامه اشاره کرده است: آقای حسن روحانی اعلام کرد توافق با طرف های غربی و مخصوصاً ایالات متحده به خوبی پیش رفته است و احتمال توافق و بازگشت ایالات متحده به برجام را قریب الوقوع دانست.

همچنین افزوده است: صحبت های آقای روحانی احتمال رفع تحریم های نفتی ایران و بازگشت این کشور به بازار نفت را در اذهان زنده کرد.

نفت

در پایان این روزنامه به این موضوع پرداخته است که پایان واکسیناسیون در اروپا و آمریکا در تابستان باعث افزایش سفرها خواهد شد و این افزایش درخواست برای سوخت را در پی خواهد داشت.

اوراسیا ریویو: روحانی می گوید همه تحریم های اصلی لغو می شود

صحبت های آقای روحانی درباره تحریم های موجود و احتمال انجام توافق ایران و ایالات متحده در کنار رفع تحریم های اصلی، مورد  توجه رسانه های زیادی قرار گرفته است.

از جمله این رسانه ها می توان به اندیشکده اوراسیاریویو اشاره کرد که در این باره نوشت: روحانی ادعا می کند همه تحریم های اصلی لغو می شود.

در ادامه آورده است: حسن روحانی گفته است که طرف های مذاکره کننده که درگیر مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 در وین هستند، توافق کرده اند که کلیه تحریم های اصلی ایران خاتمه داده شود.

همچنین اشاره شده است که این صحبت ها توسط رئیس جمهور در جریان افتتاح پروژه های وزارت نفت در روز پنج شنبه گفته شده است.

بر این ادعای آقای روحانی تاکید شده است که ما قدم اصلی را برداشته ایم و توافق اصلی انجام شده است. دولت وی کار خاتمه تحریم ها را به پایان برده است و گفتگوها برای توافق نهایی در جریان است.

تحریم

در پایان این اندیشکده به روند خروج ایالات متحده از برجام پرداخته است و به گفتگوهای وین درباره بازگشت ایالات متحده به برجام اشاره شده است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید