بازتاب ایران

اسپوتنیک: آمریکا از ایران نفت وارد کرده است/ الجزیره: تحریم های آمریکا بیماران خاص ایران را می کشد/ اوراسیاریویو: آیا چین با تنش زدایی ایران و سعودی زاویه دارد؟ آروتزشوا: پیروزی اسد گامی بزرگ به سوی صلح است

    کد خبر :814413

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه خبری الجزیره، اندیشکده اوراسیاریویو و کانال خبری آروتزشوا تأکید بر موضوعاتی چون آمریکا از ایران نفت وارد کرده است، تحریم های آمریکا بیماران خاص ایران را می کشد، آیا چین با تنش زدایی ایران و سعودی زاویه دارد؟ پیروزی اسد گامی بزرگ به سوی صلح است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: آمریکا از ایران نفت وارد کرده است

بحث تحریم نفت ایران توسط ایالات متحده و تحریم های ایالات متحده علیه ایران طی سال های گذشته همواره برای رسانه ها دارای اهمیت و جذابیت بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک با طرح یک ادعای تازه نوشت: در دو سه ماه گذشته ایالات متحده دوبار از ایران نفت وارد کرده است.

در ادامه مطلب آمده است: با وجود تحریم های واشنگتن علیه تهران، ایالات متحده نفت خام و فرآورده های نفتی را دو بار طی دو سه ماه اخیر از ایران وارد کرده است، این اطلاعات روز جمعه اعلام شد.

همچنین افزوده است: به نظر می رسد واردات 36000 بشکه در روز در اکتبر 2020 و روزانه 33000 بشکه در مارس 2021 اولین خریدهای ایالات متحده از ایران حداقل از سال 1993 است.

نفت

در پایان این خبرگزاری با تاکید بر این که ایالات متحده سالیان درازی است که ایران تحریم کرده است، آورده است: ایالات متحده هیچ توضیحی نداده است که چگونه واردات نفت خام از ایران در گزارش وجود دارد، درحالی که ایران از سوی ایالات متحده تحریم است.

الجزیره: تحریم های آمریکا بیماران خاص ایران را می کشد

تحریم های ایالات متحده علیه ایران باعث شده است داروهای بیماران خاص وارد ایران نشود و این مسئله برخی داروهای این بیماران را نایاب و برخی را کمیاب کرده است.

شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت: ایرانیان مبتلا به بیماری های خاص به علت تحریم های ایالات متحده در حال جان سپردن هستند.

در ادامه آورده است: سازمان های غیردولتی ایرانی شکایتی را علیه شرکت سوئدی به دلیل توقف صادرات پانسمان های پزشکی نجات دهنده به ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده مطرح کردند.

همچنین به وضعیت یک بیمار در استان خراسان پرداخته است که وی از بیماری رنج می برد که واردات پانسمان های جاذب یک شرکت سوئدی درد وی را تسکین می داده است و اکنون از نبود پانسمان رنج می برد.

تحریم

در پایان این شبکه خبری اشاره می کند که شرکت سوئدی در سال 2019 طی نامه ای به ایران اعلام کرده است که به علت تحریم های ایالات متحده قادر نیست هیچ ارتباطی با ایران داشته باشد، این قطع ارتباط جان تعدادی بیمار را گرفته و رنج تعداد بیشتری را افزایش داده است.

اوراسیاریویو: آیا چین با تنش زدایی ایران و سعودی زاویه دارد؟

تنش زدایی بین ایران و عربستان سعودی طی ماه های گذشته در جریان بوده است و گفتگوهایی در همین راستا صورت گرفته است.

اندیشکده اوراسیاریویو در باره این مسئله نوشت: وزیرامورخارجه چین در اواخر مارس 2021 یک تور شش کشوره در خاورمیانه آغاز کرد، در آستانه عزیمت وی برنامه پنج ماده ای چین برای منطقه اعلام شد که شامل احترام متقابل، برابری و عدالت، منع گسترش سلاح های هسته ای، امنیت جمعی و همکاری های توسعه ای بود.

همچنین در ادامه آمده است که این اولین برنامه چین درباره خاورمیانه نیست و در سال 2013 درباره فلسطین و اسرائیل نیز طرحی از سوی چین مطرح شده است و چهار سال بعد از آن نیز فلسطین و اسرائیل به عنوان شرکای مهم در ابتکار کمربند و راه مطرح شده اند.

ایران و سعودی

در پایان این اندیشکده ایران و عربستان را به عنوان دو شریک مهم تجاری برای چین در خاورمیانه مطرح کرده است و مدعی شده است چین از تنش زدایی بین این دو قدرت منطقه ای استقبال می کند.

آروتزشوا: پیروزی اسد گامی بزرگ به سوی صلح است

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با پیروزی بشار اسد به پایان رسید، این انتخابات دارای حاشیه های فراوانی است.

کانال خبری آروتزشوا درباره این انتخابات نوشت: ایران می گوید پیروزی اسد گامی بزرگ به سوی برقراری صلح است.

ادامه می دهد: متحد رئیس جمهور سوریه پیروزی وی در انتخابات را به او تبریک گفت. ایران ضمن تبریک به مناسبت پیروزی بشار اسد در انتخابات این پیروزی را گامی مهم برای برقراری صلح پس از یک دهه جنگ داخلی توصیف کرد.

همچنین افزوده است: وزارت امورخارجه ایران در بیانیه ای به نقل از جمهوری اسلامی ایران به رئیس جمهور اسد و مردم مقاوم سوریه تبریک گفته است.

در این مطلب سازماندهی موفقیت آمیز انتخابات و مشارکت گسترده مردم سوریه گام بزرگی در برقراری صلح نامیده شده است.

بشار اسد

در پایان این کانال خبری اشاره می کند که روز جمعه روسیه نیز پیروزی در انتخابات را به اسد تبریک گفته است و آن را گامی مهم در جهت تقویت ثبات داخلی خوانده است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید