تلاش‌های مخفیانه برای حل‌ و فصل پرونده هسته‌ای ایران؛ ادعایی که یک رسانه اسرائیلی مطرح کرد

    کد خبر :851186
روسیه اسرائیل دبکا فایل

یک رسانه اسرائیلی مدعی تلاش‌های مخفیانه مشترک روسیه و آمریکا برای حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران شده است. مطابق این ادعا مسکو و واشنگتن تلاش می‌کنند با تضمین عدم عبور ایران از آستانه ساخت سلاح هسته‌ای، اسرائیل را برای موافقت با وضعیت جدید برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کنند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- وبسایت «دبکا فایل» که گفته می‌شود به نهادهای امنیتی اسرائیل نزدیک است، مدعی شده است که در صورت تضمین‌های آمریکا و روسیه، تل‌آویو ممکن است ایران را به عنوان یک قدرت در آستانه ساخت بمب هسته‌ای بپذیرد.

این وبسایت مدعی شده است که اسرائیل، ایران، ایالات‌متحده و روسیه درگیر مذاکرات مخفیانه برای پذیرش برنامه هسته‌ای ایران توسط اسرائیل در صورت تضمین مشترک روسیه و آمریکا در خصوص عدم عبور ایران از آستانه ساخت بمب هسته‌ای هستند.

مطابق این ادعا، منابعی درون کرملین گفته‌اند که دیدار «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل و «ولادیمیر پوتین» که احتمالا در اواخر اکتبر برگزار خواهد شد، نشان‌دهنده پیشرفت گفتگوها در این خصوص است.

دبکا فایل، دیدار هفته گذشته «ایال هولاتا»، مشاور امنیت ملی اسرائیل با همتای آمریکایی خود، «جیک سالیوان» را نیز در این راستا ارزیابی کرده است.

منابع رسمی اعلام کردند که این دیدار برای گفتگو در خصوص «پلن ب»، در صورت شکست گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای انجام شده است؛ اما دبکا فایل مدعی است که این موضوع با هدف منحرف کردن توجهات از مسیر مخفیانه‌ای است که دو قدرت بزرگ برای حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران در پیش گرفته‌اند.

بر این اساس، گفتگوی «آنتونی بلینکن» با «سرگئی لاوروف» و سپس دعوت از «یائیر لاپید» برای دیداری در واشنگتن، بلافاصله بعد از پایان مذاکرات مشاوران امنیت ملی با هدف پیشبرد مذاکرات مخفیانه برای پذیرش شرایط جدید برنامه هسته‌ای ایران از سوی اسرائیل انجام شده است.

دبکا فایل نتیجه گرفته است که اولا از زمان توافق هسته‌ای 2015، این نخستین بار است که مسکو در دور فشرده‌ای از مذاکرات مخفیانه برای حل مسئله هسته‌ای ایران، به آمریکا ملحق شده است.

ثانیا، مسکو علیرغم نقش برجسته خود در برنامه هسته‌ای ایران، قادر است به عنوان میانجی میان تهران و «اورشلیم» تلاش کند.

ثالثا، پوتین با پیوستن به بایدن برای تضمین عدم عبور ایران از آستانه ساخت سلاح هسته‌ای موافقت می‌کند و به علاوه پایبندی ایران به توافق جدید را نیز تضمین می‌کند؛ توافقی که محور آن نه گفتگوهای وین، بلکه مذاکرات مخفیانه در مسکو و واشنگتن است.

پیش‌بینی شده است که «اگر این حرکت طبق برنامه پیش برود و تهران از ایجاد موانع جدید خودداری کند»، ممکن است در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر توافق جدید میان ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شود؛ توافقی که برای اولین بار توسط اسرائیل تأیید خواهد شد.

وبسایت اسرئیلی معتقد است این موضوع نشان‌دهنده تمایل کابینه بنت-لاپید برای عقب‌نشینی از سیاست بنیادی اسرائیل، یعنی ممانعت از رسیدن ایران به آستانه ساخت سلاح هسته‌ای است.

مطابق این ادعا، سخنان «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مراسم معارفه رئیس جدید آمان (سازمان ضد اطلاعات ارتش) در خصوص توسعه و بهبود طرح‌های پاسخ نظامی به ایران و آمادگی ارتش برای اجرای آن‌ها، به گونه‌ای ایراد شده که هر گونه اقدام علیه ایران را به آینده موکول کرده است؛ به این معنی که کوخاوی نخواسته است روند دیپلماتیک موجود را تخریب کند.

طبیعتا هیچ نشانه یا مدرکی –دست کم در سطح علنی- برای تأیید یا رد ادعای دبکا فایل وجود ندارد؛ با این وجود نکته قابل توجه این است که قبل از خروج ترامپ از برجام، در حالی که دولت اوباما توافق هسته‌ای را تضمین عدم ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران معرفی می‌کرد، اسرائیل -با توجه به بندهای غروب و موقت بودن محدودیت‌ها- باوری به این تضمین نداشت.

با فرض صحت ادعای دبکا فایل، حضور روسیه به عنوان ضامن عدم عبور ایران از آستانه ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و پایبندی تهران به توافق، عاملی است که سبب رفع نگرانی تل‌آویو است؛ چرا که اسرائیل بر این باور است که حتی اگر واشنگتن -به هر دلیل- با عبور تهران از این آستانه کنار بیاید، مسکو این موضوع را تهدیدی علیه خود ارزیابی کرده و آن را نخواهد پذیرفت؛ به بیان دیگر، برای اسرائیل، تضمین عدم ساخت سلاح هسته‌ای توسط روسیه اعتبار بیش‌تری نسبت به همین ضمانت از سوی آمریکا دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید