یک روزنامه اماراتی در یادداشتی اشاره کرد که با توجه به جنگ اوکراین و بحران انرژی برای اروپا، دولت‌های اروپایی احیای توافق هسته‌ای با ایران را فرشته نجات خود می‌بینند.

روزنامه اماراتی «البیان» در یادداشتی نوشت، با وجود بحران انرژی بعد از جنگ اوکراین، اروپایی‌ها سخت به دنبال احیای توافق هسته‌ای بودند و آن را مایه نجات خود می‌دانستند.

«محمد یوسف» ستون‌نویس روزنامه البیان، در این یادداشت که پانزدهم سپتامبر منتشر شده نوشت: «روند احیای توافق هسته‌ای به مشکل خورده. دیدگاه‌ها متضاد شده. مواضع از هم دور شده و مقاصد بد بر گفت‌وگوها سایه افکنده و باج‌گیری متقابل، توافق را شبه‌محال کرده است».

البیان تأکید کرد: «اروپایی ها با تمام قوا، مذاکرات وین را به سوی موفقیت هل دادند اما موفق نشدند. آنها بعد از بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین و وضعیت اقتصادی که اصلاً نشانه‌های خوبی در آن دیده نمی‌شود، بازگشت ایران به توافق را راه نجات خود می‌بینند. آنها افزایش تولید نفت و گاز ایران را نجات‌بخش خود دیدند که می‌تواند آنان را از این مخمصه و از نتیجه راه‌افتادن‌شان دنبال طرح‌های تحریمی علیه روسیه نجات دهد. آنها به خود وعده قراردادهای چاه‌های نفت و نوسازی ناوگان هوایی و زیرساختی [ایران] را به خود داده بودند و تصور می‌کردند که بیشتر این معاملات سهم آنان خواهد شد».

به نوشته این روزنامه اماراتی، «جو بایدن مفاهیم خود در قبال منطقه را بعد از یک سال بیگانگی، تغییر داد و کم‌کم دریافت که مواضعش بر اساس واکنش به سیاست دونالد ترامپ است نه بر اساس منافع عالی کشورش لذا شروع به صرف‌نظر کردن از متحدان راهبردی‌ خود کرد بدون اینکه دلایل این روشن باشد و به این باور کامل رسید که کپیِ توافقی که اوباما امضا کرده، بد است».

این روزنامه در ادامه به مواضع رژیم صهیونیستی در قبال توافق هسته‌ای اشاره کرد و نوشت که «نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که موفق شده توافق را متوقف کند. او انتخابات در پیش دارد و این برگ می‌تواند شانس او را افزایش دهد و در بورس [انتخابات] نگاه دارد».

این روزنامه همچنین به درخواست‌های کشورهای عربی در ارتباط با توافق هسته‌ای نیز اشاره کرد و نوشت که بایدن در سفر به نشست سران در ریاض به روشنی این خواسته‌ها را شنید که درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران و عدم ورود منطقه به مسابقه تسلیحاتی و احترام به کشورهای همسایه و عدم دخالت در امور داخلی آنان بود.