از چه زمانی جشن تولد و تبریک گفتن به وجود آمد؟

    کد خبر :782661

تاریخ تولد برای بسیاری از ما مهم ترین تاریخ ثبت شده در زندگی مان است، تاریخی که اگرچه منحصر به فرد نیست و آدم های زیادی در سراسر دنیا در یک سال و یک روز و حتی یک ساعت به دنیا آمده اند اما برای هر فرد معنا و مفهوم منحصر به فردی دارد.

ما نه تنها تاریخ تولد خودمان را اعدادی مقدس می دانیم بلکه برای تاریخ تولد عزیزان خود نیز ارزش زیادی قائل بوده و سعی می کنیم این روز را با جشن گرفتن و تقدیم هدایا یا ارسال متن تبریک تولد به آن ها تبریک بگوییم.

اگرچه امروزه جشن تولد به یک مراسم رایج و بدیهی تبدیل شده اما مانند هر سنت دیگر تاریخچه خودش را دارد و در یک نقطه زمانی و مکانی در دل تاریخ متولد شده است. احتمالا شما هم کنجکاو هستید درباره تاریخچه این سنت دوست داشتنی بیشتر بدانید.

در ادامه چند نظریه مشهور از مورخان در مورد چگونگی پیدایش جشن تولد را با هم مرور می کنیم:

زمانی که تقویم هنوز ابداع نشده بودند …

زمانی را تصور کنید که هنوز پای هیچ تقویمی برای ثبت وقایع مختلف به زندگی بشر باز نشده و به تبع آن ماه و سال معنای امروزی خود را نداشتند، بدون شک در آن زمان تاریخ تولد نه تنها اهمیتی نداشت بلکه قابل ثبت کردن نیز نبوده است.

تمدن های اولیه با دقت در رفتار ماه و خورشید و تغییر فصول و تکرار روند آن ها توانستند تغییرات را علامت گذاری کنند، آن ها می دانستند به مرور زمان مدت زندگی شان در این دنیا بیشتر می شود و به سن کهولت می رسند اما این که بتوانند سن دقیق خود حدس بزنند تا قبل از ابداع تقویم ها دشوار بود.

بنابراین تردیدی وجود ندارد که تاریخ تولد و برگزاری جشن تولد تا قبل از ابداع تقویم امکان پذیر نبوده و اهمیتی نیز نداشته است.

مصریان آغاز گر بودند

محققانی که کتاب مقدس را مطالعه می کنند معتقد هستند اولین جشن تولد ثبت شده به حدود 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که برای تولد یک فرعون بوده است. با این حال مطالعات بیشتر نشان داده این تاریخ، نه زمان به دنیا آمدن او بلکه زمان تولد او به عنوان یک خدا بوده است.

مصریان باستان تصور می کردند فرعون ها بعد از تاج گذاری به خدا تبدیل می شوند و اهمیت تاریخ این رخداد حتی از تولد انسانی آن ها نیز بیشتر بوده است.

یونانی ها و شمع های تولد

خدایان و الهه ها بخش عمده فرهنگ یونان باستان را تشکیل می دادند و یونانیان برای جلب رضایت آن ها هدایا و قربانی های زیادی پیشکش می کردند.

یکی از این خدایان، آرتمیس (الهه ماه) بود که مردم برای ادای احترام به او کیک هایی به شکل ماه را با شمع های روشن تزیین می کردند تا درخشش پرتوی ماه و زیبایی آرتمیس را برای آن ها تداعی کند.

شمع نزد یونانیان باستان نماد ارسال پیام یا دعا به خدایان بوده است، آن ها برای این منظور شمع را فوت کرده و آرزوی خودشان را از دل می گذراندند.

اولین جشن تولد برای محافظت افراد بوده است

به نظر می رسد یونانیان باستان از سنت جشن تولد خدایان که توسط مصریان انجام می شد تقلید کردند. آن ها نیز مانند بسیاری از فرهنگ های بت پرستی آن دوره، تصور می کردند روزهایی که تغییرات بزرگی در آن ها رخ داده – مانند روزهای تولد – به روح های شیطانی خوش آمد می گویند.

به همین دلیل در روز تولد افراد برای مقابله با ارواح خبیث شمع روشن می کردند تا نوری در تاریکی اطراف شان باشد و دوستان و خانواده فرد دور هم جمع می شدند تا با شادی کردن، دعاها و آرزوهای خوب و تقدیم هدایا ارواح خبیث را دور کرده و از فرد مورد نظر محافظت کنند.

به عبارت دیگر جشن تولد به منظور محافظت فرد از شر ارواح شیطانی برگزار می شده است.

رومیان باستان و اولین جشن تولدهای واقعی

به نظر می رسد روم باستان اولین تمدن تاریخی است که مردمانش به مناسبت فرا رسیدن تاریخ تولد واقعی افراد معمولی جشن می گرفتند اگرچه دولت برای تولد شخصیت های مشهور تعطیلات رسمی در نظر می گرفت.

در آن زمان رسم بود برای کسانی که به سن پنجاه سالگی می رسیدند با آرد گندم، روغن زیتون، پنیر و عسل کیک مخصوص درست می کردند.

ناگفته نماند تا حدود قرن 12 میلادی همه جشن تولدها مختص مردان بود و زنان حق برگزاری جشن تولد نداشتند.

آلمانی ها و اولین جشن تولدهای امروزی

اگرچه تاریخچه جشن تولد همان طور که گفتیم به هزاران سال پیش بر می گردد اما در اواخر قرن هجدهم بود که در آلمان جشن تولدهای کیندرفست که بیشترین شباهت را به جشن تولدهای امروزی داشتند رایج شدند.

در این جشن تولدها که برای بچه های آلمانی (کیندرها) برگزار می شد کیک تولد با شمع تزیین می شد، تعداد شمع ها به تعداد سن کودک به همراه یک شمع اضافی بود که آرزوی سلامت و تندرستی کودک طی سال آینده را به همراه داشت و فوت کردن شمع روی کیک و آرزو کردن یکی از مهم ترین بخش های این مراسم بود.

منبع: pumpitupparty

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید